رواية صغيرة على الحب

قيثارة

كاتب جيد جدا
الشخصيات ...!!!

حور :- ((فتاه في السابعه عشر من عمرها تدرس في الصف الثالث الثانوي قويه لا تقبل الاعتماد علي والدها .... فهي دائما لم تذكر اسمها كاملا،، حتي لا يرهب منها احد متواضعه للجميع ،،!! هي صاحبه قامه قصيره ..!! متوسطه وجسد رشيق وعينان بنيه ))

يوسف: - (( والد حور.. يمتلك الكثير من الشركات ،، يعمل مهندس ودائما يشجع ابنته علي النجاح في حياتها))

اماني: -(( والده حور... تعمل ربه منزل... دائما تشجع ابنتها علي التواضع وعدم التكبر ))

صغيره علي الحب ...!! بقلم /سلمى عيسوى

" " " " " " " " " " " "

(( عائله الهواري))

سليم الهواري :-(( يعمل في مجموعه شركاته .. هو الجد الاكبر في العائله كلمته سيف علي رقبه الجميع اشغاله ومنزله في عروس البحر المتوسط "الاسكندريه " ))

مراد سليم الهواري: - (( الابن الاكبر لسليم يعمل مع والده))

جاسر مراد الهواري :- (( هو الابن الاكبر لمراد يعمل في فرع شركته في القاهره يمتلك من العمر 29 عاما يكره جنس حواء بسبب سوف نعرفه))

ناهد :- (( زوجه مراد وام سليم امرأه بيس لها في المشاكل تحب ابنها))

ليله مراد الهواري: -(( ابنه مراد الصغري وشقيقه جاسر في الصف الثالث الثانوي لديها من العمر 18 عام))

فارس الشناوي: - (( صديق جاسر منذ الطفوله وابيه صديق مراد بشده .. وايضا شريك جاسر في شريكات القاهره لديه من العمر 26 عاما))

"سنتعرف علي الباقي في الروايه "



37232349_1057435414424697_4916003503823912960_n.jpg


[/CENTER][/COLOR]
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت :- الاول
*************
في منزل يوسف ...!!؟

تدخل فتاه تتميز بخفه ظلها تلك .. دخلت وألقت حقبيتها علي الاريكه واردفت بمرحها المعتاد قائله: -

:-بابي حبيب قلبي...!!

التفت يوسف علي اثر ذلك الصوت وهو يقول بحب بالغ: -

:- حمد لله علي سلامتك يا حور ....!!

قالت حور بتساؤل: -
امال مامي فين مش ظاهره يعني ...!!!

ضحك يوسف علي ابنته المجنونه وقال بضحك:-

في المطبخ المهم دلوقتي ... كنتي فين كده يعني ....!!

حور بطريقه كوميديه: -
حضرتك لسه قايلي حمدلله علي سلامتك يا حور ومكنتش تعرف انا فين ....!!

يوسف بهدوء: -
اهدي كده بس وخدي نفسك وقولي كنتى فين ....!!

حور بضحك: -
ما علينا المهم انهارده كان اخر يوم في الامتحان ...!!

يوسف بصدمه: -
انتي مش قايله يا بت انك خلصتي الاسبوع اللي فات ..!!؟

حور وهي تقطم التفاحه بتلذذ: -
لا ما انا مش بحسب اخر ماده دي اصلا ..!!

خرجت اماني علي اثر الكلام وقالت بدهشه: -

وكانت اي اخر ماده دي يا اخره صبري ..!!

حور بالامبالاه: -
ماده رخمه كده تحت مسمي الفزياء ..!!

اماني بخيبه امل: -
وعملتي اي يا ست حور ..!!؟

حور بتنهيده: -
اهو عملت اللي عملته بقا ربنا يستر ومش اعيد السنه ...!!

اماني وهي تلتقط شبشها:-
نعم يا روح امك تعيدي اي ده انا اقتلك..!!

حور بصدمه:-
بس اهدي كده انا اروح اقعد في اوضتي براحتي لا تقولي اقتلك ولا اعيد السنه يرضيك كده يا حاج يوسف ..!!

يوسف بضحك: -
انا رايح الشركه هموت ناقص عمر لو فضلت ثانيه كمان هنا ...!!

_ خرج يوسف وهو يضحك بشده،، حين دخلت حور غرفتها تبدل ملابسها الخاصه بالمدرسه تلك هي بطلتنا تتميز بخفه ظلها فتاه في الثامنه عشر ولكن عقلها يكبر سنها بمراحل لديها طموح عاليه لا تحت ان تعتمد علي والدها هي شئ .......!!

« « « « « « « « « «

في شركه جاسر الهواري ....!!

- دخل ذلك الشاب الذي قتل قلوب الكثير من الفتايات... مرتدي قميصه الابيض بيرز عضلات جسمه الفاتنه وجسده الرياضي ،، ايضا مرتدي بنطلون اسود شعره البني الكثيف تحت نظارته الشمسيه... لتدخل الشمس عيناه تظهر جمال لونها العسلي ونظراته التي تشبه نظرات الصقر و لونها الذي يسحر من نظر اليه ...... مشي بخطوات واثقه غير مبالي لتغزل الفتيات لدي شركته .. !!
دخل مكتبه وخلفه صديقه قائلا بمرح: -

:- الشركه نورت يا حاوي ..!!

اجابه جاسر ضاحكا: -
بنورك يا فارس ..!!

فارس بتساؤل مرح: -
ها هتسهر فين الليله ...!!؟

جاسر بهدوء جامد: -
مليش مزاج ...!!

فارس بضحك: -
خلص هتسهر فين يا هندسه ...!!

جاسر بصرامه: -
شوف شغلك ياض ال خلص ال هو انا فاضي للمسخره دي ...!!

فارس بضيق مصطنع: -
ده انت فصيل ..!!؟

جاسر بسخريه :-
اسمع يافارس بيه السهر ده بيكون بمزاجي انا محدش يمشيني علي مزاجه ...!!

فارس: -
لا وعلي اي ،، انا هطلع للبت الصاروخ اللي بره دي واطلب منها الملف بتاع شركه لبنان ...!!

- عقب جمله فارس دخلت فتاه جميله ولكنها تذهب ذلك الجمال بمساحيق التجميل الكثيره وسارت بخطوات دلال ،، ملابسها تفضح اكثر مما تخفي واردفت بدلع مبالغ: -

:- الملف جاهز يا بشمهندس جاسر ...!!

جاسر بصرامه وصوت حاد : -
حطيه عندك يا لمار واخرجي ..!!

لمار باطاعه خائفه: -
حاضر يا بشمهندس ...!!

-خرجت بنفس خطوات الدلال لها لتثير جاسر ولكنه لا يلتفت لها ونظراته لها بقرف واردف فارس لها وهي بجوار الباب: -

فارس بغمزه : -
انا الاسد اهو ...!!

-خرجت هي واردف جاسر قائلا بضيق من صديقه: -
اسد اي بلا نيله ... اتلم يا زفت انت ...!!

فارس بضحك: -
اي ده انت بتشك في قدراتي علي العموم ..انا رايح اسكندريه انهارده ...!!

جاسر باستغراب: -
وده ليه ان شاء الله ...!!!

فارس :-
امي واحشاني يا عم عايز اروح لها ...!!

جاسر: -
اوك ابقي سلملي عليها ..!!

فارس: -
مش ناوي تنزل اسكندريه بقا ...!!!

جاسر بتنهيده حزن : -
وانزل ليه عشان جدك يسمعنى كلمتين .. انا عمري ما هربت من المواجهه ..!!

فارس. بضحك محاولا التخفيف عنه : -
كله بيروح في الغسيل يا صاحبي..!!

خرج فارس عقب جمله صديقه: -
ابو الفاظك ..!!

« « « « « « «

في احد منازل مدينه الاسكندريه..!!

- في منزل ذو اثاث فخم يجلس رجل يظهر عليه علامات الصلابه وقال اخيرا بثبات رجولي :-

:-مراد ابنك مش ناوي يرجع بقا ..!!؟

مراد بهدوء عكس ما بداخله :-
يرجع ازاي يا حاج شلغه كله في مصر ...!!

سليم بثبات: -
اسمع يا مراد انا اديت ابنك الشركه عشان عايزو ينسي اللي حصل من بنت سامر اخوك الله يرحمه انما هو بقاله 7 سنين منزلش اسكندريه ولا مره ... انا قولت كلمه وهتتنفذ يا مراد ابنك خلال سنه يصفي شغله كله ويجي هنا وفرع القاهره اي حد من المدرين يمسكه انما ابنك يرجع يقف مع جده وابوه زي الاول ...!!

مراد وقد اقتنع: -
حاضر يا حاج امرك ،، بس بردو بنت سامر عملت معاه كتير اوي وهو بشر برضو .....!!

سليم: -
بنتنا مهما كان شايله اسم سليم الهواري مهما عملت هتفضل بنت اخوك وقولتلك هجيب حق ابنك بس من غير اذيه ....!!

مراد ولا يعلم ما يدور برأس ابيه: -
اللي عايزو ربنا هيكون يا حاج ...!!

سليم: -
ونعم بالله .. عرفت اخوك التاني جاي امتي ولا لا كالعاده ...!!

مراد :-
كلمته يا حاج مقالش يوم محدد بس قال لما نشطب شقته هايجي ...!!

سليم: -
لازم يرجع يا مراد لازم ....!!

مراد: -
ان شاء الله يا حاج ...!!

« « « « « « « « «

في الشقه المقابله من المنزل...!!

ناهد: -
ها يا لولي عملتي اي في الامتحان ...!!

ليله : -
مش فاكره. . انا رايحه النادي يلا باي ...!!

وتسمع صوت يقول بضحك: -
قاشله كالعاده ...!!

تلتفت وتنصدم .............

« « « « « « « « «

1_رأيكم في البارت ...!!؟
2_ تقيموني بكام من 10 ..!!؟
3_ياتري مين اللي جه لسيلا وناهد ...!!؟
4_جزء عجبكم ...!!؟
5_جزء مؤثر ...!!؟
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت : الثاني
***********

في الشقه المقابله: -

ناهد: -
ها يا لولي عملتي اي في الامتحان ..!!

ليله: -
مش فاكره انا رايحه النادي .. يلا باي ..!!

وتسمع صوت يقول بضحك : -
فاشله كالعاده ..!!

التفت ليله قائله بكوميديه: -
طالعالك يا اخ جيت اسكندريه امتي ...!!

فارس بضحك: -
من شويه ...
فين الحاج ابوكي ...!!

ناهد: -
الحاج ابوكي يارب هيجيلي الضغط ياض انت من يوم ما امك وابوك ماتوا وانا بربيك علي الاخلاق ليه لسانك زباله كده يا صايع ...!!؟

جلس فارس علي الكرسي قائلا بمرح: -
صايع .. يا مرات عمو مراد ابن الحاج سليم الهواري ابو الزفت جاسر ..!!

ليله بضحك: -
انت بتتكلم بثقه عشان مش موجود ...!!

فارس: -
سايبه في مصر بقوله تعالي نسهر بيقولي مش فاضي عيل فقر ...!!

ناهد بغضب مصطنع: -
متقولش علي ابني عيل ويالا اطلع غير هدومك وانزل كل وبعدين اطلع ارتاح ...!!

صعد فارس الي غرفته فمنذ وفاه والدته ووالده وهو يقيم مع ابن مراد بامر من سليم فأبيه "مصطفي الشناوي " صديق مراد وشريكه في شركاته
وتوفي في حادثه هو وزوجته تاركين ابنهم بمفرده ابن سبعه سنوات ولكن مراد كان بمكانه ابيه واكثر فحافظ علي املاكه منذ صغر وكبر واستلم امواله وانشأ مجموعه شركات هو وجاسر بالقاهره
« « « « « « « « « «

في منزل حور يوسف ...!!

دلفت اماني الي غرفت ابنتها وهي تردف قائله بتساؤل: -
نتيجتك هتظهر امتي ..!!؟

حور: -
والله ما عارفه يا ماما انا كل شويه ادخل واشوف ...!!

اماني :-
وهتدخلي اي بقا ..!!

حور: -
هندسه اكيد زي بابي ...!!

دخل يوسف عقب جمله ابنته قائلا: -
كويس عشان تساعديني وبعدين عايز انقل اسكندريه ...!!

حور بتساؤل: -
ليه يا بابا ..!!

يوسف: -
جدك عايز كده شكله بيخطط لحاجه ..!!

اماني بتساؤل: -
لسه مفيش اخبار عن بنت اخوك انها رجعت ولا لسه ..!!

يوسف بتنهيده: -
لا لسه ..!!

حور: -
ثانيه كده مين بنت اخوك دي وجدو اشمعنا احنا هانروحله مهو بقاله كتييير مجاش عندنا ..!!

يوسف:-
اشغاله يا حور ...!!

حور: -
اممممم طيب ...!!

« « « « « « « «

في الاسكندرسه ..!!

اثناء تناول الغداء !!

ناهد:-
جاسر عامل اي يا فارس ...!!؟

فارس: -
كويس يا ماما بس الشغل بقا ..!!

سليم بصرامه: -
اسمع يا فارس قول لجاسر كلام جدك يتنفذ ..!!

فارس: -
يا جدي حضرتك عارف انه صعب علي جاسر ده بقاله 5 سنين منزلش... اسكندريه خالص مامته مشافتوش،، انتو كلكوا اخركم معاه تليفون وخلاص.. صعب يا جدو ..!!!صدقني.....
وحضرتك بتقول خلال سنه يعني سوري مع احترامي لحضرتك فين الرحمه طيب وانت اكتر واحد عارف جاسر اتوجع قد ايه من حفيدتگ واهي الله اعلم محدش يعرف عنها حاجه ...

مراد :-
فارس اتكلم كويس مع جدك ..!!

فارس: -
بابا ده مجرد دردشه مش حاجه يعني ..!!

ليله محاوله تهدئه الموقف : -
براحه شويه يا جماعه .. !!

نهض سليم من علي مقعد السفره وتحدث اخيرا: - ليله .. ناهد .. اطلعوا فوق دلوقتي ..!!

-انصت كلا من ليله وناهد امر الجد وصعدوا الي اعلي حين قال سليم بثبات قوي: -

-تعالوا ورايا المكتب ..!!
« « « « « « « « «

في غرفه المكتب ..!!

دخل سليم وجلس علي مقعده الجلدي قائلا: -

-اتفضلوا ..!!

جلس كلا من مراد وفارس ولا احد يعلم شئ يبدو انه مخطط لشئ فهي عادته ليس سيشتريها. . هو دائما غامض وجاسر مثله تماما ... كان صمت قوي مخيم الغرفه وحين قطع ذلك الصمت سليم بقوله: -

طبعا انتو عايزين تعرفوا انا عايز ارجع جاسر بعد المده دي كلها ليه ...!!

اومأ مراد قائلا: -
اكيد يا بابا...!!

سليم بثبات اقوي وغموض: -
عايزو يرجع اسكندريه "جاسر الهواري " . . . .
مش جاسر الهواري بتاع ايام الجامعه الطالب المستهتر . . . لا . . . عايزو يرجع هو دايق طعم الوجع . . . . عايزو يرجع وهو نسخه طبق الاصل من "سليم الهواري " . . . . عايز كل الشركات المنافسه تخاف . . . . ! ! ! وحاجه كمان بس مش هقولها دلوقتي . . . هي هتقول نفسها في في وقتها. . . . اظن كده ارتاحتو. . . . .

فارس: -
حاضر يا جدو انت اكتر واحد هتخاف علي جاسر وهحاول ارجعه ..!!

سليم. بصرامه :-
لا هو مش هيرجع غير بطريقه واحده ..بس قولي انت قاعد قد اي يا فارس هنا

فارس: -
اسبوع يا جدو ..

مراد بتساؤل :-
حاجه اي ياحاج ...!!؟

سليم: -
.................

« « « « « « « « « «

في شقه مراد ..!!

ليله بفضول: -
غريبه يعني ان جدو قالنا نطلع مااحنا عارفين كل حاجه ..!!

ناهد: -
ليكون عرف حاجه عن بنت سامر ..!!

ليله: -
والنبي ده كله انا مالي بيه بس .. اقوم اكل ...!!

« « « « « « « « « « « «
تسريع في الاحداث ..!!
بعد مرور اسبوع ...!!
في منزل يوسف ...!!

نهضت من غرفتها قائله :-
مامي ..!!

اماني: -
اي يا حببتي ...!!

حور: -
عايزه اروح اشتري شوكلت من السوبر ماركت ..!!

اماني: -
اوك بس بلاش تأخير ..!!

حور وهي تقبل وجنتيها: -
حاضر يا نوني يا عسل انت ..!!

اماني بضحك علي المجنونه تلك: -
ربنا يشفيكي يا حوري ...!!

« « « « « « « « « «

كانت تسير بمفردها في احد المتاجر للتسوق. وشراء البضائع دخلت المول بخطوات واثقه من حالها وقالت للرجل بجمود: -

-لو سمحت فين قسم الشوكلاته ..!!

الرجل وهو يشير بيده:-
هناك يا انسه ..!!

دلفت هي للداخل ومعها احد عرابات التسوق .. وتوجهت ناحيه ثلاجه الشوكلاته فتحتها بدأت بأخذ النوعيات المفضله لها من الشوكلاته .. بعد قليل انتهت من التسوق ذهبت نحو الكاشير لدفع النقود للرجل وقالت: -

-كام لو سمحت ..!!؟

قال رجل الكاشير: -
250 جنيه يا فندم ..!!

دفعت له النقود واخذت منه شنطه الشوكلاته وخرجت من المول . . .

« « « « « «

تسير في الشارع تضع الهاند فري خاصتها فجأه اصدمت بشئ صلب قوي انزعجت جدا وقالت بحنق: -

-اي الغباء ده ...!!

الرجل: -
انتي اتجننتي ازاي تتكلمي كده ..!!

قالت هي بحنق: -
امشي يا اسمك اي عشان اعصابي مش تفلت ..!!

الرجل:-
بس يا ماما وانتي شكلك عندك 15 سنه كده ...!!

قالت هي: -
انت اتجننت بقا حور يوسف يتقالها كده ..!!

الرجل بتهكم: -
اهلا يا ست حور حضرتك متعلمتيش تكلمي الشخصيات المهمه في البلد دي باحترام ...!!

حور بتهكم: -
وانت تطلع مين بقا ..!!

الرجل بصرامه :-
"جاسر الهواري "
« « « « « « « « « «
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت:- الثالث
****************
صدمت هي وقال بتردد: -
انا لازم امشي ..!!

نظر هو لها بعدم فهم ولكنه ابنتسم بانتصار ظنا منه انها ارهبت من اسمه ولكنه لا يعلم الحقيقه . . . . . ركب هو سيارته وانطلق بها منزعج من تلك الطفله كما اطلق عليها ..!!!

-اما عنها هي فقالت في نفسها: -
اكيد تشابه اسماء بابا قال ان عيلته في اسكندريه ايه هيجيبه هنا يعني ..!!!

-اقتنعت هي بتلك الكلمات الصغيره واوهمت حالها بذلك وذهبت مسرعه نحو منزلها ..!!

« « « « « « « « « « «

:-في اثناء الطريق ..!!
:- في سياره جاسر ..!!

كان يسير بسرعه جنونيه حانق من تلك الطفله التي لم ترهبه او تتغزل به كباقي النساء ولكن قاطع حنقه هاتفه المضئ اجاب هو بضحك: -

- اخيرا افتكرتي ان ليكي اخ ..!!

ليله بضحك: -
واحشني يا ابو نسب والله ..!!

جاسر باستغراب: -
ابو نسب ..!!؟

ليله ببراءه: -
مش انت ابوك متجوز امي نبقي نسايب ولا لا ..!!

ضحك بشده علي مرحها وقال: -
نتيجتك هتظهر امتي يا مجنونه ..!!

ليله بتنهيده : -
لسه مظهرتش بس قالو ظهرت في القاهره من ساعه تقريبا ..!!

جاسر: -
يبقي هتظهر في اسكندريه خلال يوم او اتنين ...!!

ليله بخوف: -
يارب انا نفسي اخلص ..!!

جاسر بضحك: -
هتدخلي طب صح ..!!

ليله بمرحها :-
طب مين يا ابو طب. . . مالها صيدله 4 او 5 سنين وانام في البيت هو انا ناقصه...!!

جاسر: -
يخربيت هبلك. . . المهم ماما فين دلوقتي ...!!

ليله بحزن: -
ماما عند جدو ..!!

جاسر وقد دب الرعب قلبه: -
ماله جدو ...!!

ليله بخوف: -
ها لا لا سلام دلوقتي ...!!

-اغلقت ليله وهي مرعوبه من اخيها

« « « « « « « « « «
:- في فيلا جاسر وفارس ...!!

- دخل جاسر المنزل هو لا يري امامه فمهما حصل هو جده وجاسر يعشقه واردف قائلا بصوت عال: -

-فاااااااارس ...!!

-انتفض فارس وخرج من غرفته بزعر قائلا: -
بتزعق كده ليه...!!

جاسر: -
جدي ماله .. انطق ...!!

فارس بحزن: -
جدو تعبان اوي يا جاسر ونفسه يشوفك ..!!

جاسر بصراخ له : -
ومقولتش ليه انا مش كنت معاك امبارح ...!!

فارس : -
يعني كنت هتاروح يا جاسر بعد 5 سنين هتنزل اسكندريه تاني ..!!

جاسر بهدوء مرعب: -
جهز تفسك هانروح دلوقتي..!!

فارس: -
انت اتجننت انت عارف الساعه كام ..!!

جاسر بعدم اهتام: -
خلص يا زفت ..!!

-استغرب فارس ولكنه ابتسم علي حب صديقه الشديد لعائلته .. صعد فارس لغرفته لكي يستعد وذهب جاسر لغرفته ل احضار بعض اغراض له ...!!

بعد قليل من الزمن ...!!

خرج فارس وتبعه جاسر يحمل شنطه صغيره بها بعض الاغراض المهمه له وقال بثبات رجولي: -

-يلا خلص عشان نلحق نوصل ..!!

فارس بسخريه: -
هنوصل والنهار لسه بيطلع ...!!

جاسر علي مضض: -
لخص ها لخص ...!!

- خرج الرجلان من المنزل وقام جاسر بفتح شنطه السياره لوضع احماله بها والتفت بعد ذلك ليركب سيارته وجلس بجانبه فارس الذي كان يريد قتله ولكنه شعر بسعاده لسبب .. وما هي الا لحظات وانطلق جاسر بسيارته الفخمه نحو عروس البحر المتوسط ...........

« « « « « « « « « « «

في فيلا يوسف ...!!

كانت هي تجلس علي اريكه غرفتها علي قدمها الحاسوب خاصها ولكنها انتفضت من شئ رأته وقالت بفزع: -

-مااااااااااماااااااااااا...!!

اماني بفزع وهي تفتح باب غرفتها: -
بسم الله الحفيظ ... خير يا بنتي ...!!

حور بخوف وارتباك: -
النتيجه .... النتيجه ظهرت ...!!

يوسف بفرح:-
عملتي اي..!!

حور بتردد: -
لسه مش كتبت رقم الجلوس بس خايفه .. خايفه اوي ...!!

اماني بحب واطمئنان: -
اكتبي يا حبيبتي وان شاء الله هندسه زي ما بتحلمي ...!!

-بدأت حور بكتابه ارقام جلوسها بيد مرتعشه وانتظرت حتي ظهرت لها النتيجه ... نظرت بصدمه للشاشه وقالت: -

-مش ممكن ...!!

اماني بفرحه: -
وريني كده ..!!

-نظرت اماني حتي استوعبت وقالت: -
مبروك يا يوسف بنتك جايبه 97.5% ...!!

يوسف بفرحه وهو يحتضن ابنته: -
طيب بتعيطي ليه دلوقتي ...!!

حور ببكاء: -
مش عارفه من الفرحه عيني دمعت ...!!

اماني: -
الف مبروك يا روح قلبي انتي،، وان شاء الله تبقي اشطر مهندسه في شركه بابي ...!!

حور بتردد: -
انا مش هشتغل في شركه بابا ...!!

يوسف باستغراب : -
وليه بقا ان شاء الله ...!!

حور بخجل وتردد: -
يا بابا انا لو رحت عند حضرتك الشركه الكل هيعاملني علي اساس بنت المدير ورسميه وكده .. انا مش عايزه كده عايزه ابني نفسي بنفسي ... يعني عايزه اشتغل وانا في الجامعه ..!!

يوسف بضحك ويبدو انه يعلم شئ ما :-
خلاص اوك اشتغلي عندي في الشركه وانتي في الجامعه ...!!

حور: -
حضرتك مش فاهم .. انا عايزه اقدم علي وظيفه عايزه اتقبل او اترفض .. يا بابا انا لحد دلوقتي مش بقول اسم عيلتي ديما بقول حور يوسف عمري ما قولت يوسف ايه ...!!

اماني باعجاب: -
ربنا يحميكي لشبابك يا بنتي ...!!

يوسف بدهشه: -
انتي موافقه يا اماني يبقي ابوها صاحب اكبر شركات مصر وتطلعي تشتغلي ...!!

اماني: -
سيبها براحتها خليها تخوض التجربه خلي الدنيا تعلمها يا يوسف ...!!

يوسف بتنهيده: -
اللي تشوفيه ... قوليلي بقا يا ست حور عايزه اي هديه نجاحك ...!!

حور بضحك:-
هديه نجاحي مش دلوقتي يا بوب ... انا دلوقتي عايزه اناااااام ...!!

اماني وهي تقبل رأسها: -
تصبحي علي خير يا حبيبتي ..!!

-خرج يوسف واماني من غرفتها وهي ذهبت في ثبات عميق من اثر الفرحه بها ما اجمل النجاح ...!!!

« « « « « « « « « «

في اسكندريه ...!!

قامت هي علي اثر طرقات علي باب الغرفه وقالت بنعاس: -

-خير يا ام ربيع ..!!

قالت ام ربيع من خلف الباب:-
يا هانم فارس بيه ومعاه واحد كمان بره ...!!

فزعت ناهد وقالت :-
طيب يا ام ربيع ..نازلين كمان خمس دقايق...

-مالت ناهد قليلا وقالت :-
مراد فارس برا ..

مراد بنعاس وفزع:-
برا .. دلوقتي ..؟

ناهد بابتسامه :-
قلبى بيقولى ان جاسر معاه ..

-طيب قومى يلا ..
قالها مراد وهو ينهض من الفراش ..

« « « « « « « « « « « « « « « « «

:- في صاله المنزل ...!!

- خرج مراد وجد فارس يجلس وبجواره جاسر تحدث مراد بفرحه: -

-حمد لله علي سلامتك يا جاسر ..!!

جاسر بتنهيده :-
الله يسلمك يا بابا جدي اخباره ايه ... عايز اشوفه ...!!

دخلت ناهد قائله :-
مفيش ازيك يا ماما ولا خلاص نسيت ان ليك ام يا بن الهواري ...!!

تقدم جاسر نحوها يقبل يديها بحب: -
واحشتيني جدا جدا جدا يا ست الكل ... !!

ربتت ناهد علي كتفه قائله بحب بالغ:-
وانت كمان يا حبيبي ..!!

جاسر بلهفه: -
عايز اشوف جدي ..!!

ناهد بحزن: -
نايم يا جاسر مينفعش دلوقتي .. النهار له عنين يا حبيبي ...!!

جاسر بحزن شديد: -
طيب هو كويس صح ..!!؟

فارس :-
ان شاء الله .. يلا دلوقتي عايز انااام ...!!

جاسر بضيق منه:-
طول الطريق قارفني كان هاين عليا ارميك في اي صندوق زباله والله ..!!

-ضحك الجميع وذهبوا الي غرفهم وايضا جاسر ..!!

« « « « « « « « « « « « « « « «

في غرفه جاسر ..!!

-دخل غرفته وجميع ذكرياته المؤلمه تهاجمه ود لو يخرج منها بل من المحافظه كامله .. ظل يتجول في تلك الغرفه المؤلمه كما اطلق عليهاامسك دفتر ذكرياته وتذكرها ..!!

#فلاش_باك

-دخل الاثنان المنزل بيد بعضهما وذهبت هي نحو سليم تقبله قائله : -

-جدو واحشني جدا..!!

سليم بضحك: -
يا بت اعقلي بقا ..!!

قالت هي بغرور: -
انا عاقله يا جدو ..!!

-دلفت المرأه " ام ربيع " وهي بيديها الشاي ولكن تبعثر قدمها ووقع منها الصنيه قالت هي :-

- انتي غبيه اي اللي عملتيه ده ..!!

جاسر بحده: -
كارما ... احترمي نفسك دي في مقام مامتك ..!!

كارما بغرور: -
انت بتساوي دي بمامي .. وات ايفير يعني خلينا في الموضوع اللي احنا جاين عشانه ..!!

سامر بتساؤل: -
موضوع اي ..!!

جاسر: -
جوازي انا وكارما يا عمو ..!!

سامر بفرحه: -
انا عن نفسي موافق وانت يا كين ..!!

كين نظرات ذات معني لاخته : -
.. موافق ..!!

سليم بضحك: -
يوم الخميس الجاي كتب الكتاب ..!!

كارما بشئ خفي ومالت علي كين قليلا :-
اخيرا ...!!

كين بعيون خبيثه: -
اخيرا.....!!

#انتهي_فلاش_باك

جاسر فاق من شروده قائلا لنفسه: -
مكنتش فاهم معني الكلمه بس كله ظهر علي حقيقته ماشي يا عيال سامر الهواري ...!!!

-ذهب نحو فراشه وغاض في ثبات '' عميييق ..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في اليوم التالي ...!!
:- في منزل سليم الهواري ..!!

-كان الجميع يجلس في الصاله عدا سليم :-

قال جاسر:-
هدخل لجدي ..!!

-التفت جاسر ولكنه دهش مما رأه ...!!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت: - الرابع
~~~~~~~~~

:-في صباح اليوم التالي
:-في منزل "سليم الهواري "...

-كان الجميع يجلس في الصاله عدا "سليم "

قال جاسر: -
هدخل لجدي ..!!

-التفت جاسر ولكنه دهش مما راه .. حقا .. هو بتلك الصحه الجيده ... ايخدعوني ....!!

-دخل "سليم " بخطوات ثابته وبيده عصاته وقال بثبات جهوري: -

طبعا يا جاسر بيه انت مستغرب ازاي جدي صحته حلوه كده .. هما بيستغفلوني.. !!

جاسر بسخريه :-
كويس ان حضرتك عارف ..

ناهد محاوله تخفيف الوضع: -
جاسر كلم جدك كويس ...

-التفت سليم لهم وقال: -
سبيه يا ناهد ... اسمع يا جاسر انا جدك يا حبيبي واكتر واحد هيخاف علي مصلحتك يمكن اكتر من ابوك كمان ... بس انا يا بني خلاص مش ضامن عمري ... ولازم انت ترجع تاني اسكندريه ..!!

كانت دموع جاسر مهدده بالنزول ولكنه تماسك اكتر واجاب قائلا: -
- حضرتك عارف الموضوع ... مقدرش ...!!

سليم بقوه: -
اسمع انت حفيد سليم الهواري مفيش حاجه تكسرك مش حته بت تعمل فيك كده ... انت هترجع وهتنسي .. امال فين قسوتك فين الجبروت اللي مصر كلها بتحكي عنه ...!!

-كانت كلمات سليم كافيه بسترجاع جاسر ثقته بنفسه وقال : -

-يا جدي انا مش زعلان عشانها. ... انا زعلان عشان حبيت واحده زي دي ... مهما كانت هي مين وبنت مين بس هي مش زينا من مش من عليتنا اصلا يدوب اسم بس ... انا مش عايز افتح في القديم يا جدي ...!!

سليم بحنو: -
كارما وكين زي امهم مكنتش بتحب حد فينا وكانت مفهمه سامر ان انا بفضل اخواته عليه وديما تزرع الكره في قلبه ناحيتنا ولحد دلوقتي معرفش عن الولاد حاجه عرفت ان امهم ماتت في حادثه بعد سامر علي طول .. !!

جاسر بتنهيده: -
الخلاصه .. انا خلاص يا جدي قررت ارجع .. بس مش قبل سنه علي الاقل ..!!

سليم بفرحه: -
خد وقتك المهم ترجع ...!!

فارس موجهها كلامه ل ليله: -
نتيجتك ظهرت يا بت ولا لسه ...!!؟

ليله: -
بت اما تبتك .. هتظهر باليل ..!!

فارس: -
سبحان الله نفس تناحه اخوكي ..!!

جاسر وهو يحك ذقنه: -
بتقول حاجه يا فارس ...!!

فارس بفزع: -
بقولها قمر زي اخوكي ..!!

ليله بدهشه: -
يا جبااان....

فارس بضحك:-
مابلاش انتي ... اكتر واحده مجربه قفا اخوكي ...

ليله وهي تحك ظهر رقبتها بضيق: -
انت هتقولي ...

مراد بضحك: -
ليله ..يلا حضري الفطار كلنا هناكل من عقكك اقصد فطارك ...

ليله بتذمر: -
ما انا الخدامه الفلبينيه اللي مامي جابتها ...!!

-مرت هي من امام اخيها الذي سبقها وضربها بكف يده علي ظهر رقبتها ضاحكا بشده ... مررت هي يديها علي موضع الوجع وقالت بحنق: -

-ابو اشكالك يا جاسر ..!!

جاسر بصدمه: -
اي يا بت انتي في اي ... ده بيني وبينك 10 سنين المفروض تقوليلي يا ابيه كانوع من الادب .. ابقي اسألي صحابك بتقولو اي لخواتكم ...!!

ليله بضحك: -
ابيه .. انت قولت اهو المفروض ... وبعدين صحابي بيقولولي اخواتنا سكر مش بيضربونا ...!!

فارس بضحك: -
ليله .. خلصي يا ليله سوده ...!!

ليله بغضب :-
اسمي ليله بس ليله سوده دي ليلتك ان شاء الله ..!!

ناهد بضحك: -
سبحان الله رد جاهزط ...

-ضحك الجميع علي مرحهم ليقرر جاسر تغلبه علي الماضي .. يرجع الي بلده الي اصله الذي نشاء وتربي بينه ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:-في منزل يوسف ..

-خرجت اماني من المطبخ وهي تضع الفطور علي السفره وقالت بصوت عال نسيبا: -

- حور يلا عشان الفطار ...

-خرجت حور وقالت بقله صبر: -
هو اللي هنقوله هنعيده تاني يا نوني .. قولت مبعرفش اكل غير قصاد التلفزيون مزاجي كده ....

اماني بضحك: -
ما انا حليت المشكله باباكي جاب امبارح واحد وركب شاشه عرض قصاد السفره اهو .. رغم انه مش ديكور وتخاريف بس كله يهون عشان المهندسه حور ..

ضحكت حور بشده علي امها وقالت: -
مهندسه مره واحده .. انا لسه مرحتش الجامعه يا ست الكل ....

يوسف وهو يجفف يده :-
انتي مهندسه محدش يقدر يقول غير كده ..
جلس علي مقده واكمل بحب :-
عارفه كان نفسي اوي اجيب ولد الاول عشان يسندي في شغلي ويشيل اسمي زي مابيقولو .. لما امك جابتك كنت فرحان بيكي اوي حتي مسألتش ولد ولا بنت ولما خالك الله يرحمه قالي بنت يا يوسف فرحت اكتر ... حتي انا استغربت من فرحتي دي ... مع ان اخواتي كلهم عندهم ولاد وكانوا مستغرببن فرحتي .. وقالو دي بنت فرحان علي اي ..بس قولتلهم البنت دي هتبقي مهندسه شاطره اوي ومش كل همها الفلوس وبس هتبقي دي سندي في الحياه .. دي هتبقي ذريه صالحه ليا .. دي اللي هتحمي اسمي وتشيله...دي هتبقي ب100 راجل .. هتبقي قويه ..
وانتي فعلا كل يوم بترفعي راسي اكتر من اللي قبله ...

-انهي يوسف كلامه بينما ارتمت حور في حضنه ببكاء قائله: -

-ربنا يخليك ليا احن اب في الدنيا كلها .. وبعدين ده كله بفضلك انت وماما عليا انتو اللي علمتوني كده ...

اماني بحب: -
بعد ما ولدتك تعبت وعملت عمليه استقصال الرحم كنت زعلانه اوي عشان مش هجيب الولد ليوسف وعرض عليه يتجوز ... بس قال كفايه علينا حور عينينا ....

-ضحكت حور وقالت بمرح: -
كنتي عايزه تفرطي في الراجل يا موني ...

يوسف بضحك: -
شفتي امك بيعاني ..

اماني بضحك: -
يلا خلص فطارك هتتأخر ...

-واكملو فطارهم وسط مرح حور وكان يوسف يحمد ربه علي عائلته الصغيره التي يعشقها عشقا ....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في المساء ...
:-في منزل سليم..
:-في الجنينه تحديدا ...

-كانت جميع العائله في المنزل عدا ليله التي دخلت وهي تتصنع الحزن قائله: -

- النتيجه ظهرت...

فارس بلهفه في عنينه: -
عملتي اي ... مال وشك ..لا متقوليش جبتي مجموع وحش ده انا كنت محفظك المنهج ....

مراد بخوف: -
انطقي عملتي اي ...

ناهد وهي تندب حظها: -
يا مليه بختك في بنتك يا ناهد

-كان الجميع سوف يجن من سكوتها عدا جاسر وسليم فهم يعلموا كل شئ ولم يتفاجؤا بها واخيرا تحدثت ليله قائله: -

-انا جايبه مجموع زباله ...

فارس: -
ايوه كام يعني ..

ليله ببكاء حقيقي: -
جبت 96.5

ناهد وهي تخلع الشبشب: -
وده مجموع زباله يا بنت الجزمه تعالي وحياه ابوكي ما انا سايباكي ...

ليله وهي تجري منها قائله بنهج : -
اهدي بس يا ماما ..

مراد باستغراب : -
تهدي وده مجموع زباله ليه بقا ...

ليله بخجل وتردد :-
كنت عايز اجيب 98% زي فارس ...

جاسر بخبث: -
واشمعني فارس بقا ...

ليله بتوتر: -
عش .. عشان ميقوليش عليا .. ف فاشله ..

قام سليم وتقدم نحوها مبارك لها: -
الف مبروك يا لولو عقبال التخرج يا دكتوره ....

مراد بضحك : -
صيدله يا ليله ان شاء الله ..

ليله: -
ان شاء الله يا بابي ..

ناهد بتوعد: -
اصبري بس اصبري ...

-ضحك الجميع عليهم وعلي مرحهم وحمدو الله جميعا جاسر وقرر ان يتغلب علي مخاوفه وليله سوف تكون طبيبه ماهره في الاسكندريه ونظر لهم سليم قائلا بخفوف وغموض معا :- " مش هسمحلك تهدي اللي بنيته يا بنت سامر "

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- بعد مرور اسبوع ...
:- في منزل جاسر بالقاهره ...

-كان يجلس بغرفته وهو يتذكر اصعب مشاهد حياته ...

#فلاش_باك

كارما بغرور: -
انا هسافر مع مامي وكين ...

جاسر بدهشه: -
تسافري .. شهر عسل جديد يعني مع بعض ..

كارما: -
تؤتؤ ... انا هسافر عشان ابوك وعمك كانوا سبب في موت ابويا وظلم جدك ل امي هو اللي خلاها تسيب البلد ..

جاسر: -
كلامك بيناقض بيعضه ... يعني مش مبرر يا كارما ...

كارما بتردد: -
انا مش بحبك يا جاسر ...

-دهش جاسر مما سمعه واعتصر قلبه الما ولكنه ظن انه يحلم،، هي من اوهمته بحبها له ولكنه تحدث بجمود: -

-في حد تاني في حياتك....

كارما بقوه: -
ملكش دعوه .. انا مش بحبك .. ورقتي توصلني لما اسافر لو سمحت ....

-تركته ورحلت هي واخيها وتلك الحيه امها

#انتهي_فلاش_باك

-فاق من شروده وهو يكسر تحف الغرفه وجسده يتصبب عرقا قائلا بعنف: -

-هقتلك يا كارما الزفت هقتلك ....

-دخل عليه فارس متعجبا من حاله ولكنه قال: -

-اهدي يا جاسر مفيش حد يستاهل تعمل في نفسك كده عشانه ... اهدي....

جاسر بصرامه :-
وديني وايماني ل اقتلها لو لمحتها بس

-كاد فارس ان يخرج ولكنه صدم مما رأه ...!!

 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب



البارت: - الخامس

" " " " " " " " "



تحدث فارس بدهشه كبيره وخوف ايضا: -



-جاسر .. ايدك مجروحه ...



جاسر بغضب اكثر :-

مش مهم .. المهم لازم النار اللي جوايا تنطفي لازم ...



فارس غضب منه ومن غبائه و اسرع لأحضار علبه "الاسعافات الاوليه " ورجع اليه مره اخري بها .. سحب منه يديه بحنق وهو لا يبالي بوجع يديه والم الجرح .. وبدأ فارس بفحص جرحه وتنظيفه وبعدها اردف حانقا منه: -



ما تفوق بقا ... بقالك اكتر من7 سنين منستش يا جاسر ... مع انها متستاهلش لكل ده .. هي مجرد واحده عايزه فلوسك بس .. ديما حاسه هي واخوها بالنقص ... معقول لسه بتحبها يا جاسر ...!!؟



جاسر بشرود وهو يسمك يديه : -

انا مبكرهش في حياتي زيها كرهت كل جنس حوا من وراها .... بس انا سايبها بمزاجي ..



فارس بسخريه: -

علي اساس انك تعرف هي فين اصلا بقالها سنين منعرفش عنها حاجه ...



جاسر بضحك وسخريه: -

هترجع .. و جدك عارف كمان انها هترجع ومتأكد عشان كده مبيدورش عليها ....



فارس بتنهيده حااره: -

انسي يا صاحبي ... ايدك لفتها خلاص متنساش تروح لدكتور يطهر الجرح اكتر ..



جاسر وقد تجاهل حديثه : -

انا عايز اخرج مخنوق .. اطلع البس ..



-اومأ فارس لأنه يعلم مدي ضيق صديقه ولكن لمتي سيهرب لمتي ....!!



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في البار (مكان مشبوه)



-دخل جاسر ولم يتعجب فارس فهو يعرف عندما يتضايق صديقه يلجأ الي الحل الوحيد له هو السهر لكي ينسي .. نزل جاسر وتبعه فارس...،،

تقدم جاسر نحو المكان ودخل هو وصديقه وكان واضحا من ترحيب الناس بهم انهم ليس جدد في المكان ... مشي الاثنان وجلسوا علي الترابيزه وتقدم لهم افخم المشروبات وبعد قليل ..جاءت فتاه ترتدي ملابس تشبه قميص النوم الفاضح ... جلست بجوار جاسر وقالت بدلال :-



-ازيك يا فارس بيه ...



فارس بنظرات راغبه لها: -

-جميل اوي يا ملكه جمال مصر ...



واكملت هي بدلال انوثي اكثر لجاسر: -

وانت بقا يا حلو يا ابو عنين عسلي انت اسمك اي ...



ابعدها جاسر عنه ونظراته لها باشمزاز وقال بجمود : -

ابعدي بس كده ... ملكيش دعوه ...



ابعدت هي عنه وهي تفرقع اللبانه في فمها قائله: -

ماله يا اختشي ده ...



نهضت هي من جواره وقال فارس بدعوه: -

-اشوف فيك يوم يا قاطع اللحظات السعيده في حياتي ...



جاسر بجمود : -

مكانتش حلوه علي فكره .. بقولك تعالي نروح نتمشي بالعربيه احلي ...



فارس بذهول: -

نتمشي بالعربيه .. الواد مخه طق...



-مشي جاسر وتبعه فارس خارج ذلك المكان وذهبوا الي الكورنيش كما يطلق عليه وظلوا يتحدثون في امور عاديه ..



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- بعد مرور خمسه اشهر ....!!

:-في منزل حور ...!!



-خرجت هي من غرفتها بمرحها المعتاد فهي بدات جامعتها منذ فوات شهرين ركضت هي وجلست علي الاريكه بجوار والدها واردفت بجديه: -



-بابا ..



يوسف وهو ينظر لها: -

خير ..



اكملت حور حديثها قائله: -

خير ان شاء الله ... انا قدمت طلب علي النت وكان في شركه طالبه مهندسه معماريه وانا قدمت من اسبوع وردوا امبارح وقالي بكره الانترفيو. . .



يوسف بتنهيده :-

اوك يا حور روحي ...



-قبلت هي والدها ووالدتها كانت نائمه في غرفتها ... ثم ذهبت لغرفتها لتنعم بنوم عمييق ...



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في اليوم التالي ...

:- في الشركه ...



-دخلت هي تلك الشركه ولم تنظر ل اسمها من شده فخامتها ... دخلت بخطوات واثقه من حالها لا تعرف من اين اتاها تلك الثقه فهي تموت خوفا بداخلها ولكنها رفعت نظارتها الشمسيه فوق شعرها واكملت خطواتها قابلت فتاه تجلس علي المكتب وقالت بثقه: -



-ممكن اعرف مين اللي هيعمل الانترفيو او فين قسم الموظفين المنتظرين ....



قالت الفتاه برسميه: -

اتفضلي يا فندم انتظري هنا .. معلشي .. ممكن اعرف اسمك ...



حور واجابتها بثقه اكثر: -

حور يوسف ...



الفتاه: -

تمام يا فندم .. حضرتك هتدخلي بعد الانسه اللي جوه ...



-جلست حور علي الكرسي وهي تدعي الله بداخلها ان تقبل ... بعد قليل من الانتظار ... خرجت البنت من الداخل ونهضت حور لتدخل .. كانت في بدايه الموقف خائفه ولكنها حاولت الثبات ... دخلت حور وجدت شاب في اواخر العشرينات لم تكن تتوقع انه شاب ولكنه قطع افكارها وقال: -



-اتفضلي ...



دخلت هي حتي اذن لها بالجلوس وقال هو: -

اعرفك بنفسي الاول .. انا فارس الشناوي ...



حور بابتسامه:-

اهلا بحضرتك ...



فارس بابتسامه ايضا: -

ال cv بتاعك يا انسه حور جميل بس انتي لسه صغيره جدا علي الشغل ...



حور بتردد: -

عادي يعني ...



فارس: -

الحكايه مش عادي .. لازم يكون في خبره .. لازم تكوني علي الاقل مخلصه او لسه سنه وتخلصي ...



حور وقد فهمت: -

افهم من كده انك مش هتقبلني ... وحضرتك الاول قريت ملفي ..



فارس: -

انسه حور احنا قبل ما بنقرأ الاسم حتي بنشوف المؤهل بنشوف الخبره وانتي مشتغلتيش قبل كده وكمان لسه اولي هندسه وجايه تشتغلي ... هل محتاجه الشغل .. لا طبعا حضرتك مش باين عليكي خالص ... انما موضوع الملف ده مش محتاج اقراه السكرتيره قالتلي المهندسه حور يوسف اولي جامعه وعايزاني اقرأ الملف كمان ...؟



حور وقد اقتنعت نوعا ما: -

شكرا جدا لنيصحتك .. واسفه لو عطلت حضرتك ...



نهض هو من مكانه قائلا: -

مفيش ازعاج ... والشركه مفتوحه في اي وقت ملف حضرتك بره تقدري تاخديه ...



-خرجت حور ودموعها مهدده بالنزول ..



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في مكتب جاسر ...



دخل فارس وجلس بدون مقدمات رفع جاسر نظره اليه قائلا: -



-يا اخي انا الصراحه مشفتش بجاحه زي بجاحتك ...



فارس ببرود :-

اديك شوفت



جاسر وتجاهل حديثه قائلا: -

عملت اي في الانترفيو انهارده ..



فارس: -

اخترت مهندسه اسمها ليلي وكويسه ...



نهض جاسر وهو يرتدي نظارته الشمسيه وقال: -

طيب فرع الشركه هنا الاستاذ حسين صاحب ابويا هو اللي هيديره واحنا هنرجع اسكندريه. كمان شهرين ..



فارس بتعجب: -

مش قولتو سنه ..



جاسر: -

جدي اصر ان كمان شهرين وبيقول كفايه سبع شهور ...



فارس :-

اموت واعرف جدك بيفكر في اي ..



جاسر بضحك: -

الحال من بعضه يا صاحبي ..



فارس بتذكر: -

اه صح نسيت اقولك .. في بنت جاتلي انهارده الانترفيو ولسه في اولي هندسه...



جاسر باستغراب: -

ممكن تكون محتاجه الشغل ..



فارس باعتراض: -

لا لا شكلها مش باين عليه خالص ..



جاسر بعدم اهتمام :-

فكك يا فارس ... انت مهتم ليه كده



فارس :-

مش حكايه مهتم بس بنت زي دي شكلها باين عليه انها بنت ناس ليه تشتغل ..



جاسر وقد نظر له :-

اكيد بتلعب في الشمال .. الحريم كلهم صنف *** ...



فارس بقله حيله :-

ربنا يهديك يا صاحبي ....



-خرج فارس بينما تابع جاسر عمله باهتمام يحاول ان يشغل نفسه عن دوامه الذكريات ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:-في المساء ..

:-في منزل حور ...



دخلت المنزل بعد وقت طويل وعينيها تفيض بالدموع .. نهضت اماني وقالت بقلق: -



-كنتي فين .. اتأخرتي ليه كده يا حور ...



-القت حور نفسها في احضان والدتها وقالت بدموع: -



-اترفضت يا ماما ...



حاولت اماني التخفيف عنها وقالت: -

ولا يهمك .. اشتغلي مع بابا ...



-جلست هي وقال يوسف: -

كنت عارف ان ده هيحصل ... يا حور مفيش شركه هتقبل تشغلك وانتي معندكيش خبره ...



حور بدموع: -

انا كنت عايزه ابني نفسي بنفسي ..



يوسف بضحك: -

انتي مش ولد يا حور انتي بنت وملزومه مني لحد ما تتجوزي .. انا مطلبتش منك تشتغلي تخلصي دراستك الاول وتشتغلي بشهادتك ...



حور: -

وحضرتك علمتني ان الولد زي بنت ..



يوسف: -

اه علمتك كده ... بس مش قولت اطلعي اشتغلي ...



حور وهي تمسح دموعها :-

انا هشتغل مع حضرتك يا بابي ... مش ده اللى حضرتك عايزه



يوسف بعقلانيه : -

اه ده اللي عايزه ... بس انا بجهز اوراقك عشان انقلك جامعه اسكندريه ...



اماني: -

خلاص هانروح بعد شهرين ...



حور وقد غلب عليها النعاس: -

هقوم انام ...



-ضحك كل من يوسف واماني علي تلك اامجنونه.... وتنهد يوسف سوف يذهب الي اسكندريه بعد غياب طوييل فقد تركها بعد الانتهاء من جامعته وامسك فرع من فروع شركات والده كانت شركه صغيره وبمجهوده اصبحت مجموعه شركات بني نفسه بنفسه

لذلك " حور " تصمم علي بني نفسها والاعتماد علي حالها مثل ابيها ولكن ماذا سيحدث بالاسكندريه وكيف ستتعايش حور مع الوضع ...؟


 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت: السادس ..
~~~~~~~~~

:-بعد مرور شهرين ...
:-في منزل سليم الهواري ...

-ركن هو سيارته ونزل منها هو وصديقه دخل الاثنان المنزل واستقبلهم سليم وقال: -

-واد يا مطاوع اطلع هات الشنط البيه ....

-خرج مطاوع وتقدم جاسر ليحتضن سليم بحب وتبعه فارس ...واطلقت ناهد زغروطه قويه في المنزل حيث انها كانت فرحه في جميع المنزل ... وقال جاسر بضحك :-

-ربنا يخليكي ليا يا ست الكل ...

ناهد بحب: -
ويخليك ليا يا بن عمري ...

ليله بسخريه: -
يعني انا بنت البطه البلاك ...

فارس: -
بلاك ...

ليله بغرور: -
دكتوره بئااا ...

قال سليم :-
يلا ادخلوا وانت يا مراد كلم اخوك شوفه وصل لحد فين ...

اومأ له مراد وبالفعل كلم اخيه

مراد: -
الو يا حبيبي ازيك

يوسف: -
تمام يا مراد وانت ...

مراد: -
تمام اوي .. انت فين دلوقتي ...

يوسف: -
احنا داخلين اسكندريه اهو ...

مراد: -
توصل بالسلامه ...

يوسف بحب: -
الله يسلمك ...

-اغلق مراد مع يوسف واخبر العائله

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:-بعد مرور سااعه ....

-دخل مطاوع وقال: -
يا سليم بيه البيه يوسف وصل اني شوفته بيركن العربيه ...

سليم وقد نهض من مكانه: -
حمد لله علي سلامته ...

-دخل يوسف واماني وبيدها حور رفعت حور نظارتها ودخلت الي المنزل الذي لم تدخله ولا مره بحياتها ... تقدم يوسف من والده وانحني ليقبل يديه قائلا بحب: -

-واحشني يا بابا ...

سليم وبدأت دموعه تترقرق بعينه: -
وانت كمان يا قلب ابوك ...

قال يوسف: -
اماني تعالي سلمي علي الحاج. ...

وبالفعل سلمت اماني عليه اما عن حور فكانت خائفه من هيبه ذلك الرجل ولكنها حاولت الثبات وامرها ابيها ان تسلم علي جدها قال سليم: -

-سبحان الله كبرتى يا حور وبقيتى عروسه ...

حور بابتسامه: -
ازيك يا جدو ...

سليم: -
كويس لما شوفتك يا قلب جدو ...

-وبعد قليل دخل جاسر ومعه فارس الي المنزل وقال سليم: -

-كنت فين يا جاسر ...

جاسر: -
نسيت موبايلي في العربيه يا جدي ...

يوسف: -
ماشاء الله بقيت راجل اهو يا جاسر وانت كمان يا فارس ربنا يحميكو ...

-سلم جاسر وفارس علي يوسف بينما التفت حور اليه وقال هو بصدمه: -

-انتي ...

حور ولم تستغرب فهي كانت تشعر بذالك: -

جاسر الهواري صح ...

جاسر بغرور : -
زاكرتك قويه جدا ...

حور وقد نظرت لفارس: -
ازيك يا بشمهندس ...

فارس بابتسامه: -
كويس ... بس صدفه غريبه ...

حور بثقه: -
مش غريبه ولا حاجه .. حضرتك قولتلي انتي شكلك مش محتاجه الشغل وكلامك صح ...

-دخلت ليله وقالت: -
ازيكم ...

ناهد بحب: -
تعالي يا ليله .. سلمي علي عمك ومراته ..

-سلمت ليله ووقفت امام حور وقالت: -
انتي بقا مين...

قالت حور بابتسامه: -
انا حور ...

-جلست ليله وكان الجميع مندهش ايضا من الصدمه وقال يوسف بهدوء: -

-حور انتي واضح ان ليكي سبق معرفه مع جاسر وفارس ...

حور بهدوء مماثل :-
بالنسبه للاستاذ جاسر فهو سوري واحد معندوش ذوق ...

جاسر ببرود:-
لمي لسانك يا طفله انتي ...

تجاهلت حور حديثه واكملت: -
كنت خارجه من السوبر ماركت وماشيه في امان الله واحد طلعلي مش عارفه منين وخبط فيا... اكيد اي حد مكاني هيضايق ... وقولتله مش تفتح ... الباشا مش هان عليه يعتذر لا ده بجح وقال عليا طفله عندي 15 سنه ...

جاسر ببرود: -
كدبت انا...

سليم: -
جاسر اسكت .. ده جاسر وبالنسبه لفارس ...

حور: -
كنت رايحه اقدم لشغل وعملت انترفيو كان المحاور بتاعي الاستاذ فارس .. الصراحه انا مش زعلانه منه بالعكس ده نصحني ..

مراد بضحك: -
صحيح عيال ...

ناهد :-
يلا ياجماعه الغدا جاهز ...

-نهض الجميع من مكانه لتناول الغداء كانت حور طول الوقت بعيده عن جاسر تتعمد عدم حديثها له .. اندمجت كثيرا مع ليله وشعرت بجو عائله ودفء كبيران ... بعد انتهاء الغداء ... استاذنت ليله منهم لتخرج هي وحور قليلا للجنينه بناء علي طلب حور ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في الجنينه ...!!

-تسير وتطلق لخصلاتها العنان لترفرف بفعل تيارات الهواء استنشقت الهواء وقالت بارتياح:-

-الجو هنا جميل اوي ...

ليله بتأكيد: -
اسكندريه كلها جميله اصلا ... لعلمك بابا كان عايز يوديني جامعه القاهره بس انا رفضت .. مبحبش اطلع منها ...

حور بتعجب: -
انتي في في سنه كام اصلا ...

ليله بضحك: -
انا اولي صيدله .. وانت بقا يا جميل ...

حور بضحك ايضا: -
اولي هندسه .. نفس السن اهو ...

-ضحكت ليله واردفت قائله: -
كان نفسي ادخل هندسه بس بعيد عنك انا والرياضه مبنتفقش خاالص ...

-ضحكت حور وشاركتها ليله ايضا بينما سألت حور قائله: -

-ليله عايزه اسأل سؤال والفضول هيموتني ...

ليله بمرح: -
لا وعلي اي اسألي اوختشي ...

ضحكت حور واكملت: -
فارس .. قالي في الشركه ان اسمه فارس الشناوي .. ولما جيت لاحظت انه بيقول لعمو مراد يا بابا وطنط ناهد يا ماما ده كمان بيقول لجدو يا جدي ...

تنهدت ليله قائله: -
فارس ابوه وامه ماتوا في حادثه وهو عنده 7 سنين ... وابوه كان صاحب بابا جدا وجده دياب الشناوي كان صاحب جدو جدا..... وشريكه كمان ولما مات ابو فارس بابا اخد فارس.... بابا هو اللي رباه كان هو وجاسر متعلقين ببعض جدا وفارس كبر وهو عارف ان اهله متوفين بس ماما اللي قالتله قول زي جاسر انت اخوه وكانوا ديما اخوات في كل حاجه بابا عمره ما فرقه عن جاسر ...

حور بتأثر: -
عمو مراد ده حنين اوي ...

ليله بابتسامه: -
جدا ..يلا ندخل بقا ...

-دخلت حور الي المنزل لتقابل ذلك " الحاوي " كما يطلقون عليه ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في الداخل ..

ضحك يوسف وقال: -
صدفه غريبه والله....

جاسر بثبات: -
لا يا عمى مش صدفه .. جدو مرتبها صح يا جدي ....

سليم بنظره ذات معني: -
صح يا بن الهواري ...

-خلت حور وليله جلست حور واردف سليم قائلا: -

انتي في سنه كام يا حور ...

حور وهي تنظر لجدها: -
اولى هندسه يا جدو ...

سليم بصدمه: -
فكرتك في اولي ثانوي ...

جاسر ببرود: -
مش فرقت يا جدي اهي برضو طفله ...

حور باستحقار: -
طفله .. مش هرد عليك اصلا ..

جاسر: -
عشان متقدريش اصلا ...

مال فارس علي ليله قائلا: -
هتولع صح....

ليله: -
نلحق نطفيها بقا ...

حمحم فارس وقال بابتسامه: -
ولسه برضو عايزه تشتغلي يا حور ...

حور بهدوء: -
اه بابا قالي هتشتغلي معايا ...

جاسر بسخريه: -
علي اخر الزمن هنشغل عيال ...

حور بابتسامه صفراء :-
هو انا شغلاك اوي كده ...

جاسر بضحك وسخريه: -
انا ....جاسر مراد الهواري اتشغل بيكي انتي ...

حور بثقه: -
قول لنفسك ...

يوسف بحنق:-
اللهم طولك يا روح .. هو انتو مولودين فوق روس بعض ده انتو لسه اول مره تقابلو بعض ...

-كانت النظرات مشتعله بين حور وجاسر وتحدث مراد اخير قائلا: -

-ايه رأيك يا بابا في شغل حور ...

سليم بابتسامه: -
معنديش مشاكل وجاسر اللي هيدربها ...

جاسر بسخريه: -
ده اللي هو ازاي ...

سليم بحنق: -
هتسيب بنت عمك تشتغل لوحدها ...

جاسر بحنق: -
فارس يدربها ...

حور بصوت عال نسبيا: -
انت تطول اصلا .. جدو انا مش عايزه حد يدربني. ... اقولك انا عايزه فارس اصلا ...

-نهض سليم وضرب بعصاته في الارض قائلا بصوت جهوري: -

-بس هي كلمه جاسر هيفهمك نظام الشغل يا حور وبس .. واظن كلامي واضح ... يلا كله علي اوضته ... وانت يا يوسف هتفضل هنا لحد بكره الخدم يفرشو شقتك ..

يوسف: -
يلا يا اماني ...

-ذهب كل واحد الي غرفته واخذ مراد عائلته وصعد الي شقته ...
ش
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:- في مكان مجهول ...

-تشعل افخم انواع السيجار بيديها وتنظر للملفات .. دخل هو عليها قائلا بحنق: -

-وبعدين انا زهقت عايز انزل مصر بقا ..

قالت هي بخبث واضح في حديثها: -
اهدي يا كين .. خلاص مش باقي غير شهور ...

كين بضيق واضح: -
احنا هنا بنخطط وهما هناك بيتمتعو .. زهقت يا كارما ..

كارما بضحك: -
اهدي بس وانا هنتقم منهم واحد ورا التاني مش هيفضل في عيله الهواري حد ...

كين بملل: -
اعملي اللي انتي عايزاه .. انت الكبير بتاعنا ...واكمل ايضا:
انا رايح مكتبي .. عايزه حاجه ...

كارما: -
سلامتك يا اخويا ...

-خرج كين وقالت هي في نفسها: -
هانت يا جاسر خلاص .. هرجعلك واخسرك كل حاجه .. انما سليم بقا ف ده لازم يموت .....

``````````````````````````````````````````````````
لايك وكومنت تشجيع بقا عشان انزل بارت كمان انهارده لو التفاعل كان كتييير ولو معرفتش انا لسه عن وعدي لو التوقع صح الجديد هتاخدي جزء كبير منه علي الخاص يلا تشجيييع
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت : السابع
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

:- بعد مرور اسبوع ...

- بقيت الاحوال كما هي وانتقل يوسف وزوجته للعيش بشقه تقابل شقه مراد وزوجته وفارس وجاسر يعيشون مع " سليم " ... بدأت حور بالشغل في شركه جدها وابيها وكان مدربها هو جاسر ولم يخلو الاثنان من شجارهم عناد جاسر وتحدي حور ...

:-في شركه الهواري ....!!

:-فتحت هي الباب ولم تطرق اولا .. رفع هو نظره لها وقال ببرود: -

-ايه اللي انتي ماسكاه في ايدك ده ..!؟

حور باستغراب: -
اوكره الباب ....

جاسر بسخريه: -
ايوه يعني عندك باب ... والمفروض انه اتعمل عشان نخبط عليه قبل ما ندخل ... صح ولا لا يا بشمهندسه ....

-قال جملته الاخيره بصوت عال نسبيا ولكنه ارعبها هي مهما كان صوتها عالي الا انها ترهبه وبشده ... تقدمت نحوه ووضعت الملف علي مكتبه وقالت بدموع مهدده: -

-اتفضل الملف اهو راجعه .. عن اذنك ...

-خرجت ولم تغلق الباب خلفها حينما شعر هو بالذنب لعلو صوته عليها هكذا وشعر بالاختناق . .

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

-بينما هي خرجت من مكتبه دخلت وبدأت تخترف بالكلام الغير مفهوم .. وهي تشتمه في سرها حقا هو متعجرف مغرور ... بينما دخلت احدهم قالت هي بصدمه وفرحه معا: -

- ليله .. بتعملي اي ..

ليله بمرح: -
مكانش عندي محضرات كتير جيت الشركه قولت اعدي عليكي نروح سوا.. اه صح روحتي جامعتك ...

حور بملل :-
لا مع ان بابا حولي جامعه اسكندريه ...

ليله باستغراب: -
طيب دي حاجه كويسه تيجي معايا بقا ...

حور بضحكه: -
طيب يلا نمشي بقا ريحه اكل مامتك في بطني من امبارح ...

ليله بمرح: -
ما شاء الله بتشمي من بطنك ...

حور بغرور: -
انا حاله شاذه يا بت ... كنتي فين بقا ومن غير لف ودروان ...

ليله بخجل: -
كنت في الجامعه والله ...

حور بخبث: -
ياراجل يعني مش فارس اللي وصلك الشركه ...

ليله بصدمه: -
انتي بتراقبيني ...

ضحكت حور بشده وقالت :-
لا بس لمحت عربيته من الشباك وانا بكلمك من شويه ...

ليله بتمتمه: -
نظرك 7علي 6 يا اختي

حور بتنهيده: -
يلا يا بت انتي خلينا نخلص ....

-خرج البنتان من المكتب .. ركبت حور سيارتها وبجوارها ليله

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••
:-في غرفه سليم ...

سليم بصدمه: -
انت متاكد يا حسين من كلامك ...

حسين: -
.........................

سليم: -
كده العب علي المكشوف ... كلمني وقولي هيبقي يوم اي بالظبط ...

حسين: -
......................

سليم: -
لا مش عايز جنس مخلوق يعرف حاجه ...انا هقولهم في الوقت المناسب ....

حسين: -
.....................

سليم: -
تمام .. مع السلامه ....

اغلق سليم وقال في داخله: -
لازم انفذ في اسرع وقت قبل المزاد ...

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••
:-في المساء ...

كانت تجلس في الجنيه وهي تتحدث بالهاتف قائله: -

- متتاخرش لازم ترجع ...

المتصل: -
...................

ليله بتذمر: -
لا بقا مليش دعوه عايزه شوكلت هعدي عليك اخدها بكره ...

المتصل بضحك: -
...................

ليله بحب: -
وانا بعشقك وربنا .....

المتصل: -
...................

ليله: -
اوك ... باي

-اغلقت والتفت خلفها لتري اعين تنظر لها بتشتعال واعين ستحرقها وقال وهو يجز علي اسنانه: -

-كنتي بتكلمي مين ياليله ...

ليله من خوفها لا تقدر علي الحديث: -
ده .. ده ... ده ...

فارس بصراخ لها: -
بتكلمي مين انطقي ..

كانت تبكي ولم تستطيع الحديث بينما هو كان يجن جنونه وقال بهدوء لانه يعلم انها لا تستطيع الحديث وهي تبكي: -

-اهدي كده واحكيلي ....

حاولت هي ان تخفف من بكائها وقالت بغضب: -

انت مالك انت انا بكلم مين تسألني بصفتك اي ...

فارس وهو يمسح علي شعره: -
وطي صوتك...

ليله بعناد: -
مش هوطي .. ومش هجاوب ...

-كاد فارس ان يجن ايعقل ان تكون تكلم احد .. قال هو: -

-مين اللي بيكلمك يا ليله ...

ليله ببكاء: -
ده جاسر ارتحت ...

تنفس هو الصعداء وحاول ان يخفف من غضبه وقال بهدوء وحنو: -

-انا اسف عشان زعقتلك بس فكره انك تكلمي راجل جننتني ..

ليله باستغراب: -
وده ليه بقا ...

فارس بتوتر :-
عش ... عشان انتي اختي ...

-نظرت له بغيظ وقالت: -
طيب متشكره علي خوفك يا ... اخويا

اقترب فارس من اذنها وهمس لها: -
اتكلمي معايا ب اسلوب احسن من كده

وخرج قبل ان يسمع جوابها كانت هي سوف تنفجر من الغيظ بينما ظهر احدهم من خلفها وقالت لها: -

-اركب الهواء يا ليلو ...

ليله بخضه: -
يا جزمه يا حقيييييره ...

حور بخبث: -
احكيلي كنتو بتقولو اي ...

كادت ليله ان تحكي لها ولكن جاسر وصل وكأنه انقذها من تحقيق حور اقترب منهم بابتسامته الرائعه كان يرتدي قميص اسود وبنطلون اسود حقا كان وسيم جدا ... سرحت حور للحظه به ولكنها افاقت علي صوته قائلا: -

-ازيكوا ...

ليله بمرح: -
تومام يا كاابير ...

ولكن حور لم تعيره اي اهتمام بينما هو مال علي ليله قليلا: -

ما تطرقينا شويه....

اومأت ليله ودخلت المنزل لانها تعلم ان اخيها يريد تحسين الاحوال بينه وبين ابنه عمه ...

حمحم جاسر واردف قائلا: -
ممكن نتكلم شويه ..

حور بسخريه :-
اه طبعا .. اهو تكمل تهزيئك ليا ...

تجاهل جاسر سخريتها وقال بابتسامه وهدوء: -
اولا كده انا مبحبش حد يدخل من غير ما يخبط ... ثانيا عايز اسألك سؤال ...

حور باهتمام :-
اوك ..

سألها جاسر قائلا: -
ليه ديما لما بتشوفيني بنتخانق ....

حور بحيره مصطنعه: -
اه صح ليه ... اكيد انا السبب .. انا الي بارده وبحدف كلام زي الطوب ...

جاسر في سره: -
انتي اكتر من كده اصلا ...

ثم حمحم وقال بهدوء: -
مش بتريق .. انا ممكن اكون بغلس عليكي بالكلام بس صدقيني انا معرفش ليه .. وبالنسبه اني زعقتلك الصبح انا اسف عليه ...

حور وقد ملت من خناقهم وقالت بابتسامه: -
محصلش حاجه ...

جاسر بضحك: -
خلاص انا قررت اوقف خناق .. اي رأيك نبقي صحاب ...

حور بطفوليه: -
اوك ..

-صافحته وهو ايضا صافحها وتعهد الاثنان علي الصداقه .. لتقف فقره الخناق وتبدأ فقره الصداقه ....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:-في الداخل ...

-دخل الاثنان وقالت حور بابتسامه: -
انا شامه ريحه حاجه بعشقها ..

اماني وهي تخرج بضحك: -
الكنافه بالمانجه ...

صفقت حور بطفوليه وقالت: -
واااو كنافتي ... طيب خلصت ولا لا ..

ليله: -
في الفرن يا اختي ....

ضحك جاسر وقال: -
وربنا انا قولت طفله ...

حور بابتسامه: -
لا لا يا بشهمندس ميغركش شكلي انا عندي 18 سنه ونص ها ونص ...

نزل فارس من غرفته وقال بضحك: -
عايز اقولكم علي حاجه كده ...

جاسر وهو يميل عليه: -
عايز اي ...

فارس بابتسامه: -
عايز اشترك في سباق الموتسكلات اللي هنا ...

جاسر بصدمه: -
هو هنا في سباق الموتسكلات ..

فارس بسخريه: -
اكيد طبعا .. دي اسكندريه يا عمنا ...

جاسر بجمود مزيف :-
لسانك يا روح امك .. وبعدين من امتي بتستأذن عشان تعمل الجنان بتاعك ..

قال فارس بغرور: -
ومين قالك اني بستأذن انا .. بس بعرفكم ....

-صدم الجميع من حديث فارس ولكن مراد ابتسم وقال: -

- فيك الخير والله يا حبيبي ...

فارس بضحك: -
حبيبي امراد ...

تسألت حور بحماس: -
وامتي السباق يا فارس ..!!؟

فارس وقد وجه حديثه لها: -
الجمعه الجايه ...

جاسر: -
امممم يعني كمان 4 ايام .. كويس ...

سليم باستغراب: -
حور انتي هتشتركي ...!!

يوسف: -
حور بتعرف تسوق المتوسكل كويس جدا ...!!

سليم بدهشه: -
حور مختلفه شويه بس دماغها عاجباني زيك يا يوسف ...

يوسف بهدوء: -
حور عندها طموح عاليه ....

ليله بمرح: -
المهم انا عايزه اروح ...

فارس باندفاع :-
لا طبعا .. انتي متعرفيش تسوقي ...

ليله بتذمر: -
حور هتشترك ...

سليم بهدوء: -
يا ليلو انتي زي ما بيقولو فراشه البيت حاجه خفيفه مش بنسمع لها صوت .. في فراشه تسوق متوسكل ... انتي دكتوره رقيقه وجميله ...

جاسر بضيق نوعا ما :-
حور .. السباق ده للرجاله ...!!

حور باستغراب: -
امممم لا معنديش كده انا بعرف اسوق المتوسكلات كويس جدا .. ونزلت سباق قبل كده كتير وكنت ديما بكسب ...

جاسر بعدم اهتمام: -
براحتك .. انا حذرتك ...

حور بهدوء تام: -
ايوه طبعا براحتي ...

-كانت الحرب علي وشك الانفجار ولكن ناهد تمالكت الموقف قائله: -

-يلا الكنافه جهزت ...

-اخذت حور طبقها وبدات في التهامها بنهم فهي تعشق تلك الوصفه جدا ...
انتهي اليوم بمرحهم ، عنادهم ، وغضبهم

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

:- بعد مرور اربعه ايام ..

-في ساحه واسعه يقف جاسر بشكله الجذاب كعادته رفع نظارته الشمسيه فوق شعره وقت اتي له فارس قائلا :-

- دقايق ونبدأ ..

-اومأ له جاسر حين قالت حور :-
-تمام ..

-سمعو صوت يعلن عن ابتداء المسابقه .. بدأ كل واحد يركب الموتسكل الخاص به وعليه رقمه .. في بدايه الامر كان جاسر هو الفائز ولكن حور لن تسمح له وبدات في زياده السرعه ..

- استمر الحال بينهم وروح التحدي بينهم مشتعله كا براكين النار وكان في المركز الاول " جاسر " والمركز الثانى " حور" والمركز الثالث " فارس "

•• •• •• •• •• •• •• •• ••

:- في المنزل " سليم الهواري "

-كانت ضحكاتهم تملئ المكان وقالت حور بنبره عاديه :-

- مبروك يا جاسر ..

جاسر مبتسما :-
شكرا .. مبروك ليكي ..

-اومأت له مبتسمه بينما فارس يجلس ينظر لهم قائلا بغيظ :-

-وربنا انا شاكك انكم بتخمو اصلا ..

جاسر :-
بنخم .. فى مهندس محترم يقول كده ..
فارس بغيظ :-
اه انا .. اناااا ..

ليله مواسيه له :-
متزعلش يا ضانيا .. تعوضها ..

فارس :-
ضانيا ايه انتي كمان هو انا ابنك ..

سليم مبستم :-
ربنا يحميكى يا حور .. رغم انك بنت بس ب 100 راجل ..

يوسف بفخر :-
طبعا دي حور يوسف الهواري ..

امانى بدعاء :-
ربنا ما يحرمنا من لمتنا دي ..

-امن الجميع علي دعائها وقالت ناهد :-
طيب يلا بقي انتم خسيتوا اوي في السباق ده ..

مراد ضاحكا :-
غذيهم كويس يا ناهد ..

-نظر كل من جاسر وحور وفارس لبعضهم بدهشه وما الا لحظات حتي انفجرو في الضحك .. وقضي اليوم العائلي بدون مشاكل وهل ستدوم تلك السعاده ....؟
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت الثامن
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

:-في المكان المجهول ..

دخل لها وقال: -
عرفتي اخر الاخبار ...

كارما باهتمام: -
لا .. حصل اي ...

جلس هو علي المقعد الجليدي وقال بهدوء: -
يوسف رجع ...

كارما بصدمه: -
ورجع لوحده ...

كين: -
لا التحريات اثبتت انه رجع هو ومراته وبنته ...

كارما: -
امممم كده كويس ...

كين: -
بس يا كارما لو رجعتي هتكلمي جاسر ازاي ...

كارما بخبث: -
هكلمه عادي جدا .. انت ناسي اني مراته ولا اي ...

كين بصدمه: -
نعم هو مش طلقك ... وسافرتي ازاي اصلا من غير موافقته ....

كارما بضحك: -
لا مطلقنيش ولسه مكتشفه الحكايه دي من اسابيع بس .. انما سافرت ازاي هو ووافق علي سفري بس مش عارفه بقا مطلقنيش ليه ...

كين: -
اكيد سليم ورا الحكايه دي ... بس انتي مرفعتيش قضيه خلع ليه ...

كارما: -
عشان عايزه ارجع وانا مراته .. واستحاله هيطلقني عشان مسافرش تاني ... هما عايزينا نرجع ... وانا عايزه اخلص منهم كلهم ... لازم ارجع حق ابويا وانتقم من سليم ..

كين بخبث: -
يخربيت دماغك ...

°° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °°
:-في شركه الهواري ....

-تقدمت هي نحو مكتبه بتذمر وقالت بحنق لها: -

جاسر جوه ...

قالت هي لها: -
وانت مين ان شاء الله ....

اجابتها حور بثقه: -
حور يوسف الهواري ....

قالت لها بسخريه: -
استني لما ادخل الاول انا....

تجاهلت حور حديثها فهي غير فائقه لخناقها .. دخلت الفتاه وخلفها حور تقدمت الفتاه من جاسر الذي كان مشغول في احد الملفات وقالت بدلال: -

-بشمهندش جاسر البنت دي عايزاك ...

جاسر بصرامه وقد مسك يديها التي علي كتفه: -

-لما تتكلمي معايا او تدخلي مكتبي تقفي عند الباب .. فاهمه ...ولو اللي حصل ده اتكرر تاني هرميكي بره الشركه ....

-اومأت له بخوف وتنبه هو لحور التي قالت بثقه: -
اه ولما تحبي تتكلمي عني او معايا تقولي المهندسه حور الهواري...

-خرجت لمار وهي في قمه غضبها وتقدمت حور منه وقالت بمرح: -

تحب اجي اقعد ولا اكلمك من عند الباب ...

ضحك جاسر وقال بخفه: -
لا ازاي بقا حور الهواري تقف عند الباب ...

-جلست حور وقالت: -
اتفضل بقا شوفلي حل في الملف ده ...

-امسك جاسر الملف وقال: -
خلاص سيبيه وانا هخلصه ... بس مش معقول ده اللي مضايقك يعني ...

حور وكادت ان تبكي: -
لا بس كليه الهندسه دي صعبه وانا مش فاهمه حاجه ...

جاسر بضحك: -
بالعكس دي جميله جدا .. انا عندي حل ...

حور باهتمام: -
حل اي ...

جاسر: -
اي رأيك كل يوم ساعه في الجنينه .. اشرحلك الماده اللي انتي مش فاهماها ...

حور بنصف عين :-
هتعرف ..

جاسر بثقه: -
جربيني ...

حور بفرحه: -
ايوه بئااا .. خلاص هستناك انهارده ااساعه 8 ...

جاسر: -
اوك...

نهضت حور قائله: -
همشي انا بقا عالجامعه ...

جاسر باستغراب: -
دلوقتي ...

حور بضحك:-
اه دلوقتي ...

-خرجت حور من المكتب بينما هو انهمك في اعماله .. تأمل خفه ظلها صداقتهم الجديده الغير معهوده عليه ولكنه نفض تلك الافكار قائلا " جاسر فوق لنفسك دي طفله لسه ماتمتش 18 سنه "

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:-في الجامعه ...

-تجلس مع اصدقائها يتقدم منها شاب ويقول بهدوء: -

-ازيك يا انسه ليله ...

ليله بترحاب : -
تمام يا دكتور رامى ...

رامى : -
ممكن اتكلم معاكى شويه ..

اجابت ليله قائله: -
اكيد يا دكتور اتفضل ...

جلس رامى وبدأ بالحديث قائلا: -
بصراحه كده وبدون مقدمات ... عايز اعرف اذا كنتي مرتبطه ولا لا ...

استغربت ليله كثيرا من جرأته واردفت قائله: -
مرتبطه .. لا طبعا يا دكتور ....

تنحنح رامى وقال: -
اوك ممكن بقا رقم والدك ...

ليله باستغراب: -
ليه يا دكتور ...

رامى: -
بابا عايزه في حاجه مهمه ...

قالت ليله بهدوء:-
اتفضل يا دكتور....

-اعطته هي رقم والدها وهي مستغربه بشده وقال هو لها: -

-شكرا يا دكتوره ...

-نهض رامى من المقعد وذهب ناحيه بوابه الجامعه حين وصول حور قائله لها وهي تجلس: -

-خير كنتي بتعملي اي مع الواد رامى....

ليله بشرود: -
كان عايز رقم بابا ...

حور بضحگ: -
هو الLove ولع في ال corn ولا ايه ...

ليله بضيق: -
بس يا زفته انتي اكيد عايزه في حاجه تانيه ...

حور بضحگ: -
طيب خلاص متزعليش يا خبر بفلوس بكره يبقي ببلاش ...

ليله وهي تقف: -
علي رأيگ ...

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

:-في المساء

-كانت هي تجلس علي الارض الخضراء وحولها كتب كثيره تمتمت هي بحتق قائله: -

اوف بقا انا كان مال ومالك يا هندسه ...

-ضحك علي مظهرها الطفولي وقال من خلفها: -

يلا عشان نبدأ ..

التفت هي وقالت: -
اوك ...

تقدمت ناهد نحوهم وقالت بابتسامه: -
عملتلكم كابتشينو...

حور بضحك: -
الله عليكي يا هدهد ي جاامد ..

-وضعت ناهد الصنينه وقالت بضحك: -
يلا يا جاسر عا الله تطلع فاكر حاحه بس ...

-دخلت هي بينما هو جلس بجوار "حور" تسألت هي قائله: -

-ليه طنط بتقول كده ..!

جاسر بضحك: -
عشان مخلص جامعه من زمان وكده ...

حور بدهشه: -
ليه انت عندك كام سنه ...

اجابها جاسر متعجبا: -
29 سنه وداخل علي التلاتين ...

-دهشت حور بشده وقالت: -
هو انت جسمك ضخم اوك .. بس عمري ما توقعت ان عندك 29 سنه ...

جاسر بضحگ: -
ليه كنتي متوقعه عندي كام سنه ...

حور بضحگ ايضا: -
يعني 25 او 26 كده يعني ....

اردف جاسر قائلا: -
طيب يلا بقا نبدأ ...

-اومأت حور له .. بينما هو بدأ في الشرح واعجبت حور به كثيرا فهي قد فهمت منه اكتر من دكتور الجامعه ... له اسلوب جذاب.. ولكنها نفضت تلك الافكار من رأسها لتركز بشده فهي دائما الاولي ويجب ان تكون الاولي في الجامعه ايضاا ...........................
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت: - التاسع ...
•• •• •• •• •• •• •• ••

:-في صباح يوم جديد ..
:-في شركه الهواري ...

طرق باب مكتبه وقال بهدوء: -
-اتفضل ...

-دخل فارس وجلس امامه قائلا: -
-ارض احمد النصري هتنزل في المزاد ..

جاسر بهدوء :-
كنت متوقع كده ...

فارس بسرعه: -
المهم لازم المزاد يرسي علينا ..

قال جاسر بهدوء مخيف: -
المزاد امتي ..

فارس بتذكر: -
كمان اربع شهور تقريبا ...

جاسر باستغراب: -
انت بتهزر ..
ليه المده دي كلها ...

فارس بجهل: -
معرفش ... المهم دلوقتي هتنزل بنفسگ ولا لا ...

كاد فارس ان يتحدث ولكن قاطعه صوت طرقات الباب وسمح بالدخول ; دخلت هي قائله :-

-سليم بيه عايزك في مكتبه يا بشمهندس...

اومأ جاسر وقال بجمود : -
اوك يا لمار انا هروحله ....

دخلت حور ايضا قائله: -
جاسر جدو قال عايزني متعرفش ليه ...

نظرت لها لمار بحقد وقالت بمضض: -
لسه باعتني عشان انادي البشمندس ...

تجاهتلها حور وقالت: -
طيب يلا بينا نشوف في اي ...

قال فارس موضحا: -
متقلقوش يا جماعه اكيد عشان المزاد ..

-خرج الجميع من مكتب جاسر .. توجه كلا من "حور وجاسر " الي مكتب "سليم"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:-في مكتب سليم ..

طرق الاثنان الباب حتي اذن لهم بالدخول قائلا: -

-اتفضلوا ...

جلس الاثنان امام بعضهم حينما قال سليم: -
طبعا عرفتوا ان ارض احمد النصري دخلت المزاد ...

حور بتذكر: -
مش دي يا جدو اللي حضرتگ عايز تبني عليها مشروع المباني الجديد ...

قال سليم مؤكدا: -
ايوه هي .. دلوقتي هي دخلت المزاد ومستعد ادفع فيها ملايين الدنيا واخدها ...

جاسر بثبات: -
والمطلوب مني ايه ...؟

سليم بنظرات ذات معني: -
انت وحور اللي هاتروحوا المزاد ده .. في اشحاص مهمه كتير هتبقي هناك ..

حور بموافقه: -
اوگ معنديش مانع ...

جاسر بنصف عين: -
شخصيات زي مين يعني ... "حامد العُرابى" وعارفينه" مهاب العزاوي " محترم جدا ....

ضحگ سليم واجاب قائلا: -
طول عمرك بتهتم بادق التفاصيل يا بن الهواري ... بس متقلقش هاتروح وتشوف ...

حور باستغراب: -
هو انا ليه حاسه ان الموضوع في حاجه غريبه ...

قال جاسر وهو مصوب نظره ناحيه سليم: -
لا مش تحسي اتأكدي ...

سليم. بضحگ وسخريه ايضا :-
ما غريب الا الشيطان يا بنتي ... يلا روحوا علي اشغالكم ...

-نهض كلا من حور وجاسر وكلا منهما باله مشغول ...بينما سليم يبتسم بخبث واضح ..

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

:-في الخارج ...

حور تسير بجوار جاسر: -
جاسر ..

جاسر بانتباه: -
نعم ...

حور بخبث: -
هو جدو كان قصده اي جوه ب انگ ديما بتهتم بادق التفاصيل ...

ضحگ جاسر ضحكه رجوليه ابرزت وسامته. وتقدم نحو مكتبه ةدخلت هي خلفه وقال هو : -

بقيتي فضوليه جدا ...

حور بتذمر: -
اي يا عم في اي عايزه اعرف ...

جاسر بتنهيده قويه:-
هتعرفي كل حاجه في وقتها .. بس بلاش فضولك الزياده ده هاا ...

حور بمضض :-
طيب انا هاروح. البيت... وانت ...

جاسر: -
اممم .. اوگ هاروح معاكي ... ولا انتي معاكي عربيتگ ...

حور: -
لا ده بابا جابني الصبح وهو جاي ... وانا مبسوقش العربيه خالص اليومين دول عشان موضوع الرُخص وكده ...

-قاطع حديثهما صوت هاتف جاسر يعلن عن اتصال احد وكان المتصل ابيه يدعوه لمكتبه ...

حور باستغراب: -
طيب روح انت وانا هعدي علي بابا واروح معاه ...

اومأ لها جاسر ونهض من مقعده الخاص متوجها نحو مكتب ابيه ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في مكتب مراد الهواري ...

-طرق جاسر الباب ودخل لابيه قائلا: -
خير يا بابا حضرتگ قلقتني جدا ...

مراد بهدوء: -
اقعد كده عشان ده موضوع مهم ...

مسح جاسر علي شعره وجلس قائلا: -
خير اي بقا الموضوع المهم ..

مراد بثبات: -
ليله جايلها عريس ....

جاسر باستغراب: -
وحضرتگ رأيگ اي ...

مراد: -
ودي محتاجه رأي يا بشمهندس .. معقوله هجوز البنت الصُغيره والراجل لا ...

ضحگ جاسر وقال ساخرا: -
هو انا بنت يا بشمهندس مراد ....

مراد بنظره ذات معني: -
جاسر بلاش تعمل الشويتين دول عليا انت داخل علي التلاتين اللي في سنگ عندهم عيل واتنين ....

جاسر بضحگ: -
ربنا يخلي ... بس انا لسه ملاقتش البنت المناسبه ... وبعدين حضرتگ جايبني هنا عشان ليله ولا عشان تقولي الكلام ده ....

تنهد مراد قائلا: -
لا عشان ليله يا بشهمندس ...

جاسر باهتمام: -
اي العريس مش عجبگ ليه ...

مراد موضحا: -
مش حكايه مش عاجبني بس لسه بيدرس ...

جاسر بثبات وهدوء: -
اسمه ايه ..!؟

مراد :-
رامى العرابى ...

جاسر متذكرا: -
ابن حامد العرابى ...

مراد بتأكيد: -
اه هو .. هو الولد كويس ومفيهوش عيب واخلاقه عاليه مش زي شباب اليومين دول ... بس مش عارفه ليه حاسس انها هترفض ...

جاسر باستغراب: -
دي حريتها ترفض او تقبل ... بس اعرض عليها الموضوع ده حقها ...

مراد بشرود: -
يوسف قالي نفس كلامگ ... لما كان معايا وانا بكلمه ...

جاسر باستغراب: -
طيب انت ليه مش مرحب بالموضوع ..

مراد: -
لسه صغيره يا جاسر مكملتش 20 سنه ...

نهض جاسر وقال: -
مش فارقه مسيرها هتتجوز المهم ان الولد يكون طيب وابن حلال ويصونها ..
ثم اكمل وهو متجه ناحيه الباب: -
سلام بقا يا بوب عشان مصدع جامد ...

-اومأ له مراد وخرج جاسر من المكتب ..
ظل شاردا في مستقبل ابنته هل سوف تقبل .. وكيف يزوجها قبل ابنه البكرى
....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:-في المساء....
:-في المنزل ....

ليله بصدمه: -
وحضرتگ موافق ..

مراد بهدوء: -
ليه انت مش موافقه الولد جاي بكره هو واهله ...

ناهد بفرحه: -
الف مبروگ يا لولو ...

امانى بضحگ: -
مبروگ يا دكتوره ...

يوسف بحب: -
الف مبروگ يا قلبي ...

ليله بدهشه: -
انتو بتباركولي ليه هو انا وافقت ...

حور محاوله تلطيف الجو: -
اهدي يا ليله كده .. كله بالخناق الا الجواز بالاتفاق ...

-دخل فارس وجاسر عقب جمله حور وجدوا الجميع يجلسون قال فارس بمرح: -

-متجمعين عند النبي ...

واكمل بتساؤل: -
خير يا ليله مالك قالبه وشك ليه كده ..

ناهد بضحك: -
تعالي يا فارس بارك ل اختگ جايلها عريس ...

فارس بصدمه: -
اختي وعريس .. يا نهار اسود ...

امانى: -
ليه بس كده ...

حور بخوف: -
ساكت ليه يا جدو ...

سليم: -
بتفرج عليكو محدش عامل حساب ان في كبير عيله ... مراد وبيدي مواعيد من غير ما ابوه يعرف واخوه كان عارف مع اني كنت معاكوا الصبح في الشركه ...

مراد مدافعا: -
يا حاج والله ما اقصد ربنا يديك الصحه وطوله العمر .. الولد كان مصمم ياخد ميعاد ..

سليم متجاهلا كلامه قائلا: -
تعالي يا ليله ..

-تقدمت ليله نحوه وجلست قائله: -
نعم يا جدو ...

سليم بهدوء :-
انتى بتحبي رامى ده ....!؟

ليله: -
……………………………
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت: - العاشر ...
***************

ليله: -
انا معرفوش عشان احبه يا جدو ...

سليم: -
طيب اسأل السؤال بصيغه تانيه ... انتي شايفه ان هو مناسب كزوج ليكي ..

ليله بخجل: -
معرفش يا جدو ....

فارس بذهول: -
هو انت موافقه علي العريس ده ..

ليله بهدوء: -
لا لسه موافقتش ..

جاسر بهدوء: -
ليله خدي وقتگ وفكري الولد جاي بكره مع اهله قابليه وبعدين حددي ....

فارس بصرامه : -
ده على جثتى ...

-القى جملته واتجه ناحيه غرفته ولم ييالي لنداء احد كان باله مشغول وفكره وخاطره مشغول ...

-اصدم الجميع من تصرف فارس وتحدث سليم قائلا: -

-العريس هايجى بكره وانتي هتقابليه يا ليله ... جاسر ...مراد.... عايزكو في المكتب شويه ...

انهى سليم الاجتماع ودخل الي مكتبه وتبعه مراد وجاسر .. بينما ذهب الجميع الي منازلهم ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- بعد وقت ليس بقليل ...
:- في غرفه جاسر بمنزل جده ....

-كان يجلس شارد يفكر في حديث جده كيف له ان يفعل ذلك بعد تلك السنوات الطويله ...

#فلاش_باك

-دخل سليم المكتب وجلس علي كرسيه وامر مراد وابنه بالجلوس وبعد قليل تحدث قائلا: -

- المزاد بعد اربعه شهور ...

مراد بتأكيد: -
اه عرفت .. وعلي حد علمى حضرتگ كلفت جاسر وحور ..

سليم بخبث: -
ومسألتش ليه حور بذات كان ممكن انزل فارس ...

مراد: -
اكيد عشان حور تاخد خبره اكتر ...

سليم موجها حديثه لجاسر: -
ساكت ليه يا جاسر ...

جاسر: -
بحاول افهم بتفكر في اي يا جدي ...

ضحك سليم وقال: -
كارما وكين في مصر ...

-صدم مراد ولكن جاسر لم يصدم كثيرا مثل ابيه واكمل سليم قائلا: -

-وكمان نازلين المزاد ...

جاسر بضحگ: -
عشان كده صممت اني اروح بنفسي ...

سليم بثبات: -
ومش بس كده .. وحور مش هتنزل معاك بنت عمك وبس ...

مراد بتساؤل: -
مش فاهم يعني اي مش بنت عمه وبس ...

سليم بنظرات ذات معني: -
يعني هتبقي مراته كمان ...

لم يتحمل جاسر اكثر من ذلك وهب واقفا واردف قائلا: -

-لا بقا كده كتيير .. يعني ايه مراتى دي حته طفله صغيره عايزني اتجوز طفله ...

سليم: -
طفله اي البنت عندها 18 سنه ...

مراد ماحولا تلطيف الجو: -
اهدي يا جاسر حور محترمه والف من يتمناها ...

جاسر بانفعال: -
الا انا .. انا شايفها طفله .. انت عارف فرق السن بيني وبينها 10 سنين واكتر ...

سليم بهدوء: -
هتعصي كلام جدك يا بن مراد ...

جاسر: -
جدي .. انتي جايني هنا اصلا عشان كده .. واي علاقه كارما ب اني اتجوز حور ...

سليم: -
لازم ترجع تلاقيك اتجوزت مش باقي عليها مش ترجع وتلاقيك زي ما انت ...

جاسر: -
جدي .. انا محتاج ارتاح بكره نكمل كلامنا....

-خرج جاسر من المكتب وهو حانقا من ونفسه ومن المحافظه باكملها ..

#انتهي

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في صباح يوم جديد ...
:-في غرفه ليله ...

حور: -
يعني اي مصمم يجي .. ده اي البجاحه دي ...

ليله وهي تجلس بجوارها علي الفراش: -
والله بجح اوي ...

حور بضحك: -
واللي يطفشه ...

ليله: -
انتي بتقولي اي ...

حور بخبث: -
هطفشهولك ....

ليله باهتمام: -
ازاي هتعملي اي ... اوعي تعملي حاجه تحرجني او تحرجه ...

حور: -
لا طبعا .. احنا هنعدي المقابله علي الخير انما الباقي بقا سبيه عليا...

ليله بخفوت: -
ربنا يستر ...

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

:- في اليوم التالى ...!!

كانت الترتيبات في المنزل ل استقبال العريس القادم حيث ان ليله كانت لا تريد الاستيقاظ من نومها ل استقبال الذي يسمي العريس ولكن حور لن تتركها ... دخلت بمرحها المعتاد اتجهت ناحيه النافذه وبدأت بفتح الستار واستدارت بجسدها ناحيه الفراش قائله بذهول: -

-انتى لسه نايمه ..

وبدأت باهتزاز جسد ليله واردفت بحنق: -

-ليلو مينفعش كده قومي يلا ...

ليله بنعاس: -
حور بلاش رخامه بقا عايزه انام ...

حاولت حور كتم ضحكتها وقالت بذهول مزيف: -
اي ده فارس نايم جمبگ ليه ...

-نهضت من الفراش ووجهها شاحب كيف .. كيف يغفل بجوارها واردفت بهلع: -

-يا نهار اسود ومنيل .. هو فين ...

-لم تتمالك حور نفسها من الضحگ وقهقهت بصوت عال نسبيا وهي تقول:-

-هيييه شربتي المقلب ...

نهضت ليله وهي ممسكه بالمخده: -
ده انا اللي هخلي ليلتگ سوده ...

حاولت حور التحدث بجديه قائله: -
يلا بقا احنا العصر العريس زمانه جاي ...

ليله بضيق: -
جاي بدري ليه كده ... ناس معندهاش زوق ولا احترام ...

-دخلت ناهد وهي تنظر ل ابنتها بدهشه: -
انتي لسه ملبستيش ...

-نهضت ليله من الفراش دون ان تقول كلمه واحده هي لم توافق علي اتمام تلك المقابله ولا الجواز من اساسه ولكن لا يجب ان تجعل ابيها امام الناس لا يستطيع فعل كلامه وتصغره ...
بينما قالت حور بابتسامه هادئه: -

-متقلقيش يا طنط انا معاها ... بس هاطع البس الاول ...

اومأت لها ناهد قائله بابتسامه حنونه :-
اطلعى يا حبيبتي ..

************************************

:- في غرفه فارس ...

-لا يستطيع التفكير مجرد فكره انها تكون لغيره تجعله يشعر بالدماء تغلي في عروقه هي التي تربت علي يده هو من اختار لها اسمها نعم هو يكبرها ب ست سنوات فقط اقيم في منزلهم وهي ابنه سنه واحده كان يرعاها دائما ويذاكر لها دروسها هو من شجعها علي دخول صيدله ولكن كان لا يشعر بتلك النعمه التي بيده لم يحافظ عليها حتي جاء غيره وسوف يأخذها منه بكل سهوله ولكنه لا يمهله فرصه واحده ل اخذها منه حتي اذا حسم الامر وقتلها وقتله ....
وقال هو :-
" مش هتاخدها مني ليله بتاعتي انا وبس "

قاطع تفكيره صوت طرقات الباب وسمح للزائر بالدخول دخل وغلق الباب خلفه تحدث قائلا :-

- اي يا عم فارس مش ناوي تنزل معايا بما انك ليك في الديكور وكده ...

ضحك فارس بسخريه صديق عمره يطلب منه ان ينزل معه ليزين ديكورات الصاله وقال هو بمرح مزيف: -

- اي يا عم دي لسه اول مقابله ...

تجاهل جاسر مرحه وقال بهدوء حذر: -
مالك يا فارس ... احكيلي يا صاحبي

فارس بمرح عكس ما بداخله :-
مفيش يا جاسر انت اللي اوفر شويه يا راجل. .. يلا انزل انت وانا هلبس واحصلك ...

اومأ له جاسر ولم يقتنع بكلام صديقه هو ليس بعبيط ... خرج من الغرفه تارك فارس مع نفسه يعيد حسباته ومشاعرن التي اكتشفها بعد فوات الاوان ولكن هل سيصلح ذلك الخطأ ويحصل علي صغيرته مره اخري.... ولما لا هي مازالت صغيره ولم تبدي اي موافقه علي العريس الذي اطلق عليه " عريس الغفله"
هي مازالت بعينيه صغيره بالعمر وصغيره علي الحب والزواج ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في المساء ..

-الاستعداد كان علي اكمل وجه وتم تجهيز المنزل لمقابله رامي العرابي واهله خرجت ناهد من غرفتها متوجه للصاله وقالت ل امانى: -

-فين الرجاله يا امانى ...

امانى بابتسامه هادئه: -
في الصالون جوه ...

-عقب جمله امانى سمعو صوت جرس المنزل قالت ناهد بهلع :-

امانى ... شكلهم وصلوا ...

-توجه مراد ناحيه الباب وفتحه مرحب ب رامى واهله قائلا: -

-اتفضل يا رامى .. اتفضلو يا جماعه ...

-بعد كثير من الترحيب دخل رامى واهله استقبلهم سليم وعائلته وبعد قليل دخل الغرفه جاسر وتبعه فارس بعيون مشتعله قائلا: -
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت الحادي عشر (11)
~~~~~~~~~~~~~

ليله برعب: -
مش نازله يا حور ...

حور بصدمه: -
ليله انتي اتجننتى ... كده هيبقي بتصغرى بجدو وعمو مراد وبابى ... وخاصه جاسر اخوكى انتى مش عارفه ممكن يعمل ايه ...

ليله بصوت اشبه بالبكاء: -
انا خايفه اوي ...

حور بضحگ :-
طيب تعالي ننزل الاول ونبقى نشوف موضوع الخوف ده ...

-نزل الفتاتان الى اسفل وليله قلقه وبشده تدعو الله بداخلها ان ينهى تلك المقابله بخير ..

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

:-في الاسفل ....

فارس ببرود: -
منور يا رامى ...

رامى بلهفه: -
بنورك يا بشمهندس ...

-عقب جمله فارس دخلت ليله بفستانها الموف الهادئ كانت حريصه جدا علي اختياره مقفول ولا يظهر شئ من جسدها وحور بجوارها بفستانها الازرق اللامع يشبه فستان ليله ...

-تقدمت ليله ب الصنيه وعليها الحلويات والمشروبات ووضعتها علي الطاوله وجلست علي الكرسي بجانب ابنه عمها كان النظر عليها واردف محمود قائلا: -

-طبعا انا يشرفنى اطلب ايد الانسه ليله ل ابنى رامى ...

سليم بنبره رزينه: -
حامد انت من عيله العرابى غنيه عن التعريف انا معنديش مانع ولا انتو اي رأيكو يا جماعه ...

قال يوسف: -
موافق ... وانت يا مراد .. جاسر ...

مراد: -
مرافق اكيد رامى شخص كويس جدا

جاسر بنظره لحامد : -
اممم بس انت يا دكتور لسه بتدرس ...

حامد :-
انا مش شويه يا بشمهندس ..

جاسر بنبره رزينه :-
يعنى حضرتك اللى هتجوزه ..؟

اومأ له حامد وقال جاسر :-
وهياخد منك المصروف ..

-اعترض مراد على طريقه الحديث وهكذا آريانا زوجه حامد ولكن بنظره من سليم لجم لسان مراد لان ابنه بتصرف بحكمه هو ما زال طالبا ..

جاسر بصوت رجولى :-
حامد باشا انت من اهم رجال البيزنس اللى اتعاملنا معاهم .. بس الرأي في الاخر لصاحبه الشأن ..

فارس بصوت اشبه بالغيظ: -
ليله .. رايگ ايه ...

ليله بصوت ضعيف وخجل: -
محتاجه وقت افكر ...

-نظرت لها امه " اريانا " باستحقار وقالت ببرود: -
وتفكري ليه هو انا ابنى محتاج تفكير ...

حور بغيظ متمتمه بخفوت : -
لا محتاج يا خد بجزمتي ...

-سمعها جاسر وابتسم علي غيظها من تلك المرأه ...

تنحنحت ناهد قائله: -
لا طبعا يا دارين هانم هي بس لسه صغيره ومحتاجه تفكر شويه ...

رامى: -
عادي يا جماعه تفكر براحتها ....

فارس :-
اه طبعا ومن واقع خبرتى بقولك ان مفيش قبول ...

جاسر ببرود: -
هي اللي تقرر يا فارس... مع ان رأي من رايگ ...

-نهض حامد قائلا :-
اللي فيه الخير يقدمه ربنا يا بشمهندس ...

سليم: -
هنرد عليكم في اقرب وقت ان شاء الله ..

-صافحوا بعضهم وانتهت المقابله بسلاام او ما يشبه السلام .... كامت نظرات فارس الى ليله كفيله ب ان تجعل الرعب حليف قلبها ....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في اليوم التالى ....

-دخلت حور الشركه بخطواتها الواثقه دائما و دخلت مكتبها ... دخلت ديانا خلفها قائله: -

-البشمهندس فارس كان هنا وعايز حصرتك ...

حور باستغراب: -
مقالش عايز اي يا ديانا ..

ديانا: -
لا بشمهندسه مقالش ...

حور بضحگ :-
ما بلاش بشمهندسه .. حور وبس اتفقنا ...

ديانا بحب: -
اتفقنا يا حور ...

-خرجت حور من مكتبها ....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-كانت في طريقها اي مكتب فارس لمحت جاسر كادت ان تتكلم معه ولكنه خلف توقعها وذهب نحو مكتبه استغربت ولكن لم تعطي للموضوع اهميه ...

-دخلت قائله: -
ازيگ يا فارس ...

وقف حور وقال: -
تمام .. اقعدي يا حور ...

-جلست حور امامه وقالت بهدوء: -
خير زينه قالتلى انك جيت ليا المكتب ..

حمحم قائلا :-
اه .. الحقيقه كنت عايز اعرف حاجه مهمه ...

-نظرت له حور واكمل هو:-
هي ليله وافقت علي العريس ...

حور بابتسامه :-
وبتسألني انا لسه روح اسألها هى ...

فارس بضحك: -
معلش تعالى علي نفسگ ....

حور بصرامه: -
بتحبها صح ...

-صدم هو كيف عرفت الي هذا الحد هو مفضوح ... واردف قائلا بهدوء: -

اه بحبها ...

حور بابتسامه: -
نصيحه من اخت .. روح قولها ...

فارس :-
الوضع صعب يا حور ...

حور باستغراب: -
صعب ازاي يعني .. انت ناقصك اي ...

فارس: -
مش حكايه نقص ... البيت كله شايف انها اختى.....

حور: -
بس هي مش اختك واحنا كلنا عارفين ...

فارس: -
بس متربيه معايا ...

حور بتنهيده حاره: -
اسمع يا فارس... ليله مش اختگ ولو بتحبها بجد قولها ... اه هي مش موافقه علي العريس اصلا ...

فارس :-
شوفت الرفض بعنيها اصلا .... حاضر يا حور هقولها ....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في بيت العرابى ....

-حامد بيأس: -
غبى ابنك ده ديما ....

اريانا: -
غبى ليه بقا ... هي اللي بنت مش استيايله اصلا ...

رامى بمرح: -
مالكم قاعدين كده ليه ...

محمود بسخريه :-
ليله رفضتگ يا اخويا ...

رامى بالامبالاه :-
What ever يعني ما ترفض انا مبحبهاش يا بابا ...

حامد بغضب : -
بس يا غبي في مزاد بينا بعد اربعه شهور ولازم كان الجوازه دي تتم ...

اريانا بسخريه :-
حامد .. انت مفكر انك هتاخد المزاد من سليم الهواري ..

حامد : -
سليم الهواري .... مش هينزل المزاد اصلا ...

رامى بملل :-
طيب امشى انا بقا ....

-خرج مراد واكملت اريانا :-
مش هينزل ازاي يعني ده شركه الهواري ازاي متنزلش في المزاد ....

محمود: -
جاسر مراد الهواري _ حور يوسف الهواري ...

اريانا بخبث: -
قصدك ان احفاده اللي هينزلو ...

حامد بشرود :-
بالظبط ....

اريانا بضحك: -
متقلقش ... المزاد هيرسي علينا ...

-نظر لها حامد مطولا ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:- في المساء ...

حور بصدمه: -
نعم... بس بابا انا مبفكرش في الجواز دلوقتى .....

يوسف: -
بس يا حور ده جواز مؤقت بس لحد ما يعدي المزاد ....

امانى بحب: -
يا حبيبتي جاسر محترم وابن حلال ...

حور باستغراب: -
وانا مالي ابن حلال ولا لا ... انا مش هتجوز وانا لسه بدرس ....

يوسف بهدوء: -
ده قرار الحاج سليم ومحدش يقدر يخالف قراراته ...

حور: -
وانا ذنبى اي اتجوز واحد اكبر منى ب 10 سنين ...

امانى: -
ذنب !
هو جوازك من ابن عمك ذنب ...!؟

حور ببكاء: -
لما يبقي الجواز بالطريقه دي يبقي ذنب ...

يوسف باقتضاب: -
اسمعى يا حور !
انا طول عمرى سايبك حره في كل اختيارتك ... انما تحصل انى اعصي ابويا ده مش هيحصل ابدا ...

حور بصرامه: -
مع احترامى لحضرتگ انا مش موافقه ..

يوسف :-
معندناش بنات تقول رأيها في الجواز .. كتب كتابك علي ابن عمك الخميس اللي بعد الجاي ...

حور: -
هتجوزنى غصب يا بابا ...

يوسف بقسوه غير مهوده منه :-
واكسر رقبتگ كمان ... خلص الكلام ...!

-دخلت حور غرفتها وهي لا علي الزوج انما علي طريقته امسكت هاتفها وانصدمت مما رأته ....
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب


البارت الثانى عشر (12)...
~~~~~~~~~~~~~~

-متسطحه علي فراشها غارقه في ذكرياتها بالامس كم كان اليوم رائعا !

#فلاش_باك

-تجلس في الحديقه تدون في مزكراتها كل همومها تجد نفسها في الكتابه وجدت من يضع يديه علي كتفيها قائلا:-

-بتكتبى ايه ..!؟

التفت له قائله بخفوت: -
بكتب يومى كان عامل ازاي ...

تنحنح قائلا: -
ممكن اسألك سؤال ..؟

قالت هي بابتسامتها الرائعه: -
اكييد..!

اسألها هو: -
ليه رفضتى رامى العرابى ..!؟

ليله بهدوء :-
عادي مبحبوش ...

تنهد هو بارتياح قائلا: -
ليله انا بالنسبالك ايه ..!؟

ابتسمت قائله: -
فارس..!
انت بالنسبالي حاجات كتيره .. صاحبى واخويا وساعات بحس انك بابا في خوفگ عليا ...

كلماتها شجعته اكتر وقال لها بخفوت في اذنها: -
بحبگ ...

-وفب لمح البصر خرج من القصر بأكمله

#انتهي

ابتسمت هي وامسكت هاتفها ووو....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:-في غرفه "حور "

-امسكت هاتفها ونظرت له بتمعن قبل ان تضعه فوق اذنها قائله بعد قليل من الانتظار: -

-ليلو ..
ده بجد ولا كنتى بتحلمى ..!؟

ليله بضحگ ممزوج بخجل: -
لا بجد انا مش مصدقه نفسى ...

حور بضحك:-
يخربيتگ هتفضحينا .. يقول عليكي ايه ... مدلوقه عليه اتقلي كده ..

ليله: -
اسكتى اسكتى .. ال اتقل ال ده انا ما صدقت ...

حور بحب: -
الف مبروك يا قلبي وعقبال ما يتقدملك بقا ...

ليله: -
يارب يا حور ..

حور بنعاس: -
يلا بقا حلي عن دماغي عايزه انام ...!!؟

ليله بضحك: -
اوگ سلام ...

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

:-فى اليوم التالى ...
:-في غرفه المكتب ..

سليم بثبات: -
وانتى ايه رايك يا عروسه ..!؟

حور بصرامه: -
عايزه اعرف ليه مصمم علي الجوازه دي وحضرتك عارف ان احنا الاتنين مش موافقين ...

سليم: -
ده جواز مؤقت يا بنتى .. عشان المزاد لازم تروحى معاه وانتى مراته ...

جاسر بصوت رخيم: -
وهتفرق يعنى بنت عمى .. من مراتى ..

سليم: -
لا هتفرق كتير .. شعري ده مش شاب من فراغ يا بشمهندس .. انا عارف انا بعمل ايه ...

-يبدو علي جاسر انه فهم مقصد جده ولكن حور الفضول يقتلها تسألت: -

- يعنى بعد المزاد هيطلقنى ...

سليم :-
لا مش بعد المزاد بالظبط .. تقدري تقولي بعد فتره عشان بعد المزاد الدنيا هتتغير 180 درجه ...

جاسر: -
اللى تشوفه يا جد ..

حور: -
هتتغير ازاي يعني..!؟

جاسر بصوت هادئ: -
هتعرفي كل حاجه في وقتها ..

حور: -
تمام موافقه ...

-خرج ثلاثتهم من المكتب واخبرهم سليم بالموافقه فرح الجميع بالخبر وجاسر يحاول ان يتجاهل حور قدر استطاعته ...

*****

:- في الجنينه ...

-خرج وقف يدخن بشراسه وجد من يسحبها من يديه قائله: -

-محدش قالك ان التدخين مضر بالصحه يا بشمهندس ...

جاسر بجمود: -
ملكيش دعوه ...

حور بثبات: -
جاسر انا مش فارق معايا موضوع الجواز ده خالص ..

نظر لها بتساؤل فتابعت: -
انا مكنتش موافقه عشان علاقتي بيك كصديق تدمر وانا مش عايزه اخسرك .. جاسر انت صديق عزيز عليا ولو موضوع الجواز ده هيأثر علي علاقتنا انا هاروح واغير رأي ...

جاسر بنظره ذات معنى: -
حور...
انا مش زعلان منك وهفضل صديقك وعلاقتنا مش هتتأثر ...

حور بتسأؤل غريب :-
هو انا ليه بحس انك غامض اوي .. احكيلي مش احنا صحاب ...

جاسر بشرود: -
هتعرفى كل حاجه في وقتها يا ... حور ..
نبره غموض اثارت فضولها .. ولكن فى الوقت المناسب تلك الكلمه تكرها بشده ... نعم انه الفضول يا ساده حتى ان جاسر لقبها ب ( حور الفضوليه )

******************************
:- في مكان مجهول ...

قالت وهي تدخن بشراسه: -

-معرفتش مين هايروح المزاد ...

كين: -
العادي ان سليم ومراد ...

كارما: -
تقصد ايه ب العادى...؟

كين: -
اقصد ان بنسبه كبيره جدا سليم ميروحش ...

كارما بعدم اهتمام :-
يبقى مراد ويوسف ..

كين بنظره ذات معنى: -
وليه جاسر ما يروحش ...

كارما بضحگ :-
جاسر مش بتاع مزاد مبيحبش الجو ده ..

كين: -
كارما .. انتى بتتكلمى عن جاسر الهواري بتاع زمان .. انما المهندس جاسر الهوارى بتاع النهارده محدش يعرف بيحب ايه او بيكره ايه ...

كارما: -
كين ..
انا ميهمنيش مين يروح ... انا اللى يهمني اني اخد قطعه الارض دي منه ب اي طريقه ...

كين بشر :-
هناخدها ونرجع حقنا اللي ضاع من سنين ..

-نظر الاثنان الي بعضهم بشر دفين بفضل اوهام في رؤسهم .. هل ستؤثر كارما علي علاقه " جاسر و حور " ...

************************************

:- فى صباح يوم جديد ..

-كتب الكتاب والفرح الخميس الجاي ..

-كانت تلك الجمله التى قالها سليم بصرامه معتاده منه نظر حور وجاسر لبعضهم بدهشه لماذا كل هذا الاستعجال قال مراد مبتسما وفرحا :-

-انا عن نفسي موافق .. حد معترض يا جماعه ..

-لم يعترض احد ومازالت حور مصدومه ولم تتفوه بكلمه واحده وقالت بهدوء :-

-بس ليه الاستعجال ..؟

سليم بشئ خفےّ :-
الوقت مش فى صالحنا ..

-اومأ الجميع له ولا احد يجرؤ على الاعتراض بينما تحدث والد حور قائلا :-

طيب يا حاج.. مفيش خطوبه الاول ..

سليم بنظره غريبه :-
خطوبه ..
دول ولاد عم يا يوسف وحور قعدت هنا فتره كويسه اكيد اتعرفت على جاسر كويس ..

امانى بفرحه امومه :-
يا يوسف خلينا نفرح بقا .. زغرطى يا ام جاسر ..

-وبدأت ناهد باطلاق الزغاريط الفرحه مثل فرحه اي ام بزواج ابنها " البكري " كما يقولون .. ومازال جاسر صامتا هو يعلم ما يدور برأس جده ولكنه يكدب نفسه قائلا بخفوت :-

-يا خوفى منك يا سليم ..

~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~
:- بعد مرور يومان ..
:- فى منزل العرابى ...

-ينظر للكارت بيده بدهشه غير مبالي لزوج من الاعين تتابعه باستغراب قائله :-

حامد .. انت بقالك كتير مبحلق فى الكارت ليه كده ..

حامد بغموض :-
انتى عارفه ده دعوه جواز مين ..

اريانا بنفى :-
لا ..

حامد :-
احفاد سليم الهواري .. جاسر وحور ...

اريانا بضحكه خفيفه :-
وفين المشكله يا حامد .. انت شكل المزاد كل ما بيقرب بيأثر على مُخك ..

حامد :-
مهو لو ابنك كان عرف يوقع بنتهم فى غرامك مكانش ده هيبقى حالى ..

اريانا :-
بنتهم مين دي .. هى تطول رامى ابنى يبصلها ..

حامد بنظرات غامضه ويبدو انه يعلم ان سليم يعمل كل جهده ليأخذ الارض ولكن لا احد يستطيع توقع افعال سليم..
**********************
:- ظلت الترتيبات للزواج على قدم وساق بين فرحه العائله ولا احد يعلم بسبب الزواج سوا مراد وجاسر ..

" " " " " " " " " " " " " " " "
:- فى النادي ..

-يمارسا التمارين الرياضيه وتوقف فارس فجأه وقال بدهشه :-

-يا نهارد اسود فى مصر ..

-اومأ ببرود وقال :-
نازلين المزاد كمان ..

فارس :-
عشان كده جدك عايزك تتجوز بسرعه ..

جاسر :-
اه عشان ترجع تلاقيني مش باقي عليها والله انا مبقتش فاهم حاجه .. حتى نفسى مبقتش فاهمها ...

فارس بضحك :-
وانت زعلان انك هتتجوز حور ..

جلس على احدي الكراسي وقال :-
مش حكايه زعلان .. فرق السن يا بنى مش قليل .. دول 10 سنين وجدك عمل الفرح بعد يوم ميلادها بيومين عشان كتب الكتاب يبقى رسمى ..

فارس بخبث :-
وانت عرفت منين ان الفرح بعد عيد ميلادها بيومين ..

جاسر بسخريه :-
اختى قالتلى ..

فارس :-
فرق السن مش مهم يا صاحبى ..

جاسر :-
يا بني دي لسه صغيره .. صغيره يا جماعه صغيره والله ..

## ازيكو يا هندسه ..

-التفتا على اثر الصوت وكانت الصدمه من نصيب فارس ..

°° °° °° °° °° °° °° °°
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت الثالث عشر
•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

-التفت فارس على اثر الصوت وجد اكثر شخص تمني قتله بالعالم وقال :-

-تمام يا رامى ..

بينما جاسر اومأ له قائلا :-
اقعد لو تحب ..

-حمحم رامى قائلا مبتسما :-
لا انا كنت معدي قولت اسلم بس ..

-اومأ له جاسر ببرود قاتل بينما حاله صديقه عكسه تماما حيث لو تمنى قتله لفعلها وبدون تردد منه .. تركهم رامى وقال فارس :-

-تحسه رخم كده سبحان الله ..

ضحك جاسر وقال:-
مش عارف حاطه فى دماغك ليه ..

فارس بقرف :-
احط الحشره ده فى دماغي .. بس يا جاسر والنبى..

-ضحك جاسر علي حاله صديقه بينما فكر بحاله هو وابتسم بسخريه سيتم زواجه من طفله رغم انها قويه الا انها طفله مدلله ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** **

:- فى فيلا الهواري ..

-ظلت شارده بحالها معه كيف ستكون حياتها معه كيف سيتقبلها زوجته .. انتشلها من افكارها يد تربت عليها قائله :-

-عارفه انك بتفكرى في حياتك مع جاسر .. وده حقك بس جاسر مش وحش يا حور .. جاسر شاف كتير اوي واتجرح من اقرب الناس ليه.. انتي هتتعبي معاه اوي يا حور .. بس انتى قدها

نظرت لها رأت بعينيها امل كبير بها اومأت لها مبتسمه :-
ان شاء الله يا طنط .. بس انا عايزه اعرف حصل ايه ..

تنهدت ناهد قائله :-
الافضل ان هو يحكيلك .. بس ده مش هيحصل غير لما يثق فيكي جدا ..

-نظرت هي بدقه في اللاشئ وقالت بحسم :-
هيثق فيا .. انا وانت والزمن طويل يا جاسر ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

-مرت ايام تلوها ايام حتى اتى الموعد المنتظر .. ناس كثيره تملأ الفيلا .. هو يتحدث مع احد من رجال الاعمال الشهريه بالاشغال فجأه تعالت الطبل لتعلن عن قدوم حور الحور التي اتته من الجنه وهو بكبريائه لا يدري نزلت وعلي جسدها فستان من اللون الموف كان هو الذي جلبه لها فرحت به شديده ولكنها اخفت ذلك الشعور رأها تتقدم ووقفت في احدي الاماكن مع اصدقائها ..

-اتاه صديقه يخبره بقدوم المأذون لاتمام تلك الزيجه كان هو ينظر لتلك الحوريه وذهب مع صديقه يجلس بجانب المأذون ويوسف علي الجانب الاخر .. وضع جاسر يده بيد عمه لتبدأ مراسم الزواج ..

-وضع الدفتر امامها بمجرد كتابه اسمها علي ورقه سوف تكون له وملكه ظلت تدور رأسها وتنظر للجالسون وقفت انظارها نحوه وبدون وعي منه اومأ لها بالموافقه .. وكتبت توقعيها وانتهي الزواج بقول المأذون :-

-بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما فى خير ..

-تعالت التهاليل الفرحه بالزواج ونظرت لها ليله باعين فرحه تحولت لخجله عقب همسه باذنها :-

-عقبالنا ..

هي بمكر نسائى :-
انت الاول ..

نظر لها بغيظ قائلا :-
والله علي اساس انك مش عارفه انى بحبك ..

-ثم اكمل مائلا علي اذنها :-
وانَتِ بتعشقينى ..

ليله بارتباك :-
وانت عرفت منين .. اااقصد مين قالك ..

فارس مستمتع بخجلها :-
عيونك .. يا روح قلبى

ليله بغضب :-
انت زي اخويا يا فارس .. هااا اخويا .. اخويا

-كانت تأكد علي كلماتها فهم هو مقصدها من تلميحاته قائلا :-
انا مش اخوكى .. ولا زى اخوكى .. انا بحبگ ..

ليله بتحدي :-
وانا كمان بس زي جاسر .. سلام يا اخويا ..

-ذهبت وهي ابتسامه خبيثه تتراقص على فمها وقالت بداخلها :-

" ولسه يا فارس ولسه "

-يجلس الرجال مع بعضهم في الخارج واستقبل الاهالى المباركات وكان سليم يبتسم بخبث ها هو قد نفذ مخططه ..

°° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °°
- فى اليوم التالى ..

-نزلت بخطوات لا تليق بها وكأنها طفله ذات سبع سنوات وقالت مبتسمه :-

-يا صباح اللى بتغني ..

-ضحك سليم وقال :-
صباحك نور .. اقعدي افطري يلا ..

-كانت ان تجلس كعادتها بجانب ليله ولكن اوقفها صوت امانى قائله بحسم :-

-اقعدي جمب جوزك ..

حور فارغه فاها :-
جوزي مين ..

وسرعان ما تذكرت قائله :-
اه سوري سوري .. اوك

-جلست جانبه كانت ترتدي تيشرت كات وبنطلون رياضي والجاكت تلفه حول خصرها وخصلاتها منسدله بحريه علي ظهرها .. وجدت صوت يشبه الافعي قائلا :-
-البسى الجاكت ..

نظرت له مستغربه وقالت بخفوت :-
الجو حر ..

جز علي اسنانه بقوه قائلا :-
مبحبش اعيد كلامى مرتين .. البسي الجاكت ..

- اومأت له حتي لااحد يشك وفكته من خصرها واردته وقالت ليله بخبث:-

-احلوينا بعد كتب الكتاب يا روري ..

-نظرت لها بشرار حيث ضحك الجميع وقالت هي :-

طيب انا عندي محاضره مهمه هحضرها واروح الشركه هطلع اغير هدومى ..

سليم متسائل :-
هتوصلها يا جاسر ..؟

جاسر :-
اه ..

-خرجت هى داخله منزلهم وابدلت ملابسها ببنطال مخطط ابيض ب اسود وكنزه من الشيفون باللون الاصفر وتركت خصلاتها منسدله واخذت حقيبتها وخرجت من المنزل رأته امامها قالت بهمس :-

يلا ..

اومأ لها وخرجا مع بعض للسياره وركبت جواره ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

:- في الشركه ..

-دخل وطلب من السكرتيره ملف المناقصه الاخيره ودخلت هي بدلال في مشيتها ووضعت الملف امامه نظر لها باشمزاز وقال :-

-لمار شكلك ناويه تسيبي الشركه قريب ..

لمار بدلال :-
ليه يا فندم ..

جاسر بحده :-
انتِ هتناقشيتى .. امشي براا ..

-خرجت هي ونظرت لها حور باعين ذات معنى لم تعيها اهتمام ودخلت له قائله :-

-ادخل ولا هتهزأ ..

-ضحك رغما عنه وقال بهدوء :-
ادخلى طبعا ..

-دخلت وظلت تتجول بمكتبه لفت انتباهها مكتبه بها كتب كثيره ذهبت نحوها بفضول شديد واخذت منها كتاب وبدون قصد وقع الكتب عليها ذهب نحوها ساندا اياها قبل ان تقع كان قربها منه يشعل النار بداخله وهو لا يريد هذا لا يريد الحب .. اما عنها فغمضت عيناها تلقائيا تأملها وهي مستكينه له هكذا ملامحها هادئه وطفوليه شفتيها المتكنزه لديه رغبه كبيره فى تقبليها وبدون وعي استسلم لقلبه والتهم شفتيها بنهم ما كان منها سوي الصدمه ورغم مقاومتها الضعيفه الا انها استسلمت وبدأ هو في التعمق اكثر واكثر ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن ودخلت لمار بدون استاذان ابتعد عن حور ونظر للاخري ببرود التي كانت تشتعل نيران وقال لها :-

- عايز حد من العُمّال يرتب المكتبه تاني ..

اومأت له وخرجت .. بينما حور كان الخجل يأكلها اكلا وظلت تفرك بيديها بتوتر ونظر لها سألها عن حالها كانت اجابتها :-

- انت ازاي تعمل كده .. ده حرام ..

-دهش مما تفوهت به وانظلق بالضحك هي فعلا طفله وقال لها :-

-لا مش حرام انا جوزك يعنى اعمل اللى انا عايزه يا .. يا طفله ..

حور بغضب طفولى :-
انا مش طفله قولت ..

- وخرجت رغما عنه ابتسامه صغيره شقت فمه جعلته اكثر وسامه .. وقال بتنهيده :-

" يا تري هتعملي فيا ايه يا حور "

-كاد ان يجلس لولا سماع صوت من الخارج ...

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

-
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت الرابع عشر

°° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °°

-لم تتحمل هى تلك الكلمات وقالت لها بصوت حاد :-

-احترمى نفسك ..

نظرت لها قائله ببرود :-
وانتِ مالك ..؟

حور ببرود مماثل :-
مراته .. لما تتكلمي عنى تتكلمي كويس ساامعه ..

-خرج علي صوت الصراع بينهم وقال :-
-ايه اللى بيحصل هنا ..؟

-نظرت حور للأرض بخجل بينما قالت لمار بدموع كاذبه :-
بتزعقلى يا فندم ..

جاسر بجمود :-
وهي هتزعقلك من الباب للطاق كده ..

لمار ببراءه مصطنعه :-
لا .. بس عشان بقولها تبعد عن حضرتك وتبطل حركاتها المُغريه عشان متخسرش شغلها ..

-اندفعت فيها حور قائله :-
هو انتى مفكراني زيك يا زباله الشوارع انتى ..

لمار بخبث :-
انا دخلت وشوفتك وانتى بتحاولى تغريه ..

-قال بنفاذ صبر :-
بس بس .. ملكيش دعوه ب حور خالص سامعه .. واه هي مراتى ..مع اني مش مجبر انى ابرر ..

-انصدمت هى وكان الخبر لها كالصاعقه وقالت بتوتر :-
الف .. االف م.. مبروك ..

-كانت نيران الغيره تأكل بجسد حور واقتربت من جاسر بجرأه غير معهوده منها ودفنت رأسها بحضنه قائله لها بتشفى :-

-الله يبارك فيگِ ..

-ثم قبلته على وجهه بخجل ولكنها تحاملت علي مفسها لتثبت لها انه لها وملكها وحدها عندما اقتربت منه شعر بجسده ينقبض واغمض عينيه نزلت هي لمستواها الاساسى وقالت بخجل :-

-هاروح مكتبى بقا .. باي

-ذهبت ناحيه مكتبها والخجل يأكلها ود هو لو يأخذها ويغلق انظارات عقله مستمعا لقلبه ولكنها طفله .. صغيره على الحب والزوااج ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

:- في المطبخ ..

-تجلس امانى وناهد كالعاده يتحاوران وقالت ناهد بضحك :-

-لاحظتى اللى لاحظته انهارده علي الفطار ..

امانى بجهل :-
لا حصل ايه ..

-ناهد ضاحكه :-
حور كانت نازله ولابسه ترنج رياضي وماكنتش لابسه الجاكت وعينك ما تشوف الا النور يا اختى جاسر عينه دي كانت بطق شرار وهمس ليها انها تلبس الجاكت ولبسته ..

امانى بدهشه :-
ثوانى كده .. هى لبسته على طول من غير طول لسان ...

-اومأت لها ناهد وقالت امانى :-
تبقى وقعتي يا حور .. بس يا تري جاسر ..

ناهد مسرعه :-
بيحبها والله بيحبها .. بس اللى حصله مش شويه .. انا متأكده ان حور رغم صغر سنها الا انها هتقدر انا متأكده ..

-دعت امانى ربها بصلاح الحال لوحيدتها .. واكلمو الحديث ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

- مر ثلاثه ايام فى تجهيز الفرح والدخله وحجز افخم فندق بالقاهره ل احفاد سليم الهواري تشعر هي بسعاده طاغيه و هو يشعر بالفرح ولكن العنيد لا يستسلم بسهوله .. تقف امام المرأه بهيئتها وقالت بفرحه طفوليه :-

-انا هلبس الفستان ده ..

ليله بخبث :-
جاسر مدلعك على الاخر ..

-نظرت لها حور بتحذير وقالت :-
امشي من هنا يلا .. عشان البس وانزل ارقص معاكو دي حنتي يا جماعه ..

ليله بغمزه قبل خروجها :-
ومالو اعرووسه ..

-دخلت ونظرت للفستان بفرحه وسمعت صوت جعل قلبها يرقص فرحا :-

-عجبك ..

-التفت لتراه يجلس علي فراشها وقال لها :-
تعالي اقعدي .. ده انا زي جوزك يعنى ..

-جلست على بعد مسافه منه وقالت بصوت خافت :-
دخلت هنا ازاي ..

-نظر لها قائلا :-
لا انا محدش يسألني السؤال ده .. جاسر الهواري محدش يقوله ازاي ..

-ثم اقترب منها وهمس بقرب عنقها :-
ماشى .. ؟

-التفت له ليصبح وجهها امام وجهه وقالت بصوت هامس :-

ج..جاسر ابعد شويه ..

-نظر لها رافعا حاجبه اليسري :-

والنبى ..اُمال مين اللى كان بتغرغر بيا الصبح ..

شهقت هى قائله :-
بلاش قله ادب ايه اتغرغر دي.. انا بس كنت بغيظ عروسه المولد دي ..

-ابتسم من زاويه فمه عندما سمع حديثها وعيناه مصوبه ناحيه شفتاها وابتلع ريقه بصعوبه وهي تتحدث بعفويه وضع يده خلف عُنقها وقرب وجهها منه مُلتهما شفتاها بجوع حقيقى وعشق جارف شعر بعودته للحياه وكأنه يريد المزيد والمزيد اما عن حالها ففتحت عيناها بصدمه لثواني ثم تحولت ل اعين مغمضه مستسلمه لا تعلم فهي ما مجرد الا طفله في ذلك العالم شعرت بيداه تعبث بظهرها اسفل التيشرت اشتغلت انظارات عقلها وابعدته عنها طالبه للهواء وابتعد عنها قائلا بصوت عادي :-

-مبروك يا عروستى ..

-لم تفهم حديثه ولكنها اجابته مبتسمه فسمع صوت طرقات علي الباب وقف هو وفتح بالباب وجد اخته فقالت هي بخبث :-

-اوبس شكلى جيت في وقت غلط يا جسور ..

جاسر باشمزاز :-
جسور .. ادخلي يا ليله ادخلي ..

-دخلت وهى تضحك عليه وجدت حور جالسه قالت لها :-

يلا يا قطه عندنا فرح تحت ..

حور بضحك :-
يلا يا حب نلبس ..

-خرج جاسر واغلق الباب عليهم وبدأ الفتاتان باللبس ..

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

-فى اليوم التالى ..

-فى قاعه كبيره تقف حور بيد والدها وهو يقف بنهايه السلم ينتظرها تقف بطلتها الملائكيه بفتسانها المتطرز من اعلى ل اسفل وضيق من ناحيه الصدر وواسع من اسفل وطرحتها التى تزيدها جمالا بدأت بالنزول مع يوسف وناهد وامانى خلفهم ترمى عليهم الورود وبجانبها من الناحيه الاخري ليله تساعدها علي النزول ..

-وقفت امامه ومازالت انظارها بالارض وضع هو يده اسفل ذقنها ورفعها له نظرت له باعين وبها نظرات ذات معنى مُحب كان الجميع يظنون انه سيقبل قمه رأسها ولكنه انحني ولاثما شفتاها برقه جعلت الجميع ينظر له باعين مصدمه انه بتلك هذه الجرأه ولكن سليم ابتسم عندما التقطت صوره بهذا الوضع ويبدو انه سيزيد الموضوع اهتماما ابتعد عنها وكان حظه السعيد ان الروج ثابت تأبطت هي بذراعه عقب جمله والدها له ضاحكا :-

-گُلها ساعات يا واد انت وهتبقى فى شقتك .. المهم حطها في عينيك ..

-ابتسم هو قائلا :-
فى عينا يا عمى ..

-كادت ان تسقط ولكنه ساعدها على المشي بهدوء بعد تلك الصدمه ودخلا الى القاعه ..

-تقف واضعه يديها حول عُنقه وهو يحيط خصرها بيده القويه .. وحملها يلف بها بعض دقائق ثم انزلها ..

~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~

:- فى ڤيلا الهواري ..

-يقف الجميع امام منزل العرسان وقال فارس بخبث :-
شد حيلك يا حاوي ..

جاسر ناظرا له بطرف عينه واضاف بمرح :-
عيب عليك .. اخوك اسد ..

ليله بضحك :-
ادعو ل اخوكو ابو جبل .. الله يكون في عونك يا بت يا حور ..

-كادت سوف تموت من الخجل ضحكت اماني قائله :-
بس بقا يلا يا حبايبي ادخلو عشان ترتاحو ..

-اومأ لها جاسر وانحنى حاملا حور بين يديه ودخل بها المنزل واغلق الباب بقدمه وانزلها في الصاله تنحنح قائلا :-

ادخلى غيري في الاوضه وانا هغير في اوضه تانيه ..

-دخلت الغرفه ودخل خلفها واخذ ملابسه من الدولاب ..

~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~

-تقف فى الشرفه هادئه تماما ووجدت من يعطيها الموبايل قائلا :-

-شوفتى الصوره دي ..

نظرت له بنفي :-
لا صوره ايه ..

كين بسخريه :-
جاسر الهواري بيبوس مراته امام الجميع مواقع السوشيال ميديا كلها بتتكلم عنه عن جرأته ..

كارما :-
خليه فرحان شويه... هيشوف كتير على ايدي ..

كين بهدوء :-
هتظهري امتى ليهم ...

كارما بخبث :-
قريب قريب ..

-هكذا روح الانتقام الكاذب تجعل الحقد يملأ القلوب ..

~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~

-خرج من الغرفه يرتدي بنطال قطني من اللون الاسود وتيشرت من اللون الابيض بيرز عضلات جسده القويه مصفف شعره بنظام و رائحه عطره تملأ المكان طرق عليها الغرفه واذنت له بالدخول وجدها ترتدي الاسدال ..

-بدأ هو بالصلاه بها وهو الامام لها .. بعد دقائق انتهي من الصلاه ووضع يده على رأسها قائلا الدُعاء المتزوجين ..

-نهض من الارض وبدأ بخلع تيشرته شعر بشهقتها خائفه اقترب منها وجد جسدها ينتفض .. ضمها الى صدره لعلها تشعر بالامان .. وهمس لها :-

-اهدي خالص .. مفيش داعى للخوف ..

-هو مقدر صغر سنها وفرق السن بينهم ساعدها علي خلع الاسدال وانصدمت عيناه وهو يراها ترتدي رداء من اللون الاحمر الحريري يصل لمنتصف فخذها وبحاملات رفيعه جدا وترتدي عليه روب احكمت اغلاقه هي ارتدت كما امرتها امها امرها بالجلوس بجانبه وجلس هو جوارها وصدره عاري كان يسبب من خجلها .. ضمها الى صدره لتستشعر الامان وليس الخوف .. همس لها :-

-حور انتى عارفه من قبل ما نتجوز فرق السن بينا كام ..؟

اومأت هي قائله :-
ااه ..

جاسر :-
ومش مأثر عليكى .. انا عارف ان علاقتنا قايمه علي الصداقه .. بس مش هتندمى في يوم من الايام ..

حور بعقلانيه :-
موضوع السن ده ميفرقش معايا خالص .. اهم حاجه تكون انت زوج صالح ليا ..

-نظر لها مبتسمها ورفع ورأسها له ليقبلها برقه لتسترخى له وتتجاوب معه واضعه يديها حول عنقه ابتعد عنها رافعا زراعه لتصبح رأسها علي الفراش اسفله وهو فوقها وعاد تقبليها مره اخري بنهم شديد ..

(صمت شهرزاد عن الكلام المباح )

°° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °°

:- فى اليوم التالى ..

-اتسيقظ من نومه بتملل وجذب انتباهه تلك الحوريه النائمه جواره وخصلاتها تغطي وجهها ازاحها وبدأ بتأملها وقال بهمس خافت :-

" مش عايز اظلمك معايا .. انتى لسه صغيره "

-وجذب انتباهه صوت طرقات وكأنها طبل بلدي علي الباب وقال هو بسره :-

"………………………"

~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب




قصص وروايات

· ١٨ يوليو ٢٠١٨ ·












البارت الخامس عشر ..

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

-خرج من غرفته يرتدي بنطال من اللون البني وتيشرت من اللون الابيض ليفتح الباب وهو يطلق سباب لاعنه لصديقه المتطفل ها هو قد جعل الباب طبل بلدي فتح الباب بوجه حانق منه :-

-عايز ايه يا زفت على الصبح ..؟

فارس بخبث :-
جاي ابارك يا عريس واطمن سبع ولا ضبع ..

ابنى طول عمره سبع السباع كلهم ..
-قالت ناهد تلك الجمله من خلف فارس :-

-ضحك جاسر واذن لهم بالدخول قائلا :-
-اتفضلو ..

-دخلت العائله جميعها لشقه جاسر وحور .. تحول الجميع بنظره باحثا عنها حيث قال :-

-اتقضلو انتم وانا هدخل اصحي حور ..

-دخلو جالسين على كراسي الانتريه الفخمه ودخل هو لزوجته ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:-فى الغرفه ..

-دخل الغرفه وجد الفراش فارغا ظهرت معالم الجهل علي وجهه و ما هي الا لحظات حتي وجدها تخرج من الغرفه ترتدي برموده مكونه من كولون بعد ركبتيها بسنتيمترات وتيشرت كات .. رفع نظره لها بصدمه لا ينكر انها رغم صغر سنها الا انها تثير غريزته الذكوريه ابتسمت له ووقفت امام التسريحه لتمشط خصلاتها الحريريه شعرت بشفتاه على عُنقها تقبلها برقه بالغه شعرت وكأن ماس كهربائى سار بجسدها للتلو واغمضت عينيها وقالت :-

-جاسر .. الناس برا ..

-شعر كأنه مغيب عن الواقع والتفت لها وثبت انظاره على شفتاها ولبي دعوه قلبه غير مبالي ل انظارات عقله وانحني مُلتهمها شفتاها برغبه عاشقه وهو مازال ينكر هذا اجبرته هي علي البعاد وقالت بخجل :-

-مينفعش .. انا هخرج وانت خد شاور واخرج ..

نظر لها بخبث وقال :-
انا عندي حل احلى ..

حور بجهل :-
حل ايه ..

جاسر بخبث ووقاحه :-
اخرج ازحلقهم واجى اكمل ..

حور باشمزاز :-
ازحقلهم .. ادخل يا جاسر ادخل ..

جاسر ينظر لها :-
انتى خارجه كده ..؟

اومأت له وقال هو :-
ادخلى البسي بيجامه محترمه واخرجى .. بسرعه ..

حور بحنق :-
جاسر ..

جاسر بحده :-
ولا كلمه فارس برا تخرجى كده قصاده ليه متجوزه كيس جوافه ..

-نظرت له هى حانقه من الفاظه ووقاحته التى دائما تسبب في خجلها وسط ضحكاته ..

°° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °°
_ خرجت لهم ترتدي بيجامه مكونه من بنطال لونه الوردي وتيشرت كات من اللون الابيض فوقه جاكت من اللون الوردي باكمام طويله نوعا ما نظرت لهم مبتسمه بخجل على تأخيرها وقالت بخجل :-

-احم .. اسفه علي التأخير ..

ليله مصطنعه عدم الاهتمام :-
لا عادي .. جاسر طول عمره شقى ..

-ذهبت نحوها وجلست جوارها وقالت بهمس :-
بس يا بتاعه فارس ..

-توترت ليله وكما يقولون اتقلب السحر على الساحر وسكتت نهائى .. بعد مباركات الجميع لها قال سليم :-

-جاسر عامل معاكى ايه يا حور ..

حور مبتسمه :-
جاسر ده اجمل شخص قابلته فى حياتى فعلا .. بيعاملنى كويس جدا ..

فارس بمرح :-
الله الله .. فينك يا عم جاسر تسمع ..

وراك يا اخويا ..
قالها جاسر وهو يجلس جوارهم يرتدي ترنج اسود ..

-جلس جاسر بجوار حور وقال سليم :-
ناوي تنزل شغلك امتى ..؟

يوسف بصدمه :-
شغل ايه يا حاج .. ده لسه تانى يوم جواز .

جاسر :-
من بكرا ان شاء الله ..

-صدمت حور من كلامه وافكارها تذهب وتعود الهذا الحد لا يحبها يأخذها لمجرد شهوه ذكوريه فقط تظاهرت بملامح القوه وقالت مبتسمه :-

-بلاش نضيع وقت مالوش لازمه يا جدي ..

-نظر لها بجمود ظاهري عكس ما بداخله وقال مراد :-
شعل ايه انت وهى انتو ناسين ان فى شهر عسل ..

جاسر بجمود :-
يتأجل لوقت تانى يا جدي المزاد فاضل عليه 3 شهور ..

مراد :-
تمام تروح انت ومراتك شهر العسل وترجعوا ل اشغالكم الشغل مش هيطير يا بشمهندس ..

حور :-
عادي يا عمو مش فارقه ..

سليم :-
هاتروحو شهر العسل وده اخر كلام

-طلبت امانى الجلوس معها بمفردهم واذن لهم الجميع ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

:- في غرفه حور ..

-جلست حور علي الاريكه وامامها امها قائله :-
طمنينى .. حصل

اومأت لها حور بشرود :-
اه حصل .. حصل لمجرد شهوته بس مش بيحبني ..

امانى بعقلانيه :-
شهوه ايه يا حور انتى مراته وده حقه ..

حور بعيون دامعه :-
يا ماما انتى مش شايفه عايز ينزل شغله مش طايق حتي يستني شهر العسل .. جاسر مغصوب عليا يا ماما وانا گُنت بضحك على نفسي ..

امانى :-
يا بنتى انتى دلوقتى بقيتى مراته وهو دخل عليكى يعني خلاص مفيش رجعه .. جاسر مجروح وخايف من الحب وانتى بتحبيه يا حور .. صح ولا لا..

-اومأت حور بضعف وقالت بخفوت وخجل :-
اه بحبه .. مش عارفه امتى وازاي بس بحب قربه منى اوي بحب ريحته لما يقرب مني بفرح جدا لما بشوفه بيضحك .. مكنتش عايزه اخسر صداقته خالص ..

اماني مبتسمه :-
طيب مكسوفه ليه .. ده جوزك لو محبتيهوش هو هتحبى مين ..
طول ما انتى لابسه بيجامات كده هتفضلي طفله في نظره لازم تخليه يحبك لما يلاقيكي في ضهره ديما لما تشغلي باله ديما .. جاسر لو لفيتي الدُنيا گُلها مش هتلاقى زي جاسر .. جاسر بيحبك بس خايف من الحب ده شطارتك بقا تخليه يعترف وتحتلى قلبه ..

حور بعيون تحدي :-
تفتكري ممكن اعمل ده گُله ..؟

اماني :-
اه طبعا تعملى ونص .. شوقيه ولا تدوقيه البسى واتشيكى وقولي عايزه انام مثلا يوم كده ويوم تستلمى فاهمانى ..

حور بتفهم :-
فاهماكى ربنا يعني عليك يا بن الهواري ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- بعد مرور اسبوع ..
:- فى الحديقه للمنزل ..

-اصدام قوى جعلها تفقيق من شرودها به وجدت رأسها عند صدره رفعت رأسها رأت نظرات حب مهيمه بها قال لها بهمس :-

- ده ناهد داعيالى في ساعه استجابه ..

-ضحكت بخفه وابتعدت عنه وجدته يحيط خصرها ويشدد عليه قالت هي بحده خفيفه :-

- فارس ابعد حد يشوفنا ..

فارس بابتسامه لعوب :-
ما يشوف يا قلبى ساعتها هصلح الغلط واتجوزك ..

-نظرت له بحده قائله :-
لا يجوز احنا اخوات ..

ابعدها عنه ونظر لعيونها قائلا بتحدي :-
لا ..
يجوز يا ليله يجوز اوي كمان .. اعملي حسابك بعد المزاد الزفت ده هكتب عليكي ومش باخد رأيك لا ده انا بقولك بس ..

ليله بسخريه :-
ايه هتتجوزنى غصب عني ..

فارس بشراسه :-
اه يا ليله لو حصلت اتجوزك غصب مش هتأخر .. انا بحبگ ومحدش هيتجوزك غيري ..

-تركها بغضب وخرج من البوابه بينما هي شردت فيه مبتسمه بحب ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

- خرج من المرحاض يرتدي بنطال قطني من اللون البني لفت انتباهه وهي تقف امام التسريحه تمشط شعرها ترتدي ثوب يصل لقبل ركبتها ولديه حاملات رفيعه من اللون الكريمى انتهت وجدته يجلس علي الفراش وصدره عاري .. جلست جواره وهي تضع اللوشن علي رقبتها وتبدأ بتدليكه ..

- تولت يداه المهمه بدلا من يداها وبدأ بتدليك يديه .. اخذت نفس عميق لتستعيد وعيها من لمساته لها .. فجأه سارت رعشه في جسدها عندما شعرت بشفتاه علي عُنقها التفت له وجدته ينظر لها باعين بها حب دفين حب يأبي الاعتراف به ابعدته عنها قائله :-

- احنا بقالنا اسبوع في باريس بتتجنبني .. ولما حسيت انك محتاجلي جيت .. عشان انا مُجرد واحده لرغباتك وبس ..

رد عليها بحده :-
رغبه ايه ..
انتِ مراتى واللى باخده ده حقى .. وده كله كان برضاكي ..

حور بدموع مهدده :-
طيب انا دلوقتي عايزه انام ..

جاسر بعدم اهتمام :-
نامي .. براحتك

-خرج من الغرفه عندما سمع شهقاتها بالبكاء واخذ يردد :-
مش هحبك .. انا مش هحب حد .. انا مش عايز احب .. مش عايز ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

-نظر لها مستنكرا وقال :-
انا مش فاهمك الصراحه ..

هي باستغراب :-
ليه ..؟

كين :-
ايوه انتى عارفه منين انها بتحبه ..

كارما بضحك :-
حور الهواري ..
عنيده .. ورغم كده وافقت علي الجواز تقدر تقولي ده معناه ايه .. نظراتها ليه في الصور.. كلها حب ..

كين :-
وده هيفيد في ايه ..

كارما بخبث :-
هيفيد اوي يا كين صدقني هيفيد ...

كين بجهل :-
طيب انتي دلوقتي استفادي ايه لما عملتي اللي عملتيه ده ..

كارما :-
لازم اروح البيت وهو عارف وكان لازم انشط الزاكره شويه ..

كين :-
دماغك الماس يا كبير ..

-ضحكت بشر وشاركها ايضا ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

- يجلس في الصاله امام التلفاز وجد هاتفه يعلن عن وصول رساله نظرت له وقالت بسخريه :-

- شوفها شوفها ...

-ما كان نصيبها الا نظره جعلتها تتأكل رعبا فتح هاتفه وما هي الا ثوانى وانصدم .....

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **


البارت السادس عشر ..

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

- تهجم وجهه وظهرت معالم الغضب عليه قالت له بتوجس :-

- مالك فى ايه ..

-لم يرد عليها و اتصل بالريسبشن قائلا :-
لو سمحت عايز احجز علي اول طياره نازله مصر ..

-استمع للجانب الاخر وزفر بقوه قائلا بحنق :-
ُشُكرا ..

-اغلق الهاتف ونظرت له قائله بتساؤل :-
ممكن افهم في ايه عايز تنزل مصر بدري ليه ..

جاسر بضيق :-
ابعدي عني السعادي ..

حور بعند :-
لا مش هبعد غير لما اعرف .. جاتلك رساله وعايز تنزل مصر حالا ليه ..

جاسر بحده :-
كده .. زهقت عايز انزل ..

حور بصدمه :-
زهقت منى .؟

جاسر بحنق :-
منك ولا مش منك ابعدي عني بقا ..

-نظرت له بجمود واغضبت علي دموعها عدم الهبوط على وجنتيها .. ثم اتجهت الى غرفتها لتجهز الشُنط بوجه خالى من التعبير ..

-اما هو فمسك هاتفه واتصل بصديقه الوحيد :-
-الو يا فارس ..

استمع له جاسر واجاب :-
فارس حضر الطياره الخاصه عايز انزل مصر بكرا الصبح .. اسمع اللي بقولك عليه من غير نقاش وياريت محدش يعرف ..

-دخل لها الغرفه وجدها تبكى وعندما رأته مسحت دموعها نظر لها بحزن دفين ودّ لو يحضتنها ويعتذر لها عن افعاله ولكن عقله يوهمه انه صح حتى لا يقع بحبها ويظلمها معه هو لا يريد الحب قال بجمود :-

- حضري الشُنط .. ومش عايز حد يعرف اننا نازلين مصر ..

حور بسخريه :-
ايه خايف من جدك ..

جاسر ببرود :-
مش جاسر الهواري اللى يخاف .. وبلاش طريقتك دي نتايجها مش هتعجبك ...

-نظرت له بحنق واكملت ترتيب الملابس .. وقلبها يعتصر الما وتلعنه الاف المرات علي حبها له ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- فى اليوم التالى..
:- فى ڤيلا الهواري ....

-دخل جاسر بوجه حانق لا يطيق احد وهي خلفه عقلها يذهب و يعود ولكنها ترسم معالم الجمود علي وجهها ..
نظر الجميع بصدمه وقال سليم بعيون مُتسعه :-

- جاسر ..

جاسر بسخريه :-
اه جاسر يا جدي .. وعايزك لوحدينا في المكتب شويه ..

قال مراد بصرامه :-
مكتب ايه ..
انت ازاي ترجع فجأه كده قبل الشهر ما يخلص ..

-جاسر بحنق :-
زهقت من هناك محبتش الجو ..ايه هو لازم احبه عافيه..

-نظر له سليم وقال بحذر :-
-خلاص يا جماعه .. تعالى يا جاسر ..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- دخل جاسر المكتب وجلس امامه سليم قائلا :-

- ادينا في المكتب اهو ... فى ايه بقا ..

جاسر بحذر :-
انت عارف ان كارما لسه مراتى ..

سليم بصدمه :-
انت مطلقتهاش ..

جاسر بسخريه :-
لا انشغلت في موضوع انها جرحتنى ومطلقتهاش .. امبارح بعتتلى مسدج فيه صوره القسيمه ..

سليم بحذر :-
وهطلقها صح ..

جاسر بخبث :-
لا .. هي اكيد هترجع بعد المزاد .. ومش هينفع تسافر تانى غير بموافقتي .. المره الاولي وافقت بس نسيت اطلقها ...

سليم بهدوء :-
هترجع البيت هنا وتخليها تعيش مع حور يوسف استحاله هيوافق ..

جاسر :-
مش ممكن هعمل كده في حور .. ڪُل حاجه هتبان فى وقتها ..

-اومأ له سليم وهو يبتسم بخبث داخله يعلم انه لا يسكت ....

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
:- فى منزل حور ...

-كالعاده ترتدي ملابس تُبين تفاصيل جسدها و مفاتنها عباره عن فستان من اللون الاحمر حريري وضيق علي جسدها قصير و لديه حاملات رفيعه وارتدت عليه الروب الشفاف نوعا ما ..

-خرج من المرحاض ببنطال من اللون الاسود قطني وصدره عاري وبيده منشفه يجفف خصلات شعره و رفع نظره عليها وجدها تجلب شئ ما من الدولاب ولا تطوله حاولت مرار وتكرارا لتجلبه ولكن باتت محاولاتها فاشله شعرت بسخونه انفاسه بعُنقها ويديه بجانب يديها في المكان العالي ورأسه بجانب عُنقها يشمه باستمتاع وانزل يديه وبها شنطه يبدو انها مِلكها قال بصوت مبحوح :-

-اتفضلى ..

-اخذتها بجمود وقالت :-
شُكرا يا جاسر...

جاسر بخبث :-
احلى جاسر سمعتها فى حياتى ..

- نظرت له بخجل واستغراب قائله :-
طب ابعد كده عشان متزهقش مني ..

-شعر بضيق لتفكيرها وقال بغموض :-
حور... انا مش زهقان منك انتي بنت عمي وصاحبتى وتلميذتى اللي بزاكر ليها .. بس في حاجات مينفعش تتقال دلوقتى لازم تتقال في وقتها ..

حور بتفهم :-
يعنى انت عايز تقول ان سبب نزولك مصر فجأه كده مش انك زهقان مني بس السبب مجهول ...

جاسر مبتسم :-
حاجه زي كده ..

- وعاد النظر لها مره اخرى وفجأه ظهرت ابتسامه لعوب علي وجهه واقترب منها اغمضت هي عيناها تلقائي ظنا منها انه سيقبلها وقال لها بخبث :-

-مغمضه عيونك ليه ...

نظرت له بغيظ :-
دخلت فيها حاجه ..

-واقترب اكثر وتلك المره قبلها بشده وكأنه يصك ملكيته عليها لا يعلم لما قربه هذا ولكنه يحتاجه .. وضع يد خلف عنقها والاخري حول خصرها بتملك تام .. شعرت به يزيل الروب عندها قبضتها الصغيره شعر بها تبعده عنها قائله بصوت مهزوز :-

- بلاش يا جاسر بلاش تعمل حاجه كأنها واجب عليك ..

جاسر يحمود :-
مش واجب يا حور ... انا بعمل كده وانا مش مضايق صدقينى .. عموما علي راحتك ..

-تركها ويشعر بسواد الدنيا بوجهه .. وتسطح علي الفراش وغاض في ثبات عميق ...

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- بعد مرور شهرين ..

- تجلس امامه وقالت بجديه :-
المزاد ده هيخسرنا ناس كتير اوي ..

جاسر بتفهم :-
عارف .. بس لازم ابنى المصنع ده .. ناس كتير محتجاه ..

حور :-
اوك ..

- وما الا ثوانى حتي رن هاتفها واجابت قائله مبتسمه :-
الو يا انور ..تمام نص ساعه وجايه .. لا لسه معملتوش .. اوك سلام ..

- لو كانت النظرات تقتل لقتلتها فريسه له همّ واقفا امامها ونظر بعيونها وحاوط خصرها وهمس لها بصوت يشبه الافعي :-

- مين انور ده ..

حور بقوه مُزيفه:-
زميلى في الجامعه ..

- نظر لعينها وقال بحده :-
وزميلك يكلمك ليه ..

حور :-
عشان اروح الجامعه ..

كاد ان يرد ولكن توقف عندما سمع صوت طرقات الباب اذن بالدخول ودخل فارس قائلا بضحك :-

- اوبس شكلى جيت في وقت مش مناسب ..

- تلون وجهها بلون الدم وقال جاسر ببرود :-
طيب كويس انك عارف لخص عايز ايه ..

فارس باستغراب :-
الاجتماع يا بنى بتاع الشركه الالمانيه ...

جاسر :-
وانا مالى انت المسؤل ..

فارس بسخريه :-
مهو محسوبك جاهل المانى لا مؤخذه وانت بتعرف الماني بما انك درست هناك تعالى يلا ...

-اومأ جاسر بعدم اكتثرات وقال لحور :-
استني هنا هخلص الاجتماع و اوصلك للجامعه..

حور :-
بس كده هتأخر ..

جاسر ببرود :-
اتأخري ..

-خرج وتركها تغلى من بروده ذلك المتعجرف الذي لم تفهمه يوما بحياتها ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- فى منزل كارما ...

كارما بهدوء :-
جهزت الاوراق ..

كين :-
اه جهزتها .. وان شاء الله نكسب المزاد ..

كارما بتساؤل :-
المزاد هيدأ من كام ..

كين :-
من 50 الف تقريبا ...

- اومأت له بهدوء...

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- في منزل حامد العُرابى ..

-يدخن بشراسه وقال بخبث :-
هقتل سليم ..

اريانا بدهشه :-
حامد .. شكلك تقلت في الشُرب ... ده جاسر ومراد ويوسف يمحوك من علي وش الارض ..

حامد بحنق :-
ما لو رامى ابنك ده كان راجل بجد كان وقف في ضهري ..لكن ده عيل ..

اريانا :-
يا حامد اهدي انا كمان عايزه انتقم من سليم وجاسر زي زيك بالظبط.. بس بالعقل بالعقل ..

حامد بغضب :-
هياخد الارض صدقينى هياخدها ..

اريانا بهدوء :-
مش فارقه ..
انا ولادي وحشوني اوي ..

حامد بقسوه :-
ولاد ايه ..
احنا مش اتفقنا ننساهم خاالص شكلك اتغير خلاص واسمك يبقي خلاص يا اريانا .. هاا يا اريانا ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

:- تجلس بالجامعه ذهبت بمفردها ولم تنتظره ولا تعلم ما هي رده فعله اتاها صوت تعلمه جيدا :-

- عملتى اللي في دماغك ..

-نظرت له ببرود وقالت :-
اقعد متتكلمش وانت واقف ..

-لم يجلس وبدأ صوته يرتفع :-
انتِ ازاي تيجي لوحدك بتكسي كلمتى ..

حور بتحدي :-
والله انا جيت جامعتى وانت متقدرش تمنعنى..

-جاء انور شاب بعمر حور لديه جسد قوي ولكن ليس بقوه جاسر .. قال :-

- انت يا اخينا انت مالك ومالها ..

نظر له بسخريه قائلا :-
وانت مال امك ..

انور بدهشه :-
انت راجل مش محترم .. ازاي تقف تزعق لحور كده

حور بقلق :-
خلاص يا انور .. خلاص يا جاسر ...

جاسر بحده :-
لا مش خلاص و لازم يتربى ..

-انهى جاسر جملته بلكمه قويه ل انور جعلت الدماء تنزف منه وكاد ان يكمل ولكنه توقف عندما سمع:-

ايه اللى بيحصل هنا ..
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت السابع عشر :---

•• •• •• •• •• •• •• •• •• •• ••

:- فى مكتب مدير الجامعه ..

المُدير :-
" حصل خير يا بشمهندس جاسر .. هيطلع قرار حالا برفد الطالب انور العطار اسبوعين من الجامعه ..

جاسر بهدوء ونظرات قاتله ل انور :-
مفيش داعى يا دكتور .. بس انا بحذرك لو قربت لحور تانى صدقنى مش هرفدك بس ده انا هقتلك ..

- اومأ له انور بخوف .. وخرج جاسر وخلفه حور والرعب بقلبها من مظهره ومعالم الغضب على وجهه ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- فى ڤيلا الهواري ..

- دخل هو وتتبعه حور بقوه زائفه وجلسوا مع العائله شعر الجميع بتجنبهم لبعض حيث قالت ناهد بتوجس :-

- مالكم انتم متخانقين ..

جاسر باستنكار :-
لا ابدا يا ماما ده تاتش بسيط مع مراتى العزيزه ..

حور مبتسمه :-
مفيش حاجه يا طنط ..

ناهد بضحك :-
طنط تانى مش احنا اتفقنا اني ماما ..

ضحكت حور قائله :-
ماشى يا احلى ماما ..

-ابتسم جاسر برضا على علاقه زوجته ب امه وقال :-

-معلش يا جماعه بس انا محتاج ارتاح شويه ..

- صعد جاسر لمنزله ونظرت اماني ل ابنتها وهمست لها :-
-اطلعى ورا جوزك يلا ..

-تنهدت حور وقالت برجاء :-
بلاش دلوقتى يا ماما ..

امانى باستغراب :-
ليه بقا ..

حور بهروب :-
معلش يا ماما مش حابه دلوقتى..

-نظرت امانى ل ابنتها وقالت :-
على اي حال ربنا يصلح حالكم ..

-امنت حور خلف امها برجاء من الله ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- فى اليوم التالي ..
:- في الصباح الباكر ..

-شعرت بهمسات غير مفهومه منه التفتت له وقالت بقلق :-

- جاسر ..

-همهم جاسر بكلمات غير مفهومه وكانت من ضمنهم انه همس باسمها :-

-حور ..

-وضعت يديها علي جبينه وشعرت بسخونتها وتركم حبات العرق علي صدره عرف القلق طريق قلبها الصغير وجلبت هاتفها و اتصلت بفارس قائله بقلق :-

-الو .. ايوه يا فارس.. الحقني جاسر حرارته عاليه عايزه دكتور ضروري .. اوك بس بسرعه ..

- غلقت معه ونهضت جلبت اناء يحتوي على ماء بارد جدا وقطعه قماشه قطنيه وبدأت بعمل كمدات مياه بارده له لعل وعسي تنخفض حرارته ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- فى منزل سليم ..

- نهضت بهلع ناهد قائله :-
دكتور لمين يا فارس ..

فارس :-
جاسر حرارته عاليه وحور فوق مش عارفه تتصرف ازاي ..

امانى :-
انا طالعه ليها وهشوفه ..

سليم بهدوء :-
جرا ايه شويه سخونيه يقعدوه زي الحريم في البيت .. انا رايح الشركه وشويه ويحصلني سامعين ..

اومأت له ناهد وقالت ليله :-
انا هطلع لحور .. وانت يا فارس اتصل بالدكتور بسرعه ..

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **
:- فى شقه حور ..

-تجلس بجانبه والجميع حولها وامه بالجانب الاخر .. وما هى الا دقائق حتي دخل فارس ومعه الطبيب .. خرج الجميع من الغرقه وبقى معه الطبيب ..

-خرج الطبيب قائلا :-
متقلقوش يا جماعه هو اخد دور برد جامد شويه .. ياريت ياخد الادويه بانتظام وهيبقى كويس ان شاء الله ..

اجاب فارس قائلا :-
شكرا يا دكتور ..

- ابتسم الطبيب وذهب معه فارس ناحيه الباب لتوصيله ونزل لجلب الدواء من الصيدليه ..

-اخذه جاسر وجلست حور بجواره ولم تتركه وتعتني بأكله وراحته .. شعر هو بالسعاده لقربها منه واهتمامها به ...............

** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

-مرت الايام .. ولم يحدث بها شئ تسير علي نفس الوتيره حور وجاسر بدأت علاقتهم تتحسن نوعا ما رجعت لجامعتها وبقى هو سواقها الخاص كما اطلقت عليه واتفقا على ان تكمل تلك الصداقه ..

- يجلسا بالجنينه وحولهم ڪُتب خاصه بحور وجامعتها بدأ هو بالشرح لها وقال مبتسما :-

- ها يا ست حور فهمتى ..

حور بضحك :-
مش مهم المهم اعدي السنه دي ..

جاسر بصدمه :-
ايه يا بت انتى الفشل ده ..

حور بغلاسه :-
ملكش دعوه .. معروفه يعني محدش بيذاكر في الجامعه بيدخلوها تحصيل حاصل ..

جاسر بضحك :-
غريبه رغم انى ڪُنت مستهتر الا انى ڪُنت بزاكر في الجامعه ..

حور ببلاهه :-
ده انت بقا .. غيرك ماشي بستر ربنا ..

- ضحك هو وشاركته ضحكه متأمله ياه واقسمت بداخلها ان ضحكته تجعله اوسم رجل بالعالم .. قال هو مُقترحا :-

-تحبي نقعد علي الارض .. ونشرب القهوه ..

حور باطاعه :-
اوك ..

-جلس علي النجيله الخضراء وجلست هى بجواره مبتسمه .. بدأ بالارتشاف من القهوه الطازجه وقالت :-

-هو انت درست في المانيا قبل كده ..

جاسر :-
اه درست ابتدائى واعدادي بس .. ثانوي وجامعه فى مصر ...

حور باستغراب :-
وانت اتعلمت المانى امتى ..؟

جاسر بتفكير :-
من وانا فى اولي اعدادي ولما رجعت مصر كملت الكورس ..

اومأت له حور .. واخرج هو من جيبه شوكلاته من النوع المُفضل لديها واعطاها ياها ابتسمت هي بفرحه قائله :-

- شكرا اوي ..

- ثم قبلته على وجنتيه برقه .. اغمض عيونه مستمتع بقربها منه وما هي الا لحظات واطبق على شفتيها فى عناق ساحق .. جعله يريد المزيد والمزيد يقترب منها وقلبه يخفق وبشده .. ولكن الكبرياء لا يعرف ذلك .. ابتعد عنها و نظر لهيئتها المُثيره له وجفنها مغلقين ووجهها يكسوه الخجل فتحت عيونها ببطئ شديد ونظرت له بتمعن وما الا لحظات وفاقت وانتبهت لحالها ومكانهم وقالت له بغضب :-

- انت ايه اللى عملته ده افرض حد شافنا ..

جاسر ببرود :-
ما يشوف هو انا شاقطك انتى مِراتى ..

حور باشمزاز :-
حسن الفاظك ايه شاقطك دي ..؟

جاسر باستفزاز :-
يعنى معلقك مظبطك ماشي معاكي كده يعني ..

- نظرت له بغيظ وتركته ذاهبه لغرفتها وهي تضرب برجلها في الارض مثل الاطفال .. لا يستطيع المقاومه اكثر من ذلك وضحك بشده علي مظهرها ..

~ ~ ~

-بعد مرور شهر ..
-.. فى مكتب سليم ..

يوسف بجديه :-
كده كل حاجه بريفكت يا حاج ..

سليم بتفهم :-
اللى هيروح بكرا .. جاسر وحور ..

مُراد بقلق :-
يا حاج .. ما بلاش حور تروح دي لسه صغيره ..

جاسر باعتراض :-
معلش يا بابا .. بس حور هاتيجى معايا ..

حور باستغراب :-
عمو عنده حق .. ليه اروح انا ممكن بابا يروح ..

سليم بصرامه :-
انا قولت جاسر وحور .. مش عايز نقاش لو سمحتم ..

-اومأ الجميع ومُراد بداخله قاق وبشده من غدّ ...

~ ~ ~

- فى مكتب جاسر ..

-جلست جواره علي الاريكه قائله بشرود :-
جاسر انا قلبى مش مطمن من بكرا ..

جاسر بتنهيده :-
معلش عشان اول مره تنزلى مزاد بس ..

حور بتفهم :-
مُمكن ...

-طرقات علي الباب ودخلت تلك اللبانه كما قالت عليها حور عند دخولها .. قالت لمار بغنج ودلال :-

- يا فندم سليم بيه بيبلغ حضرتك ان المزاد هيبدأ من اول 50 الف جنيه ..

-همّ جاسر بالرد ولكنها تلك الصغيره الشرسه قالت بغيره حاولت خفيها :-

مش قولتى اللي عندك يلا وخودي الباب فى ايدك ..

-نظرت لها لمار بغيظ وقالت :-
ماشي يا بشمهندسه ..

حور بقرف :-
طيب يلا بقا وانتى شبه عروسه المولد كده ..

-خرجت لمار وهي تغلي بداخلها من كلام حور لها .. نظرت له حور وقالت بغيظ :-

- انت سايب البت دي هنا ليه .. ارفدها ..

-نظر لها بخبث وقال وهو يقترب منها :-
مكنتش اعرف ان غيرتك شديده اوي كده ..

حور باستنكار :-
غيره .. لا لا انت فاهم غلط ..

جاسر بخبث اكتر :-
لا لا والله انا فاهمك صح .. انتى دلوقتي هتولعي من الغيره ..

حور بتهرب :-
واغير عليك ليه اصلا ل اكون بحبك ولا بحبك مثلا ..

- ابتعد عنها ضاحكا وقال ببرود :-
اسألى نفسك ..

حور بغيظ :-
لا مش بحبك ولا عمري هحبك ..

جاسر باستفزاز :-
انتي طفله .. وانا مش ممكن احب طفله ..

حور بقرف :-
ابو شكلك ..

-قالتها وخرجت عندما رأته ينهض لمُعاقبتها .. ابتسم علي خوفها وهبلها حقا لم يغلط انها طفله .. قاطعه من افكاره صديقه المُزعج قائلا بصدمه :-

..............................................

البارت الثامن عشر ...

°° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °° °°

-جلس جاسر ببرود نظر له فارس بصدمه قائلا :-

-انت بارد كده ليه ..

قهقه ببرود واجاب :-
اصل انا عارف ان كارما الهواري .. وكين الهواري .. رايحين المزاد ..

فارس:-
وهاتروح ب حور كمان ..

اومأ جاسر بابتسامه بارده :-
وفيها ايه .. هى حته بت هختلينى استخبي زي الحريم ..

فارس بدهشه ورفعه حاجب :-
امرك غريب يا صاحبى ..

جاسر :-
مفيش غريب ولا حاجه كل الموضوع انى نسيت ...

-لم يصدق فارس حديثه ولكنه مَـثل هذا امامه وتحدثوا بشأن مزاد الغَدّ ..

* * * *
فى اليوم التالى ..

-انتهت من تمشيط خصلاتها البُـنيه وعدلت من هيئه ملابسها عباره عن بنطال من اللون الابيض وتيشرت من اللون الزيتى وحقيبتها من اللون الاسود نفس لون حذائها ...

-سمعت صوت الباب كأن احد فتحه التفتت لتجده يرتدي قميص من اللون الاسود ويفتح اول ازراره لتظهر عضلات جسده ذات التقسيمه السداسيه وبنطاله من نفس اللون ورائحه عطره جعلتها تغمض عيناها تلقائي لتنعم بها افاقت علي صوته الرجولى الجذاب لها :-

-جاهزه ..؟

-اومأت برأسها وتقدمت له قائله :-

- هسبقك علي تحت ..

-قال جاسر :-
لا . . انا جاي معاكي ..

-نزلت امامه وهو خلفها واغلق باب المنزل خلفه ..

~ ~ ~ ~

:- فى منزل سليم الهواري ...

_ اعلن جرس المنزل عن قدوم احدهم وفتحت الفتاه التي تعمل بخدمتهم .. دخل جاسر ومعه حور حيث يجلس سليم ومراد ويوسف وفارس .. وقال فارس :-

- مُصمم برضو ..

جاسر باستنكار :-
مُصمم ايه انا رايح شُغل .. ان شاء الله هناخدها ..

حور بعقلانيه :-
جدو .. حضرتك هتقف علي كام ..

سليم :-
انا مُستعد ادفع فيها ثروتى ڪُلها مقابل انى اخد الارض دي ...

جاسر :-
ان شاء الله ناخدها .. يلا يا حور عشان منتاخرش ..

- اومأت له وخرجت معه حيث قال سليم مستنكرا :-

مالكم انتم الاتنين محدش سمع صوتكم من الصبح ..

تنهد يُوسف وقال :-
وكلامنا هيفيد ب ايه يا حاج .. انا طول عُمري مُعترف ان حور قويه وعارف انها قد المسؤليه بس احساسي غير كده حاسس انك هتحملها فوق طاقتها دي لسه فى اولي جامعه .. خايف عليها يا حاج ..

سليم رافعا حاجبه :-
خايف عليها مِنى يا يوسف ..

يوسف باعتراض :-
لا يا حاج مش خايف انا بعمل كل اللى بتأمر بيه وانا مغمض .. عشان عارف انك خايف علي مصلحتها ولما عرضت عليا جوازها من جاسر انا وافقت رغم انى عُمري ما غصبتها على حاجه ديما بقولها جربى واختاري وشوفى النتيجه .. بس ديما بكون فاكر وعارف انها بنت مش ولد .. ولسه طفله مهما كبرت في نظري حور لسه صغيره ..

سليم بغموض :-
صغيره اه بس قويه وهتتحمل ..

فارس بقلق :-
ربنا يستر من اللى جاي انا مش مطمن والله ..

مُراد باعتراض :-
صدقنى اللى بتعمله ده هيفتح حاجات قديمه اتقفلت من زمان ليه بتقلب في اللي فات يا حاج سليم ..

سليم بصرامه :-
ايه يا ولاد الهواري خلاص محدش بقى يحترم قراري .. مبقاش ليا كلمه عليكو انا عارف انا بعمل ايه كويس لسه بصحتى ..

يوسف :-
يا حاج ربنا يديك طوله العمر ..

-خرج سليم من الصالون حانق رغم ان حديثهم سليم مائه بالمائه ولكن ل متى سوف تظل ااحقيبه مجهوله لمتي ..

~ ~ ~ ~

- كراسي متراصه امام بعضها صفوف وبجانب بعضها يجلس عليها الجميع باناقه .. قال الرجل بصوت جهوري :-

- اهلا بالبشوات اللي منورين انهارده طبعا حضراتكم عارفين ان قطعه الارض دي هتتبني عليها مصنع كبير والمزاد هيبدأ من 50 الف جنيه حد هيزود ..؟

وقف جاسر بشموخ قائلا :-
60 الف جنيه ..

الرجل :-
60 الف جنيه جاسر بيه الهواري حد هيزود ..

وقف حامد قائلا مبتسما :-
80 الف جنيه ..

الرجل :-
80 الف جنيه حامد بيه العُرابى ..

وقف مهاب العزاوي قائلا :-
100 الف جنيه ..

الرجل :-
100 الف جنيه مُهاب باشا .. حد هيزود .. يا جماعه ..

حور :-
150 الف جنيه ..

الرجل :-
150 الف جنيه مدام حور الهواري .. حد هيزود ..

حامد بشموخ :-
250 الف جنيه ..

الرجل :-
250 الف جنيه حامد بيه ..

جاسر :-
350 الف جنيه ..

الرجل :-
350 الف جنيه جاسر بيه .. حد هيزود .. هااا ..

-800 الف جنيه ..

-التفت الجميع علي اثر الصوت وكانت الصدمه من نصيب جاسر لم تفهم حور شئ ولكن الذي اصدمها اكثر صةت الرجل قائلا :-

-800 الف جنيه كارما هانم الهواري ..

-كان الصمت حليف المكان والرجل يعلن عن التزويد ولا احد يتكلم وفجأه قالت حور :-

- 2 مليون جنيه ..

الرجل بصدمه :-
2 مليون جنيه حد هيزود ..

كين :-
3 مليون جنيه ..

وقف مُهاب قائلا بعصبيه :-
5 مليون جنيه ...

ساد الصمت لدقائق ليقول جاسر بنظرات جامده :-
6 مليون جنيه ونص ..

-ردد الرجل علي كلام جاسر ولم احد يزود علي سعره وحامد يستشيط من الغضب و قطعه الارض من نصيب جاسر ..

~ ~ ~ ~

-فى الخارج ..

-خرج الجميع من الساحه وخرجت كارما وقفت امام جاسر قائله بابتسامه بارده :-

- ازيك يا جاسر ..

جاسر بجمود ولم يسلم عليها :-
الحمد لله يا مدام كارما .. مش مدام برضو ..؟

كارما ببرود :-
مش هتفرق ..

حور بابتسامه :-
واضح انك من العيله عشان اسمك ..

كين بنظرات ذات معني :-
اه احنا نبقي ولاد سامر الهواري ابن سليم الهواري ..

حور ببرود :-
اه اهلا وسهلا .. يلا يا جاسر بقا عايزه اروح ..

جاسر بهدوء :-
اوك يلا ..

- كاد ان يمشي ولكن استوقفته بصوتها :-
اه الف مبروك الجواز..

حور ببرود وهي تحضن جاسر :-
الله يبارك فيكي عقبالك ..

-شعر جاسر بخطوره الامر ولكن جاسر تمالك الموقف قائلا :-

يلا يا حور ..

- ركبت معه حور مع جاسر .. وكذلك كارما مع كين بسيارتهم ..

~ ~ ~ ~

-في ڤيلا الهواري ..

- يملأ الضحك المكان وقال سليم بفخر :-

هما دول احفاد الهواري .. رفعتو راسي ..

حور بضحك :-
حبيبي يا جدو .. بس في موضوع عايزه حضرتك فيه ..

-كاد سليم ان يرد ولكن وجد جرس الباب يرن وفتحت الشاغله و صدم الجميع .. دخلت بشموخ قائله :-

- ازيك يا جدو ..

سليم بجمود :-
نحمد الله .. ايه اللي رجعك ..

كين ببرود :-
هتفضل زي ما انت يا هواري .. جامد صلب ..

مُراد :-
يا حاج .. نقعد الاول ونتكلم مينفعش كده قصاد الخدم ..

جاسر ببرود :-
مفيش كلام بينا يا حاج .. ايه اللي جابك بعد السنين دي كلها ..

كارما :-
جايه اقعد فى مكان ابويا وورثه .. ومكان جوزي ..
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت :- التاسع عشر ..
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

- صدمه حلت على الجميع شعرت حور بالدوار ولكنها تماسكت كذبت حالها لا جاسر لم يتزوجها

حور بابتسامه :-
انت اتجوزت يا فارس ..؟

كارما :-
فارس مين يا عنيا .. انا اقصد جاسر جوزك ... وجوزي..

امانى بصراخ :-
يالهووي ..

لم يتحدث جاسر وقال يوسف باعين مُشتعله :-
ساكت ليه يا بشمهندس ..؟

جاسر بابتسامه بارده :-
اصلها بتتكلم زي ما يكون جد .. انتى لا يمكن تكونى طبيعيه ..

كين :-
ليه عشان راجعه لجوزها ..

جلس ووضع ساق فوق الاخري :-
جوزها ..
جوزها اللي قالت قبل ما تسافر بدقايق انا مش بحبك .. وان ابوك وعمك وجدك هما السبب في موت ابويا ..

سليم بصرامه :-
بس خلاص ..
كارما لسه علي ذمه جاسر ..

مُراد بحده :-
يطلقها ..

سليم بحده :-
مُراااد .. هتعارضني وتعصي ابوك ..

يوسف بحده :-
لا بقا .. انا لايمكن استحمل ان بنتي يكون ليها ضره هي مفيهاش حاجه ولا معيوبه .. ولا

-صوت اصدام بالارض جعلهم يلتفتو حور فقدت وعيها والدماء تنذف بشده صرخت ليله واماني وذهب جاسر نحوها قائلا بقلق :-

- ح.. حور فوقى مالك وايه الدم ده ..؟

قال يوسف بحده :-
شيلها ووديها المُستشفى البنت بتنزف جامد ..

-وحملها جاسر بين يديه وخرج ومعه فارس .. وضعها بالكرسي الخلفي وجلست جانبها اخته ليله ..


~ ~ ~ ~

- فى المُستشفى ..

-خرج الطبيب من الغرفه قائلا :-

فين جوزها ..؟

اجاب جاسر بهدوء مصطنع :-
انا .. هي مالها يا دكتور

الطبيب بهدوء :-
هي تعرضت لصدمه عصبيه حاده ادت للاسف لفقدان الجنين ..

يوسف بصدمه :-
هي كانت حامل ..؟

الطبيب :-
اه وللاسف فقدته ومينفعش يحصل حمل خلال الفتره دي خالص ..

جاسر بقلق :-
طيب ممكن اشوفها ..؟

اومأ له الطبيب قائلا :-
اه اوك ..

-تركهم الطبيب وقال يوسف :-
تعالى هنا ..
انت هاتيجي معايا دلوقتى وتفهمني كل حاجه وايه حكايه كارما دي ..

جاسر :-
لما اطمن علي حور الاول يا عمى..

يوسف بجمود :-
ليله وامانى هيدخلو ليها وتعالى معايا انت ..

ليله بهدوء :-
روح يا جاسر وانا هدخل ليها انا وطنط وهكلمهم في البيت اطمنهم ..

امانى بجمود :-
انا داخله لحور ..

-بعد عده محاولات نزل جاسر مع عمه و دخلت ليله وامانى لها ..

~ ~ ~ ~

-يجلس هو وامامه عمه في كافيه مشهور تننهيد يويف قائلا :-

- جاسر انا طول عمري بعتبرك ابنى مش ابن اخويا ولا جوز بنتى .. وعشان كده بطلب منك تفهمني كل حاجه بهدوء ..

-اومأ له جاسر بهدوء وبدأ بالسرد له وووو .............

~ ~ ~ ~

- خرجت من الغرفه وقالت بجمود :-
ليله كلمتني وقالت ان حور كويسه ...

سليم بقلق :-
طيب ايه سبب النزيف يا ناهد ..

-نظرت لكارما بحقد دفين وقالت :-
كانت حامل ونزل ..

مُراد بحزن :-
لا حول ولا قوه الا بالله .. ربنا يعوضهم ان شاء الله ...

كارما بعدم اهتمام :-
طيب يا جدو ياريت حد من الخدم يطلع ينضف الشقه ..

سليم مبتسم :-
ليه يا بنتي خليكو معايا البيت واسع هنا ..

كين بخفوت :-
وافقى ..

كارما بهدوء :-
اوك ياريت حد يطلع الشُنط ..

-خرجت الست الخادمه لتأخذ الشنط وصعدت لغرفتها وبداخلها تتراقص فرحا ..

~ ~ ~ ~

يوسف بصدمه :-
وعشان كده مش عايز تطلقها ..

جاسر ببرود :-
اه مش هطلقها ..

يوسف بجمود :-
وبنتى ..؟

جاسر بهدوء :-
حور مِراتى .. وهتفضل مِراتى

يوسف بهدوء تام :-
طيب ياريت تفهمها كده بقا وهى ليها كامل الحريه دي حياتها هى وافقت هكون مُوافق موافقتش ساعتها هتطلقها ..

جاسر ببرود :-
ان شاء الله ..

~ ~ ~ ~

- تائهه لا تستمع لمن حولها تحاول ان تستوعب ما حدث فقدت جنينها وكانت مُجرد زوجه ثانيه بحياته تريد الصراخ تشعر بالضيق بداخلها تزوجته واحبته بمُده قصيره ولكن كرامتها فوق ڪُل شئ .. افاقت من شرودها على صوت امها قائله :-

- هتطلقى ..؟

حور بهدوء :-
مش عارفه .. حاسه اني تايهه مش عارفه انا فين حاسه انى في كابوس ومش عارفه اصحى منه ..

ليله :-
جاسر بره يا حور وعايز يدخل ..

حور بجمود :-
دخليه .. لازم نحط النقط على الحروف ..

-بعد دقائق دخل جاسر و جلس علي الڪُرسى جوار سريرها المُتسطحه عليه ووجها خالي من التعبيرات انسحبت ليله وتبعتها امانى بهدوء ..

-نظر لها وحمحم مُنظفا حلقه وقال بصوت رجولى :-
حمد لله على سلامتك ..

حور ببرود :-
الله يسلمك .. انا مش هقولك طلقنى والكلام ده .. انا قبل ما بحكم بسمع الاول .. صحيح سني صغير بس عقلي كبير وبيعرف يوزن الامور كويس جدا .. عشان انا كده انا عايزه اسمعك وهنا يا جاسر ..

جاسر بهدوء :-
شاب عادي بيدرس هندسه حبيت بنت عمى اللى يعتبر متربيه معايا كانت اصغر مني ب 3 سنين قد فارس يعنى .. حبيتها اوي وهي كمان كانت بتقول كده مامتها ست من عيله كبيره اوي ديما شايفه نفسها وكارما شربت منها وكانت نسخه منها وزي ما بيقولو مرايه الحب عاميه كنت شايف كارما انسانه بريئه وصافيه جدا .. لحد ما انا خلصت جامعه و طلبتها من ابوها والكل وافق وكتبنا الكتاب هي واخوها تصرفاتهم غريبه جدا حتي لما اتجوزنا ب 3 شهور بالظبط ابوها مات اسبوع وجت قالتلي طلقني عشان انا مبحبكش كلامها طبعا كان مناقض لبعضه قالتلي انا هسافر مع ماما عشان ابوك وعمك وجدك هما السبب في موت ابويا .. ومن وقتها محدش يعرف سامر مات ازاي اصلا .. والقضيه اتقيضت ضد مجهول ..

حور بجمود :-
ومطلقتهاش ليه ..

جاسر ببرود :-
كنت مجروح وقتها وكل اللي في دماغي اني انساها وادفعها التمن ..

حور ببساطه :-
طيب تمام طلقها دولوقتي ئ

حور بدموع وحده :-
وده كله مش قولته قبل الجواز ليه قبل ما ......

- صوت انذارات العقل اوقفتها قبل ان تتفوه بحبها له وقالت هي ببرود :-

- جاسر سبني لوحدي شويه .. انا محتاجه ارتاح بعد اللى حصل ..

شعر جاسر بحاجتها للهدوء وقال :-
ماشى .. هنزل احاسب علي المُستشفى واشوف الدكتور عشان يكتبلك خروج ..

- اومأا له دون الكلام .. وخرج تاركا ياها بمُفردها ودخلت خلفه اخته لم تبالي هي بوجودها و تركت لنفسها المجال لتخرج كل ما بداخلها لتبكى باحضانها بكل ما اوتيت واردفت بنحاب :-

- ليه كده يارب لييه ..

ليله :-
حور صدقيني جاسر انجرح اوي منها هي سابته من غير حتي ما تفهمه ليه وراجعه دولقتي بكل برود تقول جوزي ..

حور بحده وبكاء :-
وانا وانا منجرحتش اخوكى بدأ يحن لكارما وبيضحك عليا بكلمتين تافهين لو مكانش باقى عليها كان طلقها ..

ليله بنفى :-
مش جاسر اللى يسامح بسهوله ..

حور بنحاب :-
انا قلبى واجعني اوي يا ليله واجعنى اوي .. هيبقى في واحده تانيه هتشاركنى فيه .. وكانت سبب فى انى فقد ابني قبل ما اعرف بوجوده ..

ليله بهدوء :-
طيب ارتاحى دلوقتى عشان تقدري تخرجى ..

-ظلت تبكي باحضانها هي تعتبر صديقتها الوحيده لم تعرف غيرها بدأ بُـكائها يقل تدريجا حتى انتظمت انفاسها وذهبت للنوم تاركه كل شئ تاركه التفكير المُجهد لرأسها رغم هذه المشاكل الا انها مُؤمنه بقضاء الله رغم صغر سنها لاكنها قويه مُتحمله .. هى حقا " صغيره على الحب "

~ ~ ~ ~

- خرجت من الغرفه تاركه ياها بمُفردها ذاهبه فى النوم مهربها الوحيد من الحياه وجدت اخيها امامها يريد الدخول لها ولكنها استوقفته بحديثها قائله :-

- سيبها ترتاح شويه ماصدقت راحت فى النوم .. كنت فين ..؟

جاسر :-
روحت شقتى اللى جمب المستشفى هنا غيرت القميص كان عليه دم ..

ثم اكمل بقلق :-
هى كويسه ..

ليله :-
هى قويه اوي يا جاسر .. واحده فى سنها ده وتفقد ابنها قبل ما تشوفه حتي ويطلع ليها واحده هتشاركها في جوزها صدقني صعب جدا عليها ورغم كده بتحاول تبقي ثابته بلاش تبقى انت كمان عليها يا اخويا ..

جاسر بهدوء :-
ربنا يسهل ..

-خرج الطبيب من الغرفه المُجاوره بالممر وقال موجها حديثه لجاسر :-

- يا بشمهندس .. ممكن بعد اذنك اتكلم مع حضرتك شويه ..

استغرب جاسر وافاق قائلا :-
تمام اتفضل ..

الطبيب بحرج :-
احم الكلام مينفعش هنا .. ممكن تيجى معايا المكتب ..

اومأ له جاسر بالموافقه وتوجهه معه لمكتبه ..

* * * *

- جلس الطبيب وامامه جاسر تنحنح جاسر قائلا :-
خير يا دكتور ..

الطبيب :-
مخبيش عليك .. المدام حور لما فقدت الجنين ادي لاصابه بالرحم .. تمنعها من الحمل تانى لفتره .. لان اي حمل هيحصل حاليا مش هيكتمل واحتمال كبير جدا يكون في خطر علي حياتها ..

جاسر بحزن :-
طيب يا دكتور مفيش اي ادويه هتمشي عليها ..

الطبيب :-
اه طبعا في لما تصحى هبقى افهمها على النظام ..

نهض جاسر بهدوء :-
شكرا يا دكتور ..

-نهض الطبيب ايضا قائلا :-
العفو يا بشمهندس شرفتنا ..

-اومأ جاسر وخرج من الغرفه ..

~ ~ ~ ~

_ سقطت اشعه الشمس علي عينيها البنيه فتحتها بتكاسل علي صوت طرقات الغرفه فاقت وجدت ليله تفتح الباب قائلا مُبتسمه :-

- يلا يا روري عشان تاكلى وتاخدي الدوا ..

حور بنعاس :-
ايه ده كله يا بنتى عايزه انام ..

امانى بضحك :-
يلا يا بنتي روحي بيتك ..

حور بألم :-
مش هقدر اروح البيت هحس بالنار جوايا عشان خاطري يا ماما بلاش اروح ..

ليله :-
حور ماما بتقولك متزعليش منها هي متقدرش تسيب البيت لوحده وجدو وبابا وعمي في الشركه .. والست زفته واخوها هناك ..

حور مبتسمه :-
ماما حبيبتى اكنها جت بالظبط ..

امانى :-
ليله مش غريبه دي اختك .. اسمعيني يا بنتي مش هقولك اطلقي انا اخر واحده هقولك كده .. انتى بتحبيه ولو سبتيه هتبقى كده بتحكمى علي قلبك بالاعدام .. هى راجعه وبتقول جوزي بكل فخر رغم انه مش معترف بيها .. انتى بقا مراته انتى الجديده .. لازم تكملى مشوارك انك تخليه يحبك ..

ليله بتأكيد :-
طنط صح .. البت دي واجعه على امل انه بيحبها وحكايه انه مش عايز يطلقها دي في صفها .. لازم انتى تغلبيها ..

حور :-
افضل انا امشى وراكو وفي الاخر النتيجه بلح ..

دخل جاسر علي كلمتها وقال بصدمه :-


البارت العشرون :--

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
جاسر بضحك :-
بلح يا حور .. الفاظك باظت خالص ..

حور بصدمه :-
انت سمعت ايه بالظبط ..

جاسر ببساطه :-
سمعتك بتقولى بلح ..

-ضحك اماني وليله بينما حور ظلت جامده بملامحها وقالت :-

-هخرج امتى ..

جاسر بتذكر :-
الدكتور جاي دلوقتي ..

-سمع صوت طرقات علي الباب فتح جاسر وقال بنظرات هادئه :-

- اتفضل يا دكتور ..

-دخل الطبيب وابتسم لحور قائلا :-
حمد لله علي السلامه يا مدام حور ..

جاسر بنظرات ناريه :-
الله يسلمك وخلص هاا عشان مش اخلصك انا ..

تنحنح الطبيب بحرج واضح وقال بهدوء :-
احم يا مدام حور طبعا حضرتك مؤمنه بقضاء ربنا ...

-نظرت حور ل امها باستغراب وقالت اماني :-
ونعم بالله يا دكتور .. هي بنتي جرالها حاجه ..؟

الدكتور :-
لا طبعا هي كويسه جدا بس الاجهاض ده ادي لحدوث اصابه بالرحم ليها هتمنعها من الحمل تاني لفتره طويله شويه .. منعا لحدوث خطر علي صحتها او صحه الجنين ..

حور بصدمه :-
يعنى مفيش امل اخلف ..؟

الطبيب بنفي :-
لا طبعا يا مدام تقدري تخلفي بس لما تنتظمي علي العلاج ونحس ان الامور اتظبطت تقدري تجيبي اطفال ..

جاسر بوقاحه :-
طيب مش كفايه كلام اكتبلها الادويه عشان منتأخرش علي البيت ..

- احرج الطبيب وكتب لها الادويه المطلوبه وقال :-
دي الادويه يا جاسر بيه .. وانا كتبتلها علي خروج انهارده تقدر تجهز وتروح البيت دلوقتى ..

اومأ له جاسر بعدم اهتمام وخرج الطبيب ويكاد يموت من الحرج .. قالت ليله بهدوء :-

- حور انتي كويسه ..

حور بهدوء وتماسك :-
قل ما يصيبنا الا ما كتبه الله لنا ..
انا متأكده ان اللي حصل ده كله ربنا ليه حكمه فيه .. وانا راضيه والله ..

تنحنح جاسر وقال بهدوء :-
معلش يا جماعه ممكن تسيبونا لوحدنا ..

خرجت امانى ونظرت الي ليله بمعنى هيا بنا .. هي وحيده معه بالغرفه جلس جوارها بالسرير وقال بندم :-

حور انا عارف ان ملكيش اي ذنب فى اللى حصل ده كله .. بس انا حاسس انى لوحدي ومحتاجك جدا جمبي ..

حور بسخريه :-
بس كارما عندك ومعاك و .... حبيبتك

جاسر بحده :-
كارما مش حبيبتي حبي ليها كان اعجاب او حب تعود مش اكتر ..

حور بهدوء :-
جاسر انا محتاجه اهدي وافكر بهدوء ..

جاسر بحزن :-
لسه مصصمه علي الطلاق ..

حور باستنكار :-
هو انا قولتلك طلقنى اصلا ..

- كلماتها جعلته سعيد بشده اقترب منها حتي بقي بينهم سنتي مِترات صغيره جدا انفاسه اختلطت بانفاسها حتي اصبح شهيقه من زفيرها شعرت هي بتعقيد لسانها اصبحت الحروف جامده بفمها ولكنها اغصبت نفسها علي الحديث وقالت بصوت مهزوز :-

- ج .. جاسر ابعد شويه ..

- لم يرد عليها لاثارته من شفاها الحمراء اقترب منها التهمها بنهم وضع يده خلف عُنقها ليثبت رأسها بدون وعي منها تمسكت بقميصه عندما شعرت بدوار من اثر المشاعر التي هاجمتها من قبلته لها واقترابه الشديد منها ابتعد عنها ليأخذ انفاسه اللاهثه وقال بصوت جاهد ليصدره طبيعي :-

- يلا عشان تجهزي ..

- افاقت من دوارها وقالت بهدوء :-
اوك احم .. ممكن تخرج يعني عشان اغير هدومي ..

جاسر بصوت ماكر :-
واخرج ليه .. ده انا جوزك يعنى وكده ..

حور بحده :-
جاااسر اخرج يلاا ..

قهقه عليها وقال بوقاحه :-
طيب خلاص هخرج بس متأكده يعني مش عايزه مساعده كده ولا كده .. انا في الخدمه

حور :-
لا مش عايزه اخرج بقا ..

- خرج جاسر من الغرفه وتمتمت هي بخفوت :-
قليل الادب ..

- ثم بدأت بتغير ملابس المشفي بملابسها التى ستخرج بها ووو ……………………

~ ~ ~ ~

- بعد مرور عده ساعات ..

- صوت فرامل السياره امام ڤيلا الهواري نزل هو وفتح لها الباب ونزلت اخته و امانى من السياره قالت هي بتعب :-

- رجلى وجعانى اوي ..

- لم ينتظر جاسر وحملها بين يديه قائلا بابتسامه ماكره :-

- رجلك توجعك وانا موجود ده حتي تبقي غلط في حقي ..

ابتسمت اماني وفهمت ان ابنتها بدأت تلعب بسلاح الانوثه خاصها وقالت ليله لزوجه عمها :-

- شكلنا هنتسلي كتير يا انطى ..

- دخل جاسر وبين يديه حور ورنت ليله جرس المنزل فتحت لها الخادمه خاصتهم .. دخل جاسر وبين يديه حور جعل ام ايمن ( الخادمه ) تنظر لهم بابتسامه وضعها جاسر علي احد كراسي الانتريه وقال بابتسامه :-

- حمد لله على السلامه ..

حور بخجل :-
الله يسلمَـك ..

ناهد بفرحه :-
البيت نور يا حبيبتى ..

- نظرت لهم كارما بغيظ وقالت :-
حمد لله علي سلامتك ..

حور بابتسامه صفرا :-
Mercii Karma ..

كين بنظرات ذات معني:-
نورتى يا جميل ..

جاسر نظرات ناريه :-
كيين .. اسمها بشمهندسه حور او مدام حور .. جميل دي تقولها ل امك اللي هبعتك زياره ليها ..

كارما بغضب :-
ما تهدي كده في ايه .. هو كان قالها ايه يعني ده بيجاملها ..

جاسر ببرود :-
وانتى مضايقه ليه ..

نزل سليم من اعلي ومعه يوسف ومُراد واقترب من حور وضمها اليه بحب قائلا :-

الف سلامه عليكي يا حوري ان شاء الله ربنا يعوضك

حور بهدوء :-
ان شاء الله يا جدو ..

يوسف مبتسم :-
كفايه دلع كده بقا ونزاكر للجامعه والامتحانات اللي لسه عليها شهر دي ..

مراد بضحك :-
والشركه والشغل وراكي بلاوي ..

جاسر باعتراض :-
لا مش هتنزل الشغل دلوقتى هي تعبانه ..

- جاء فارس قائلا :-
والبيت نور عشان مدام جاسر الهواري موجوده ..

حور بضحك :-
اكبر بكاش عرفته في حياتى ..

جاسر بتساؤل :-
جهزت اللي قولتلك عليه ..؟

فارس :-
طبعا انا مش عارف من غير كنت عملت ايه ..

جاسر بهدوء :-
حور يلا عشان ترتاحى ..

-اومأت له وقالت بتساؤل :-
حد طلع نضف الشقه ..؟

جاسر بغموض :-
لا احنا هنعيش فى ڤيلتى هي قريبه جدا من هنا ..

- شعرت حور بعدم رغبته في التحدث بالتفاصيل فأومت له بالموافقه وحملها ايضا بين يديه ليخرج بها ولكن استوقفه حديث كارما قائله بسخريه :-

- ايه ده وهي مالهاش رجل تمشي عليها ..

جاسر بابتسامه بارده :-
مبحبش اتعبها ..

- كتم الجميع ضحكاته وقال فارس بصوت خافت :-
ده طير جبهتها خالص ..

ليله بخفوت :-
لا هي اللى مُهزأه اصلا ..

- وضحك الجميع عليهم وسليم شعر بعدم ارتياح لتصرف حور ولكنه اعجب بها وبشجاعتها ..

~ ~ ~ ~

- يحتسي الخمر بتلذذ رهيب جلست جواره قائله :-

- حامد كده كتير دي تقريبا خامس قزازه ..

حامد بحده :-
فضلتي تقولي مش هياخد الارض وفي الاخر اخدها انا قولت اقتل سليم وانتى موافقتيش ...

اريانا :-
تقتل ايه تضيع مُستقبلك انت ناسى ابننا رامى ..

حامد بخفوت :-
طيب خلاص رامى جاي اهو ..

-دخل رامى قائلا بابتسامه :-
هاي يا جماعه ..

اريانا :-
ازيك يا حبيبي .. هاا لسه مصر علي موضوع السفر انا ممكن اكلم حبايبي هناك ..

رامى :-
لا لا طبعا الجامعه عندي ..

حامد بسخريه :-
انت صدقت انك عندك 20 سنه ولا ايه ده انت عندك 31 سنه يا دكتور رامى ..

رامى بحده :-
اولا انا موافقتش علي اللعبه القذره بتاعه حضرتك دي الا عشان اخلص منك ومن زنك علي دماغي .. وانا اتعينت مُعيد في صيدله القاهره ..

اريانا بخوف ان تكبر الفجوه بينهم :-
رامي حبيبي .. بابا اكيد عايز مصلحتك وانا كمان ..

رامي بسخريه :-
لا يا شيخه طيب هو وعلي الاقل معايا انما انتى اللى كنتي بتسيبيني وانا طفل عندي سنه واتنين وتنزلي علي مصر بالسنين متعرفيش عني حاجه ماما ابوس ايديكم بلاش نفتح القديم احسن ليا وليكم ..

- خرج رامى حانقا منهم ومن نفسه ..

اريانا بحده :-
حامد مينفعش كده .. هتخسر رامى لازم يبقى في صفك ..

حامد بصراخ :-
سبينى لوحدي سبينييييييى ...

- خرجت عندما شعرت بعدم سيطرته علي نفسه .. جلس هو لعله يهدأ من الانتقام بداخله

~ ~ ~ ~

- شارده بما هي فيه هل ما تفعله الصواب ام الخطأ ..؟ انتشلها من شرودها بصوته :-

- الجميل سرحان في ايه ..؟

حور بابتسامه :-
مش سرحانه .. خير عايز حاجه ..

جاسر :-
عايزك تمنعى كلامك مع الزفت كين ده عشان ميكونش سبب فى دخولي السجن ..

حور بهدوء :-
اولا بعد الشر عليك ثانيا كين مين ده .. مش اخو الحربايه هكلمه ليه اصلا ..؟

جاسر بضحك :-
معلش اسمعي كلامي اقطمي معاه ..

حور باشمزاز :-
اقطم .. طيب ابعد كده عشان مش اقطم معاك انت ..

جاسر بخبث :-
تقطمي فين يا قطه ده احنا ليلتنا للصبح تعالي بس ..

نهضت من السرير وقالت بضحك :-
تؤ .. مش جايه ..

- خرجت من الغرفه وجلست علي الاريكه بالصاله جاء هو وجلس جوارها قائلا بتساؤل :-

عجبك البيت ..

حور باعحاب واضح :-
اه جدا .. زوقك جميل ...

دفن وجهه بين خصلات شعرها قائلا :-
والنبي ما حد جميل غيرك ..

ضحكت بخفه وقالت :-
تحب اعملك كيك بالمربي التوت ..

جاسر بمكر :-
وعرفتى منين انى بحبها ..؟

حور بتردد :-
بصراحه من ماما ناهد شوفتها بتعملها وبعدين علمتهالي وقالتلي انك بتحبها جدا ..

جاسر :-
هتعرفي يعني ..؟

حور بتفاخر :-
طبعا يا بابا طبعا ..

جاسر :-
تمام يلا اعملي ..

- ذهبت هي للمطبخ تعمل له كيك التوت الذي يحبه ..

~ ~ ~ ~

- فى الشارع ..

- تمشي بمُفردها تفكر فيما ستفعله وما هو الشئ اللازم عليها فعله هي لم تأتي لتنظر لغرمياته معها وتنغاظ هي عدي عليها يوميان لم تفعل بهم شئ .. سمعت صوت انتشلها من شرودها قائلا :-

- ايه يا جميل ماشي لوحدك ليه كده ..

كارما بحده :-
وانت مالك انت ..

قال الثانى :-
ليه بس كده يا مزه .. لو مش لاقيه حد احنا فى الخدمه ..

- سرعت هي بخطواتها ولكن الشاب الاول وقف امامها وكان سوف يلمسها الا ان وجد من يلكمه من الخلف بشده جاء الثاني ليدافع عن صديقه ولكن كان الشاب اسرع وتفادهم الاثنان طلع الاول مطوه ليضربه بها ولحسن القدر لم تصيبه .. وقال لهم بحده :-

- يلا يا روح امك منك ليه ..

- جري الاثنان من الخوف وقال لها بقلق :-
انتي كويسه ..؟

كارما بهدوء :-
اه كويسه .. شكرا يا استاذ ...؟

اكمل هو :-
رامى .. رامى العُرابى ...
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت الواحد والعشرون :---

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
- يقف عاقدا ساعديه امام صدره ومائلا علي حرف باب المطبخ ينظر لها بتأمل وشبح ابتسامه علي فمه .. وهي تُعد له كيك التوت وضعتها بالفرن والتفتت له قائله بفرحه طفوليه :-

- خلصت ..

قهقه بمرح وقال :-
شطوره يا قمري .. تيجي نتفرج علي التلفزيون بقا ..

حور بغضب :-
ت ايه يا عنيا عشان تنحرق واروح فيك السجن انهارده ..

- وتركته والتفتت نحو الفرن الموضوع به الكيك وتمتم هو بصدمه :-

- دي لايمكن تكون مُهندسه دي تربيه شوارع ..

حور بنصف عين :-
سمعاك ياض ..

جاسر بعيون مُشتعله :-
ياض .. هخرج عشان مزعلكيش ..

حور ببرود :-
يكون احسن برضو ..

- خرج من المطبخ وبداخله يضحك لاثاره غضبها ووجها الطفولى الاحمر ..

~ ~ ~ ~

- تجلس تزاكر دروسها في غرفتها .. بعد دقائق نهضت من مكتبها ودخلت الشُرفه تستنشق الهواء النقى لفت انتباها صوت سيارتين وقفوا امام البوابه الخارجيه للڤيلا .. عرف الفضول طريقه لها ونزلت من غرفتها لتري ما يحدث بالاسفل ...

- فى الخارج ..

- نزلت من السياره قائله بابتسامه :-
ميرسى جدا يا دكتور ..

رامى بهدوء :-
العفو .. احم بس دي ڤيلا الهواري انتي ساكنه هنا ازاي ..

كارما بابتسامه :-
ده بيت جدي .. انا اسمى كارما سامر الهواري ...

رامى عندما لمح طيف احد يخرج قال :-
طيب انا لازم امشي دلوقتى ..

كارما باستغراب :-
احم اوك ..

- وبلمح البصر كانت سياره رامي تسير بسرعه جنونيه ودخلت هي الجنينه وجدت ليله تقول لها :-

انَتِ كنتي فين ..؟

كارما برفعه حاجب :-
وانتى مالك ..

ليله باستحقار :-
صحيح انا اسألك ليه ...

- دخل فارس ونظر لهم مُستغربا قائلا :-
ليله ايه منزلك فى وقت زي ده ..؟

ليله بهدوء وابتسامه صافيه :-
لا مفيش حاجه .. كنت بتمشي بس ..

فارس بجمود :-
ماشي اطلعي فوق ومتنزليش تانى في وقت زي ده ..

- اومأت له وصعدت لغرفتها .. بينما نظر هو لكارما قائلا :-
احم .. اتفضلي يا مدام كارما اطلعي شقتك ..

كارما بابتسامه خبث:-
اوك يا فارس ..

فارس بجمود :-
بشمهندس فارس لو سمحتي..

- نظر لها بجمود وصعد لغرفته .. اما هي فنظرت امامها بغيظ واضح وقالت :-

" هي بقت كده ..؟ "

~ ~ ~ ~

- يجلس علي الاريكه و اجلسها هو علي رجله وبدأ بتذوق الكيك باستمتاع وقال بابتسامه :-

- اول مره اعرف انك شاطره اوي كده ..

حور بسعاده :-
بجد عجبتك ..

جاسر بتأكيد :-
اه جدا ..

- ابتسمت واكملت اكل نظر هو لبقايا الكيك الموجوده بجانب شفتيها المُتكنزه ابتلع ريقه بصعوبه واقترب منها مُلتهما شفتيها ... لدقائق يقبلها بنهم يعترف انها سوف توقعه بالحب ولكن كبريائه الشديد يمعنه من الاعتراف ابتعد عنها وقال بابتسامه :-

- يا تري بقا هتوافقي اشرح ليكي المُحضرات تاني ولا ايه ..

حور بخجل :-
مش احنا اتفقنا هنفضل صحاب ..

جاسر بضحك :-
صح دلوقتى بقا نقوم ننام ..

حور ارادت النزول من فوق قدميه كان هو اسرع بحملها بين يديه شهقت هي قائله :-

- انت استحليت الموضوع يا جاسر ...

جاسر باستنكار :-
اه جدا ..

- وصل الي غرفتهما وسطحها على فراش برقه كأنها قطعه زجاج رقيقه يغشي ان تنكسر منه ... وسألها هو :-

- هتنزلي الشركه بكرا ..

حور بنعاس :-
لو قدرت انزل هنزل ..

- تسطح هو الاخر جوارها وضمها اليه وضعت رأسها علي صدره وذهبت فى ثبات عمييق ...………………………

~ ~ ~ ~

- فى صباح يوم جديد ..

- خرجت من غرفه ملابسها بكامل هيئتها لم تعرف من اين اتتها كل هذه القوه والنشاط نظرت له رأته كما هو في الفراش لم يتحرك ذهبت له وقبلت وجنتيه قائله بخفوت في اذنيه :-

- بحبك ..

ظنت انه لم يسمعها وقالت :-
جاسر .. قوم بقا يلاا ..

جاس بنعاس :-
حاضر هقوم يا حور .. جهزيلي الحمام ..

حور بغلاسه :-
جاهز قوم بقا ..

جاسر بغضب :-
يووه قايم قايم ..

- نهض من الفراش وفتح عينيه بتكاسل قائلا بخبث :-
يا صباح الفراوله يا مانجه .. ايه الجمال ده كله يا مزتى ..

حور بتعال :-
انا طول عمري حلوه يا ابو الفاظ زباله ..

جاسر بنصف عين :-
انتي قد الكلمه دي ..

حور :-
ها اه ط.. هااااا

- لم تستكمل حديثها حيث انها فوجئت به فوقها وهي اسفله تقابلت العيون نزل بمستواه مُقبلا شفتيها .. يرةي عطشه الذي مازال ويزال به لم يرتوى .. ابعدته عنها وقال بغضب :-

- الزفت ده مش بيتمسح ليه ..

حور بضحك :-
عشان عامله حساب قله ادبك دي وحطيته ثابت ..

جاسر بغضب :-
مبهزرش قومي امسحي الزفت ده عشان ممسحهوش انا و اوجعك ..

حور بحنق :-
طيب قوم انت عشان اقوم بدل ما انت طابق علي انفاس اهلي كده ..

- ابتعد عنها ودخل المرحاض قائلا بتحذير :-
لو خرجت ولاقيته مش ممسوح هزعلك ..

حور :-
ما قولنا خلاص هي قصه ..

جاسر :-
صوتك ميعلاش ..

حور ببرود :-
صوتى مش عالى انا مولوده كده ..

جاسر بخبث وعاد اقترابه منها مره اخري :-
تحبي اوطيه انا ومش مهم شغل انهارده ..

حور بصدمه :-
لا لا خلاص هوطيه ادخل بقا ...

- دخل المرحاض وصوت ضحكاته يجلجل علي خوفها ..

~ ~ ~ ~

- امام بوابه الڤيلا تنتظر ليله السائق هي لم تكن عادته اول مره يتأخر هكذا .. سمعت صوت يقول من الخلف :-

- ايه منتظره حد ..

التفتت واجابت ببرود :-
مش مُجبره اجاوب يا استاذ كين ..

كين بنظرات ذات معني :-
ليه يا جميل ده انا فى الخدمه ..

وفرها لنفسك ..

- قال فارس تلك الكلمات بعيون غاضبه وقالت ليله بابتسامه بارده :-

- فارس كويس انك نزلت .. عشان توصلني في طريقك ..

كين بنصف عين :-
هي الحكايه كده ..

فارس ببرود :-
اه كده ..ويلا يا بابا شوف طريقك وخلينا حبايب احسن ..

-ركب فارس سيارته وبجانبه ليله ونظراتها بارده ل كين .. اما كين فكان يغلي من الغضب وقال بحنق :-

" وبعدين بقا هو مش هنطلع بمصلحه من ام البيت ده "

~ ~ ~ ~


- فى النادي ..

- ترتشف قهوتها المفضله .. سمعت صوت :-

- تسمحيلي اقعد .. يا ...؟

كارما بابتسامه :-
اه اكيد اتفضل يا رامى .. انا كارما .

رامي وهو يجلس :-
لاقيتك لوحدك قولت اجي اقعد معاكي ..

كارما بابتسامه :-
هههه .. اه صحيح انت دكتور ايه ..؟

رامى :-
انا يا ستى دكتور في جامعه صيدله القاهره .. لسه متعين جديد هناك .. كنت بفكر اسافر امريكا..

كارما :-
اه انا قضيت فتره في امريكا كويسه جدا .. بس نزلت عشان اهل بابا هنا ومامى اتوفت في امريكا ..

رامى :-
لا انا اتولد هناك بس ماما كانت بتنزل مصر كتير جدا لان اهلها هنا كانت بتنزل من غيري منزلتش مصر غير من سنه تقريبا ..

كارما بضحك :-
شكلك واضح جدا انك مش مصري علي فكرا ..

رامي ضاحكا :-
مش للدرجاتى انا كان كلامي انجلش مكنتش بتكلم عربي غير مع بابا وماما بس ..

كارما باعتذار :-
معلش يا رامي انا اسفه جدا بس جالي مسدج من الشركه ولازم اروح ..

رامي بحرج :-
لا عادي يا كارما اتفضلي ..

- خرجت من النادي واتجهت بالسياره ناحيه الشركه لتنفذ ما جائت لاجله ...

~ ~ ~ ~

_ دخلت الشركه وسألت السكرتيره قائله :-

لو سمحتي مكتب جاسر بيه فين ..

لمار :-
جاسر بيه في اجتماع في مكتب سليم بيه ..

اومأت لها كارما قائله بتكبر :-
مكتب سليم بيه فين ..؟

لمار بهدوء :-
في الدور الرابع .. اخر الكوريدور ..

- اومأت لها كارما وذهبت امام المصعد وهبطت للدور الرابع ...

~ ~ ~ ~

- في الاجتماع ..

حور باقتراح :-
احنا ممكن نعمل مصنع حديد وصلب .. عشان مدينه الهواري هتحتاج حديد كتير اكيد ..

سليم :-
فكره حلوه يا حور ..

جاسر :-
المسؤل عن مدينه الهواري انا وفارس .. وحضرتك عرضت علي حور الموضوع ..ولحد دلوقتي ابشغل واقف فيها ..

يوسف :-
وحور هترفض ليه ..؟

حور :-
حضرتك طبعا عارف ان فروع القاهره حاليها مفيش حد من الاونر موجود فيها انا كنت بقول اني بعد التخرج اروح القاهره ..

سليم باعتراض :-
لا فروع القاهره مراد ويوسف اللي هيدروها .. انما مدينه الهواري جاسر وفارس اللي هيفضلو مسؤلين عنها و حور هتبقي معاكو ..

مراد :-
انا موافق ..

فارس بتشاور :-
تمام ولا ايه يا جاسر ..

جاسر :-
اوك ..

كين بتعال :-
بس انا بقي شايف اني موجود ضيف شرف ..؟

سليم باستنكار :-
ليه يا كين انت هتمسك المحاسبات في الشركه ..

- دخلت هي باقتحام وقالت بعصبيه :-
والله عال اوي زي زي اي موظف في شركه ابويا ..

سليم بعصبيه :-


البارت الثانى والعشرون :--

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

- نهض الجميع من كراسيهم لو كانت النظرات قاتله لقتلتها مكانها فريسه صمت مُخيف دام لدقائق وقال سليم بتحذير :-

- صوتك ميعلاش عشان متصرفش تصرف يقل منك يا بنت سامر .. ودارين ..

كارما بسخريه :-
ماشي يا جدي بس مش لما يكون في اجتماع حلو كده ولامم الحبايب كلهم اجي احضر ولا ايه ..

جاسر ببرود :-
اديكي قولتيها لامم الحبايب ..

كارما بسخريه :-
اه صح هستني ايه من واحد مشغل عيال في الشركه بتاعته لازم ردك هيكون كده ..

جاسر ببرود :-
مش احسن ما اشغل حراميه ومن دمى ..

سليم بصرامه :-
في ايه هتتخانقو قصادي ..

يوسف بحنق :-
انا خارج مش ناقص خنقه ..

مُراد ببرود :-
خدني معاك يا يوسف .. ان شاء الله يا حاج هنفذ الاتفاق ..

اومأ سليم وخرج يوسف ومراد حتي لا يقتلها يوسف وتحدث كين ببرود :-

- كارما انتى مهندسه ديكور جميله يا قلبي هتبقي مسؤله عن ديكورات مدينه الهواري ..

سليم بنظرات ساخطه :-
طول عمرك غبيه زي امك ..

كارما ببجاحه :-
متغلطش في امي عشان مغلطش ..

صدي صوت من اثر الصفعه لها رفعت انظارها وجدته ينظر لها بغضب قائلا :-

كاارما احترمى نفسك .. واتكلمي مع جدي كويس ..

كارما بصدمه :-
انت بتمد ايدك عليا يا جاسر ..

جاسر ببرود :-
واكسر رقبتك كله الا جدي ..

سليم بصرامه :-
اتفضلي علي مكتبك يا محترمه وكويس انها جت منه هو احسن ماتكون مني انا ..

فارس بتشتييت :-
اه طيب جدي احنا تقريبا خلصنا الاجتماع يفضل انك كل واحد يروح مكتبه ..

- اومأ له سليم وقال بغموض :-
كل واحد علي مكتبه يلا ووصل اختك لمكتبها يا استاذ كين ..

- خرج الجميع وجلس سليم مع نفسه بمفرده حانقا من تصرفاتها وغبائها لم تكن كارما حفيدته المتربيه علي يده صيحيح ابنه دارين العقربه .. قال بغموض :-

" هانت "

" " " " "

_ في كافيه مشهور تجلس هي وهو امامها ، فقد جاء لها جامعتها واخذها ليتحدث معها بشأنهم .. بدأ هو بالحديث قائلا :-

- ايه .. ؟

هي باستغراب :-
ايه يا فارس ..؟

فارس بضحك :-
ايه انتي .. هنفضل كده ل امتى ..؟

ليله بغباء :-
كده ازاي يعني ..

فارس بضحك :-
يعني هتكلم عليكي امتي ..

ليله بغضب :-
ايه تتكلم عليا دي قطع لسانك ...

فارس بحنق :-
هتقدملك امتي يعني ..

ليله بتفكير :-
اممم افكر ..

فارس بوقاحه :-
فكري في بيتي يا روحي .. في حضني .. في سريري ..
ليله بغضب :-
حضنك وسريرك يا قليل الادب ..

فارس :-
يااربى اكلم ابوكي امتي ..

ليله وهي تنهض :-
ما تكلمه في اي وقت ده ايه الجوازه السوده دي ..

فارس بتستحقار :-
جوازه سوده علي دماغك .. يلا يلا هوصلك ..

- ضحكت بخفه عليه وخرجا من الكافيه ناحيه سيارته ركبت جواره وسط سعادتها المفرطه ..

* * * *

_ بعد مرور يومين في المساء

_ نزل من غرفته يبدو انه سيخرج جلس جوار جده وقال بتساؤل :-

- جدي هو انا لو طلبت منك طلب هتوافق ..

سليم بابتسامه :-
لو اقدر متأخرش ابدا ده انت ابن الغالي ..

فارس بابتسامه هادئه :-
الله يرحمه .. لا من ناحيه القدره حضرتك تقدر ..

نظر لهم مُراد بتساؤل قائلا :-
ايه يا بني انت شارب حاجه ما تخلص ..

فارس بجرأه :-
انا عايز اتجوز ليله ..

-صوت تكسير اكواب زجاج سمعها الجميع وقالت ليله ببلاهه :-

- احنا متفقناش علي كده اتفقنا تقولهم في الشركه ..

يوسف ببلاهه :-
اتفقنا ...!!
مُراد .. دي اخته يا نهار اسود ..

مُراد باستغراب :-
اخوات ايه يا يوسف لا مش اخوات فارس ابوه وامه اتوفو وهو عنده 7 سنين يعني كان كبير ناهد مش رضعته .. هو متربى معاها بس ..

يوسف بتفهم :-
اسف مكنتش اعرف .. المهم رأيكم ايه ..؟

سليم مبتسم :-
فارس راجل ومش هلاقي احسن منه لبنتك يا مُراد ..

مُراد :-
المهم انى مش عارف اقول استنو رأي العروسه .. العروسه اللي متفقه معاه ..

وقفت ليله بوجنتين مشتعله وقالت :-
متفقه معاه بعد ما نشفت ريقه يا بابا متقلقش ..

- ضحك كلا من سليم ومُراد وقال سليم بصوت عال :-
زغروطه يا ناهد ..

- دخلت ناهد بصنيه عليها اكواب الشاي وقالت بابتسامه :-

- ربنا يفرحكو ديما .. بس في ايه ..؟

يوسف :-
فارس طلب ايد ليله ..

امانى بفرحه :-
الف مبروك يا حبيبتي ..

ناهد بتوجس :-
اخوها الكبير لازم يبقي حاضر وعارف ..

فارس :-
انا كلمته وقال جاي دلوقتي ..

- دخل جاسر غرفه الصالون قائلا :-
مبروك يا عم ..

- اطلقت ناهد زغروطه فرحه بزواج ابنتها وقالت حور :-
ايه ده هو نطق ..

ليله بابتسامه باهته :-
ايه نطق دي اتلمي ..

-ضحكت قائله بحب :-
الف مبروك يا روحي ..

فارس :-
بكرا ان شاء الله هطلع واتقدم في شقه ابوها دي الاصول ونتفق ..

مراد باعجاب :-
ماشي يا حبيبي ..

- نزلت كارما قائله بضيق :-
ايه مش عارفه انام .. ايه الصوت ده ..؟

جاسر ببرود :-
فارس هيتجوز ليله ..

كارما بحنق :-
وانا مالي انا مش عارفه انام ..

ليله بابتسامه بارده :-
ابقي حطى قطنه فى ودنك ..

- نظرت لهم بحنق ونظرت لحور بحقد شديد وصعدت غرفتها مره ثانيه وهي بداخلها تريد الانفجار .. وقالت بداخلها
- واخيراا .. سيتزوج الكابل المجنون هكذا كانت جمله حور بداخلها وفرحتها بابنه عمها تمنت لو كان جاسر مجنون بها مثل فارس وحبه ل ليله .. حمد فارس ربه علي انها ستكون مِلكه للابد .. شرب الجميع الشاي وجو عائلي رائع .. وسط حقد كل من كارما وكين ..

•• •• •• •• ••

فى صباح يوم جديد ..

_ تجلس بمكتبها وتقول للعامل :-
عايزه الالوان تبقي هاديه يعني اوف وايت او ابيض بلاش الالوان الباهجه ..

العامل باطاعه :-
اوامرك يا بشمهندسه ..

- خرج العامل ودخل هو قائلا بعتاب :-
بقالنا قد ايه متقبلناش ..؟

كارما بضحك :-
بقالنا يوم .. ازيك يا رامي ..

رامي بابتسامه :-
بقيت كويس جدا لما شوفتك يا جميله ..

كارما بضحك :-
طيب تحب نخرج نتغدي برا ..

رامي :-
اوك عشان عاير اقولك علي حاجه مهمه ..

اومأت له كارما وخرجا من المدينه كامله ..

" " " " " " "

_ تقف مع العُمّال تراقب عملهم رأت احدهم انحرف عن عمله زجرت فيه قائله :-

- هو انا مش قايله الحيطه دي تبقي حجر ..

العامل بأسف :-
انا اسف يا بشمهندسه حور .. هنغيرها حالا ..

- تأففت مُستغفره ربها وقالت بحنق :-
طيب روح شوف شُغلك ..

- اعادت النظر لدفتر ودققت به رفعت نظرها اثر صوته :-

- خير يا بشمهندسه بتزعقي ليه ..؟

حور بهدوء :-
مفيش حاجه يا استاذ كين .. ايه اللي جابك المدينه ..؟

كين بابتسامه ذات معني :-
جيت اوصل كارما بما انها المسؤله عن الديكورات وكده ..

- شعرت باهتزاز صورته امامها وحاولت الاتزان ولكن جسدها خانها وكادت ان تسقط الا ان يديه كانت الاسرع والتقطتها غير مُبالى لزوج من الاعين العسلى يراقبه بنظرات كالذئب البشري اما هي فرفعت نفسها قائله :-

_ شكرا يا استاذ كين ..

كين بابتسامه لعوب :-
ما بلاش الالقاب انتى بنت عمى يعني..

حور مُبتسمه :-
اوك يا كين .. ملعش مُضطره امشي دلوقتي ..

- اومأ لها وقال بتساؤل :-
اوصلك ..؟

حور باعتراض :-
لا لا جاسر هيوصلنى ..

- لوي فمه وقال بابتسامه مُصطنعه :-
اوك اتفضلي ..

- تركته ونظر هو لها بانظرات جريئه جسدها المشوق رغم انها طفله الا انها صارخه الانوثه افكار وافكار تدور بدماغه .. المسكين لم يعلم انه حفر قبره بيده وسيأكله الذئب بدون الشك ..

< < < < <


_ تستمع له وتضحك حينما فاجأها هو قائلا :-
كارما .. رأيك فيا ايه ..؟

كارما بهدوء :-
انت يا رامى راجل كويس جدا واي ست تتمناك ..

رامي بضحك :-
مش للدرجاتي يعني .. انا عايز واحده بس ..

كارما بتساؤل :-
مين ..؟

رامى بجرأه :-
انتى يا كارما .. تتجوزينى ..

- نظرت له بصدمه ونهضت من مقعدها قائله بعصبيه :-
انت بتقول ايه ..؟

رامى بدهشه :-
ايه يا بنتى فيه ايه .. انا عايزك فى الحلال

كارما بغموض :-
انا مش موافقه ..؟

رامى بتساؤل :-
مش موافقه ليه .

- نظرت له ولم تتحدث وخرجت من المطعم تنفخ بحنق .. ركبت سيارتها وعقلها لم يتوقف عن التفكير قائله :-
" كانت نقصاك "

°° °° °° °°

_ دخلت المنزل معه لاحظت هي تهجم معالم وجهه وعدم حديثه معها طوال الطريق دخلت غرفتها وابدلت ملابسها ببچامه من اللون الاوف وايت مثل الاطفال .. خرجت من المرحاض وجدته يجلس كما هو لم يبدل ملابسه قالت له بتساؤل :-

- مالك من ساعه ما طلعنا من المدينه وانت قالب وشك ..

جاسر بجمود :-
انتى ازاي تسمحيله يقربلك كده ..

حور بتزكر :-
كنت هقع ولحقني معملش حاجه يعني ..

جاسر بانفعال :-
لا عمل .. لما يحط ايده علي جسمك لأي سبب يبقي عمل .. يبقي عمل قبره ب ايده يا حور ..

حور بسخريه :-
اييه ده كله .. ده كله عشان الناس متقولش ان جاسر بيه الهواري مراته واحد سندها عشان شكلك قصاد الناس وبس ..

جاسر ببرود :-
صوتك ميعلاش ..

حور بانفعال :-
لا هيعلي انا مش جاريه انت اشتريتها بفلوسك تقولها كلمي ده واعملي مع ده كل تصرفاتك تحكمات وبس فهمني ليه كده ليه مش عايزني اكلم حد خالص ليه عايز تقفل عليا ليه عايز تخنقني وتخليني عندك انت وبس ..

جاسر بهدوء مصطنع :-
عشان بحبك يا حور ارتحتى كده ..؟
 

قيثارة

كاتب جيد جدا
رد: رواية صغيرة على الحب

البارت الثالث والعشرون :--

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
- صمت لدقائق ليستعيد وقته وقال لها :-

ايوه بحبك .. حبيت برائتك اللى بقت نادره جدا في الزمن ده .. بحب ثقتك في نفسك .. بحب حبك ليا ..

حبيت حور المهندسه رغم انها طالبه في الجامعه قبل حور الطفله حبيت قوتك .. الماضي كان عاميني خايف احبك واتعلق بيكى تسبيني زي كارما ..

وافقت علي الجواز عشان كان جوايا حاجه كبيره اوي بتقولي دي فرصه كبيره وجاتلك .. يوم الفرح دخلت عليكي عشان بحبك بس كبريائى بيمنعني ..

بتسألي ليه بمنعك تكلمي حد بمنعك عشان بغير عليكي من الهوا الماشي هتصدقيني لو قولتلك بغير عليكي من حضن باباكى حتي كلامك مع فارس رغم انه صاحبي واخويا ومتربين سوا بس غصب عني .. عشان بحبك يا حور ..

حبيتك من اول يوم شفتك فيه في الشارع سحرتيني فضلت افكر فيكي .. كل مره كنت بقرب منك بحس احساس ل اول مره احسه لما وقعتي ونزفتي كنت هموت من القلق عليكي ولما فوقتي كنت خايف جدا تطلبي الطلاق رغم ان عمري ما تمسكت بحد ابدا لما كارما عملت اللي عملته مبقاش بيفرق معايا حد اللي يدخل حياتي من اللي يخرج منها مبقتش فارقه ..

حبيت عيونك اللى بتحاول تخبي حبها ليا .. حبيت تفهمك لموقفي وانى لايمك هحب حد غيرك ..

- صمت رهيب يحيط بالمكان لا يوجد الا صوت شهقاتها وعبراتها تهطل بغزاره علي وجنتيها .. لم تصدق انه هو من يقول هذا الحديث لها .. نظر لها جاسر واخذ انفاسه المسلوبه منها لم يشعر بنفسه الا وهو خارج الغرفه بل الڤله باكملها تركها لتهدأ وهو ايضا يحتاج لهدوء .. كل منهما يحتاج للجلوس مع حاله ..

~ ~ ~ ~

_ تمشي بتوتر وحنق تفكر بطلبه لها وكيف لم تقدر علي الحديث وتخبره انها مُتزوجه .. انها اتت لهدف ما لا وقت لزواج وعلاقات تافهه كما اطلقت عليها دخل عليها ناظرا لها مُستغربا تصرفاتها الغريبه وقال بحيره :-

- شوفت جاسر خارج دلوقتي مش غريبه دي المفروض انه بطل سهر ..

- لم يجد جواب منها نظر لها قائلا بصوت عال نسبيا :-
- كارما .. كاارما

- انتبهت له قائله بتساؤل :-
نعم يا كين ..

كين بسخريه :-
ده انتي مش هنا خالص ..
ايه واخد عقلك كده وشاغل تفكيرك ..

كارما :-
فاكر الدكتور رامي اللي حكيتلك عنه ..؟

كين بتزكر :-
اه مش ده اللي ضرب البلطجيه اللي طلعوا عليگِ..

اومأت له كارما بتأكيد وقالت له :-
اه طلبني للجواز امبارح ..

كين بدهشه :-
يا نهار اسود وقولتيله ايه ..

كارما :-
انت غبي يا بني انت ناسي جوازي من جاسر ايه الغباء ده ..؟

كين :-
اه صح بس ايه احساسك ناحيته اكيد مش بتحبيه يعني ..

كارما بتنهيد :-
مش عارفه يا كين بس انا برتاح جدا في الكلام معاه .. بحبه بس مش حب جواز .. مش عارفه اوصف احساسي ...

كين ببلاهه :-
لا انتى كده اتجننتي ورسمي كمان يعني ايه بحبه بس مش حب جواز .. افهمها دي ..

كارما :-
مش عارفه بقا ..

كين بهدوء :-
كارما انتى شكلك نسيتي احنا نازين مصر ليه نازلين ننفذ وصيه امك الله يرحمها وناخد حق ابوكي اللي يوسف ومراد عايشين فيه وخرجوا امك من البيت من غير ولا مليم من حق ابونا .. لازم ناخد حقنا يا كارما انسي الكلام التافهه ده وحاولي تقطعي مع اللي اسمه رامى ده ..

- القي كلامته التي فوقتها نوعا ما ولكن شئ بداخلها لا تعرف وصفه ناحيه رامي شئ هي مُتأكده مليون بالمائه انه ليس حب زواج له .. تنهدت وذكرت حالها بكلمات كين اخيها واقنعت حالها ان حب رامي تعود ليس اكتر من هذا وحسمت امرها علي ان تنفذ كلام اخيها ..

~ ~ ~ ~

_ فى صباح يوم جديد .. شروق يوم جديد استيقظت من النوم نشيطه علي غير عادتها لم يكن جوارها خرجت من الغرفه نظرت عليه من علي السلم وجدته ينام علي الاريكه بالصاله بملابسه وعلي بطنه الاب توب الخاص به .. دخلت مره اخري غرفتها وما الا دقائق حتي لمعت عيناها بخبث وابتسامه لعوب .. دخلت المرحاض لتنعم بحمام دافئ .. لتفيق انه سيكون يوم طويل .. خرجت بعد قليل ترتدي هوت شورت جينز وتيشرت كات صففت خصلات شعرها وعكصته علي هيئه كحكه ونزلت بعض خصلات الصغيره علي وجهها .. وضعت بعض اللمسات علي وجهها نظرت لنفسها ودعت ربها ان يقويها علي خجلها المفرط هذا ولكنها فكرت حالها ان لديها شريكه فيه ويجب ان تكون هي الجديده دائما .. نزلت بهدوء وعدم صوت حتي لا توقظه دخلت المطبخ لتُعد له فطورا شهيا ..

بعد مرور ساعه ..

- تقف تُدندن مع الاغنيه المُشغله بالكاست .. شعرت بيديه تحاوط خصرها من الخلف لم تتفاجأ بينما خجلت شعرت بشفتاه علي عُنقها يُقبلها بشغف حقيقي .. لفها اليه ونظرت له بتساؤل قائله برقه :-

- صحيت امتي ..؟

اجابها بصوت مبحوح :-
من ساعه كده وطلعت اخد شاور ..

حور ببراءه :-
طيب اطلع البس تيشرت الترنج عشان متبردش ..

جاسر بخبث :-
سيبك مني انا قوليلي صاحيه بدري وبتعملي فطار ومتشيكه ولابسه ومش لابسه ده كله ليه بقا ..

حور بابتسامه خجله :-
عشان سيادتك كالعاده قولت كلامك ومسمعتش الرد ..

جاسر بمكر :-
واسمعه ليه ما انا عارفه ابقي طمني مامتك وليله انك عرفتي توقعيني خلاص ..

حور بصدمه :-
انت س..

قاطعها قائلا :-
اه سمعت يا بلح هانم ..

حور بضيق :-
بطل بقا متبقاش رخم ..

جااسر بنظرات هائمه :-
لا انا مش رخم انا بحبك ..

حور بابتسامه بارده مصطنعه :-
ول اول مره بعد مُعناه مع نفسي هقولك

- اقتربت من اذنه وهمست باغراء :-
ب ح ب ك ..

- جاسر بضحك :-
قصدك تانى مره ..

حور بصدمه اكبر :-
لا كده كتير متحسسنيش اني غبيه ..

جاسر ضاحكا :-
واحسسك ليه ما انتي غبيه فعلا ومكنتش نايم يا ستي ..

- التفتت لتطفئ الموقد وقالت له بعد الانتهاء :-
- انت اصلا محدش يتوقعك ..

- شدها لحضنه وهمس لها :-
عارف يا روري ..

- كادت ان ترد ولكن البطل الخارق لم يسمح لها واقترب والتهم شفتيها بجوع ناري .. سند ظهرها علي الثلاجه ويديه تعبث تحت تيشرتها القصير يتحسس بشرتها الثلجيه الناعمه .. ابتعد عنها قائلا :-

- هو احنا لازم انهارده شغل ..؟

حور بخجل :-
احم لا .. انهارده فارس هيتقدم ل ليله رسمي ومفيش شغل كتير في الشركه انهارده والمدينه قربت تخلص وهنبدأ نفتح تقديم ..

جاسر بخبث :-
طيب يلا عشان نفطر يا روحي بدل ما افطر بيكي ..

اجابته بخفوت حانق :-
قليل الادب ..

جاسر باستمتاع :-
ومعداش عليا 3 دقايق تربيه كمان ..

- نظرت له ضاحكه وقالت :-
طيب يا روحي وانت خارج تاخد العصير معاك ..

- نظر لها :-
اوك ومتنسيش القهوه بتاعتي ..

- خرج من المطبخ وبيده الشفشق الزجاج له عصير فريش .. اما هي فابتسمت برضا عليه وعلي تغيره واقسمت انها ستنسيه الماضي كما جعلته يعترف بحبها ستجعله يمسح الماضي من حياتهما ..

~ ~ ~ ~

_ بعد مرور ساعات اخري ..

_ صوت زغاريط من الام وسلفتها فرحه بابنتها ها هي قد تم قرأه فتحتها اما عن العروسه فكانت خجله جدا ولكن فرحتها تفوق خجلها بمراحل وقال جاسر بابتسامه صافيه :-

- مبروك يا صاحبي ..

ابتسم فارس وبادله الحضن قائلا :-
الله يبارك فيك يا حبيبي ..

- ابتسم سليم برضا وقال بسلاسه مرحه :-
- خطوبتك بعد شهر يا عريس ..

ضحك مُراد قائلا :-
انت عايزه يقوم يقتلنا يا حاج اسبوعين حلو يا فارس ..

يوسف بمكر :-
اسبوعين ليه يا جماعه هو شهر كويس جدا ..

فارس بسخريه :-
هو انتو شايفني لسه هكون نفسي هو اسبوع واحد تتشقلب بقي العروسه وتجهز فيه صح يا لوله ..

ليله بغضب :-
لوله في عينك لما نبقي نتجوز ابقي قول براحتك ..

نظر لها قائلا :-
لا انا لما اتجوز مش هقول هعمل كتيير ..

- صوت ضحكات مرحه بينما هي نظرت له بشرار فسكت هو بينما تحدث جاسر بسخريه :-

- نظره سكتتك ..

فارس بتردد :-
اختك شرانيه يا جاسر ..

- دخلت كارما وتبعها كين يوزع نظراته وثبتت علي حور يتمني لو يقضي معها ليله ليله واحده فقط .. انها حقا انثي صارخه الجمال لاحظ جاسر نظراته المصوبه ناحيه زوجته نظر اليهم قائلا بمضض :-

- اتفضلو ..

- كارما بدلع لتثير غضب حور :-
وحشتني جدا يا جسوري ..

- نظرت لهم من بعيد وقالت بتوعد :-
- ده انت ليلتك سوده يا جسوري ..

- ذهبت ناحيتهم وانزلت يداها من علي كتفه وقالت من بين اسنانها :-

- نورتي يا كارما ..

كارما بتكبر :-
اه عارفه ..

كين بنظرات ذائغه :-
طيب وانا ايه ..

جاسر بابتسامه بارده :-
انت كين ..

كين بسخريه :-
تصدق مكنتش اعرف ..

جاسر بعدم اهتمام :-
حور ادخلي جوه دلوقتي ..

- دخلت حور الغرفه مع ليله بينما كارما دخلت وسلمت علي الجميع ببرود تام ..

- انتهت السهره بعد قليل لوجود بعض التوتر ..

~ ~ ~ ~


_ دخل سليم منزله ومعه كارما وكين .. طلبت كارما منه الحديث بمفردهم وصعد كين لغرفته اومأ لها سليم بالموافقه ودخل المكتب قائلا :-

- خير يا كارما ..

كارما بخجل تفننت في اصطناعه :-
احم .. جدي حضرتك طبعا عارف ان جاسر طول الوقت عند حور .. وو

قاطعها سليم قائلا :-
عايزه جاسر يقسم الاسبوع بينكم صح ..

اومأت له قائله بحزن مُصطنع :-
اه يا جدي حضرتك عارف اني اتغيرت ..

- نظر لها نظرات غريبه او ما شبه ذلك .. فقال لها :-
- هكلم جاسر بكرا الصبح متقلقيش ..

- اومأت له وخرجت من غرفه المكتب علي شفاها ابتسامه خبيثه اول مُخطط لها نجح وبتفوق تعلم ان لسليم تأثير علي جاسر ولكنها لا تعلم من جاسر الهواري ..

~ ~ ~ ~

_ في صباح يوم جديد تداعب اشعه الشمس البُـرتقاليه وجهها الثلجي الفاتح وملامحها الطفوليه الهادئه فتحت عيناها بتكاسل وجدته غائض بالنوم ويحيطها بذراعيه كأنه يُثبت لها تَملكه لها وحده لا احد تذكرت غيرته الشديده من كين وتوبيخه لها علي وقفها امامه وحذرها الا تفعل ذلك مره اخري حتي لا يتصرف تصرف لا يعجبها .. ابتسمت ونظرت لملامحه الرجوليه الصارمه رغم قسوته مع الجميع الا ان لديه حنان لا احد يعرفه سواها .. عرفت اناملها الرقيقه طريقها وبدأت تتحسس وجهه كأنها لم تصدق انه اعترف لها بحبه وانها تملكت قلبه واصبحت ملكه علي عرشه .. ،، ثوان وبدأ هو بالاستيقاظ فتح عينيه حتي اصبحت امام عيناها وتحدث لها بمكر :-

_ ايه ده يا حور انتى انحرفتي ..

حور ببلاهه :-
الله عينك لونها حلو اوي في الشمس ..

جاسر بابتسامه هادئه :-
والنبي ما حد حلو غيرك ..

- ضحكت بخفه وقالت له بخضه :-
يا نهار ابيض .. الجامعه هترفد اقسم بالله ..

- ضحك عليها عندما نهضت من فوقها ونطت لتنزل علي الارض ودخلت المرحاض كل هذا في اقل من ثوان حقا انها طفله لم يكذب هو ..


~ ~ ~ ~

_ يرتشف من الخمر وبعد دقائق رن هاتفه قائلا :-
الو .. تمام اوي .. لا التنفيذ بكرا .. مش عايز غلط مفهوم ..

- دخلت وجدته يجلس بقلق قالت له بتوجس :-
مالك يا حامد ..

حامد وهو يرتشف من الخمر :-
هقتل سليم ..

اريانا بهدوء :-
عشان لما سليم يموت العيله كلها هتقع ..

حامد بتاكيد :-
اه وهو ده اللي عايزه ..

- كادت ان تتحدث ولكن وجدت ابنها ينزل من غرفتها اشارت لزوجها بالصمت .. دخل هو قائلا بمرح :-

- صباحو جمال يا اري ..

اريانا بضحك :-
مزاجك رايق يعني ..

_ جلس جوارها وقال بحب :-
جدا .. ازيك يا بوب ..

حامد بعدم تكاثر :-
كويس ..

اريانا :-
ثولي بقا ايه اللي محلي مزاجك كده ..

رامي بهدوء:-
قررت اتجوز ..

حامد بدهشه :-
تتجوز مين ..؟

تنحنح قائلا :-
هي بنت كويسه جدا ومن عيله كويسه جدا كمان وحضرتك تعرف عيلتها يا بابا .. هي بنت رقيقه جدا ولما طلبت منها الجواز موافقتش بس حسيت ان ده من كسوفها عشان كده عايز ادخل الباب من بابه ..

اريانا بابتسامه :-
اسمها ايه يا حبيبي وبنت مين ..

رامى :-
كارما سامر الهواري ..

البارت الرابع والعشرون :---

" " " " "

_ صوت رنين الجرس اعلن عن قدومهم ليسلما علي جدهم قبل الذهاب لعمله وذهابها لجامعتها .. فتحت لهم ام ايمن الخادمه وقالت ببشاشه طيبه :-

- اتفضل يا جاسر بيه اتفضلي يا هانم ..

جاسر بمُشاكسه :-
وبعدين معاكى يا عجوزه انتِ مش قولت اسمي جاسر بس من امتي وانَتِ بتنادينى بيه دي ..

ضحكت العجوزه بخفه وقالت :-
ربنا يجبر بخاطرك يا بنى واشوف عيالك قريب ..

- امّنت حور علي دُعائها بحراره كمّ تشتاق لقطعه منه تملأ عليها حياتها تُعينها علي تلك المصائب والصدمات بحياتها .. تركتهم العجوز بمُفردهم بينما هو نظر لها وسُرعان ما فهمَ ما بداخلها من حزن همس باُذنها قائلا بمرح ومُشاكسه :-

_ طيب اتكسفي حتي ..

حور ببرود :-
لا عشان الداده تقصد انها تشيل عيالك مش تقصد قله ادبك دي يا مُنحرف ..

جاسر باستنكار :-
وهما عيالى دول حضرتك هاتجبيهم بالبلوتوث يعني ما اكيد عايزين مجهود وعايزين ....

قاطعته شاهقه :-
اسكت ويلا ندخل ..

قهقه بخفه عليها وتحركا للداخل الموجود ناهد واماني بالداخل المطبخ يُشرفا علي الطعام وليله تبدو انها ذاهبه للجامعه تجلس بصاله المنزل مع فارس يتحدثا وسليم يجلس وجانبه كارما تنظر لحور نظرات لا تعرف معناها حور لكنها فهمت انها تنوي علي شئ سيجعل بينهم فجوه اكبر .. نزل كين بهذا الوقت من غرفته والقي الصباح علي الجميع ونظر لحور وكان سيتحدث وجد جاسر يقول :-

_ حور ادخلي كلمي ماما ..

_ اومأت له ويبدو انها تفهمّت الموضوع .. دخلت لوالدتها وحماتها المطبخ ..

_ نظر له جده قائلا بخشونه :-
_ جاسر عايزك في الجنينه شويه ..

_ استغرب من طلب جده وكان سيعترض ولكن جده اوقفه بحجه انهم خمس دقائق لا اكثر من ذلك من الواضح انه موضوع مُهم جدا ..

~ ~ ~ ~

_ جلس امام جده وقال بعلاقنيه :-
خير يا جدي ..

_ نظر له الجد مُطولا واجاب اخيرا قائلا :-
جاسر انت متجوز اتنين صح..

جاسر بجمود ويبدو انه فهم مقصده :-
انا متجوز حور بس .. انما كارما ف انا وانت عارفين انها علي ذمتي بس عشان متسافرش تاني وتفضل تحت عنيك ..

سليم بصرامه :-
وربنا ميرضاش بالظلم يا بني مهما كان هي مراتك ولازم تِعدل بينها وبين حور ..

جاسر بستنكار:-
ظلم .. وانا متظلمتش لما جرحتني وسابتني لما تسبني بعد فرحنا بكام شهر وتختفي انت ذات نفسك مكنتش عارف تقول للناس ايه .. مالك يا جدي في ايه بتتعامل مع كارما كأنها مغلطتش ومعملتش حاجه ومستغربتش رجعت تاني ليه لا وكمان فتحتلها بيتك ده كله وانا ساكت وبقول جدي عاقل وعارف هو بيعمل ايه انما كده مينفعش ..

سليم ببرود :-
خلصت……
اولا كارما غلطت مغلطتش هتفضل بنت ابني يعني حفيدتي ومقدرش اكرهها انا عارف انها غلطت لما سمعت كلام اُمها بس بنت سامر وابوها قبل ما يموت وصاني عليهم عايزني لما يرجعوا تانى اقفل باب بيتي في وشهم بيت الهواري مفتوح للغريب قبل القريب يا ابن الهواري ..

جاسر بجمود :-
ماشي يا جدي ..
حضرتك عايز مِني ايه ..؟ عايزنى اقسم الاسبوع علي الاتنين وفكرك حور هتقبل دي ممكن تروح فيها لو عرفت هي باقيه علي ذمتى بس عشان عارفه انه يدوب جواز مؤقت مش اكتر ..

سليم بعقلانيه :-
هقنعها ..

جاسر باستنكار :-
تقنع مين انا لايُمكن اكون زوج لكارما ..

سليم :-
يعني هتعصانى وهتعصى كلامى ..

جاسر بحنق :-
ماشي يا جدي اما اشوف اخرتها ..

_ دخل المنزل ليأخذها وعقله مُنشغل ما هو رده فعلها عندما تعلم انه سيبيت الليله عندها بغرفتها وسيتركها وحدها تتأكل من نيران الغيره هو يعرف انها لو قبلت سيكون هذا فوق رأسه هو لم تتركه بحاله ستعاقبه ولكن يطريقتها التي لايُطيقها ...

~ ~ ~ ~

_ تجلس معهم وعقلها يذهب ويعود لماذا طلبه جده ما هو الامر انتشلها من تفكيرها صوت امها قائله :-

_ للدرجاتي واخد عقلك …

_ابتسمت بخجل وقالت مُغيره مسار الحديث :-
فين بابا وعمي …

اجابتها ناهد مُبتسمه :-
نزلوا القاهره عشان شغلهم وهايجوا بكرا عشان نجهز لخطوبه ليله وفارس …

حور بشرود :-
ماما ناهد حضرتك متعرفيش جدي عايز جاسر ليه …

امانى برفعه حاجب :-
مالك يا حور … اكيد عايزه في الشغل …

حور بريبه :-
قلبي مش مطمن ربنا يستر …

ناهد مُبتسمه :-
ده احساس بس يا بنتي …

_ وبالفعل بداخلها شئ يخبرها ان الليله لن تعود الا بمُشكله معه ……

~ ~ ~ ~

_ نظرات صادمه ملأت المكان من ابوه وامه كيف سيتزوجها ..؟ كيف هذا لا لا ..؟ كان هذا ما يدور بعقلها قالت بتوتر :-

_ رامي …
انا مش موافقه ..

رامى باستغراب :-
مش موافقه ليه يا ماما ..؟
طيب تعالي نروح نقابلهم الاول ..

حامد بوجه خالي من التعبيرات :-
مش هدخل بيت عيله الهواري ..

رامى بتساؤل :-
ايه سر العداء الغريب بينك وبينهم ..؟

حامد ببرود :-
متفتحش في اللي فات المهم دلوقتي انك تنسي البنت دي ..

رامى وقد بدأ علي الانفعال :-
لا بقا دي حياتي انا لوحدي ومحدش ليه دخل فيها انا بس بقولكم عشان مكونش عملت حاجه من وركم ..

اريانا بصراخ :-
يا بني مينفعش تتجوزها اهلها مش هيوافقوا مينفعش ..
رامي بعند :-
لا انا بحب كارما … وهتجوزها ..

حامد بحده :-
احترم نفسك واتكلم كويس معانا انت مش فاهم حاجه مينفعش تتجوزها يبقي خلاص .. ايه لحقت تقع في غرامها ..

رامي :-
متتريقش لو سمحت انا فعلا بحبها وهتجوزها ..

_ خرج من الڤيلا وهو ينوي علي الزواج بها سواء رفضت ام قبلت سيتزوجها لا يعلم عِند بوالديه ام بسبب حبه لها الغير مفهوم بالنسبه له ……

~ ~ ~ ~

_ تجلس كعادتها بحديقه المنزل تزاكر دروسها المفقوده منها وجدتها تقترب من مكان جلوسها وقالت بسماجه :-

_ هاي يا حور …

اجابتها ببرود :-
هاي يا كارما …

كارما بابتسامه ماكره :-
شكلك بتزاكري اسيبك بقا عشان اطلع اجهز نفسي قبل ما جاسر يرجع …

_ القت كلماتها ولم تنتظر ردها مثل من القي قنبله وفر هاربا كلماتها كانت كالماس الكهربائي اشعل نيران الغيره بقلبها لم يقل لها انه سيبيت عندها الليله… يخدعها ..؟ وليس عدم طلاقه منها مؤقت ايعقل انه يحن لماضيه معها …… استلم الشيطان عقلها وستنفجر به عندما يأتي صبرا صبرا يا جاسر ……


~ ~ ~ ~

_ دلف الغرفه وجدها تقف امام التسريحه تُمشط شعراتها وتأخذ انفاسها بعُنف ضمها من الخلف وسألها بهمس :-

_ مالك يا قلبى ……

التفتت له واجابت بحده :-
انت مستني ايه روح للاستاذه بتاعتك يلا روح مستنياك حرام تسيبها اكتر من كده …

حك ذقنه وقال بهدوء :-
جدي اللي طلب كده وقال لازم اعدل بينكم …

حور بسخريه :-
جدك برضو ولا انت اللي حنيت للماضي يا بشمهندس …

جاسر بهدوء مُخيف :-
صوتك ميعلاش يا حور …

حور بحده :-
اهم حاجه عندك صوتي وانك تروك تبات في حضنها مش فارق معاك …

حاسر باستنكار :-
ايه اروح ابات في حضنها دي هي مراتى علي فكره …

حور بهستريه :-
لا لا مش مراتك انا بس اللي مراتك سامع انا بس …

_ نظر لها بهدوء واقترب منها وضع رأسها علي قلبه وقال بهمس :-

_ هشششش … خلاص انتى بس اللي مراتي … انت بس اللي حبيبتي … اهدي

هدأت قليلا وتشبثت به حملها للفراش وظل هكذا يضمها اليه حتي هدأت بين احضانه …

~ ~ ~ ~

_ بعد مرور وقت ليس بقليل …

رفعت رأسها عن صدره وقال بصوت مبحوح :-
_ قوم روحلها …

جاسر بنفى :-
لا مش رايح هفضل معاكى …

_ اقتربت مِنه وعلي غير عادتها رفعت نفسها قليلا ووضعت شفتاها علي شفتاه وقبلته بهدوء … استغرب هو من جرأتها ولكن لا مانع بادلها هو بأكثر جرائه ظل يقبلها لعله يُشبع جوعه لها … ابتعدت عنه ونظرت لعيناه التائهه بين عيناها قالت له بصوت لاهث :-

_ مينفعش تطلع صغير قصاد جدك … بس افتكر انى بحبك ومحبتش حد قد ما حبيتك انت …

جاسر بنظرات عاشقه :-
وانا بعشقك بس صدقينى غصب عنى انا اكتشفت ان حبي لكارما كان تعود مش اكتر ومفيش ايام عشان احن ليها …

نظرت له مُطولا وذهبت للمرحاض لتعطلق العنان لدموعها وشهقاتها سمعها هو لعن كارما مليون بداخله لم يتركها وحدها مهما حصل حتي لو كان سيكير كلام جده هي اهم عنده من اي احد نهض من الفراش يسب ويلعن بهم جميعا دون اثتثناء … طرق الباب ولم تفتح له لم ينتظر كثيرا وفتح الباب صدم من هيأتها تجلس علي الارض تبكي كالطفله الصغيره دموعها تنزل وبغزاه علي وجنتيها تقدم ناحيتها وحملها برفق ونظراته غضب وعشق وحب نظراته مُتقلبه لها … وضعها علي الفراش وسألها بحده :-

_ من امتى وانتي ضعيفه كده من امتى …؟

حور بصوت مخنوق :-
انا مخنوقه يا جاسر مخنوقه اوي …

_ نظر لشفتاها وما هي الا ثوان وقبلها بعُنف وشراسه كأنه يقول لها لا تضعفي انا لا احبك ضعيفه يا زوجتي … هدأ قليلا وتحولت قبلته لقبله عاشقه كأنه يعتذر لها علي عُنفه معها وبدأ يستمتع بمذاقها الرائع بالنسبه له كأنها الحياه كأنها ملجأه الوحيد …

_ ابتعد عنها ليملأ رئتيه بغاز الاكسجين وضع جبينه علي جبينها اختلطت انفاسهم حتي اصبح شهيقه من زفيرها وقالت هي :-

_ انا مش ضعيفه انا بحبك اوي … انا جوايا نار نار يا جاسر انت مش حاسس بيها …

جاسر بهدوء مُزيف :-
لا حاسس وعارف نار الغيره بتحرق ازاي … بس ده ميضعفكيش بالشكل ده انتى شبه بتنهاري وبتموتي نفسك بالحيا من مُجرد حاجه محصلتش …

حور بدموع :-
انا ضعيفه جدا من جوايا ميغركش لساني ده قناع عشان مُجتمعنا اللى بيشوف البنت كأن ضعيف … كنت ماشيه بمبدأ ان الرجاله ماتوا في الحرب مفيش حاجه هتحمينى الا دراعى … انا بكره الضعف جدا وانا اكتر واحده ضعيفه …

_ اجابها قائلا :-
عندك حق بس مهما عملت البنت هتفضل كأن املس زي الزجاج كده بنعامله برفق عشان ميتكسرش البنت زي الجوهره لازم تحافظ علي نفسها للى يستحقها وانتى يا حور قويه وحافظتى علي نفسك في الزمن ده مبقاش فيه بنات عندها كسوف وحياء يا حور …

تنهدت قليلا وقالت :-
وعشان كده كنت شايف ان كل البنات شبه كارما معندهاش كسوف او حياء وسابت جوزها …

جاسر :-
اه كنت قافل علي نفسي مش عايز احب تانى…

ثم اكمل بمرح مُزيف :-
بس وقعت في حبك يا بنت الهواري …

ضحكت بخفه وقالت بتساؤل :-
مش هاتروح ليها …

اجابها نافيا :-
لا مش رايح … مُش هسيبك لوحدك هنا … ومش هتحمل اوجع قلبك …

_ ضمت نفسها لصدره لتستشعر دقات قلبه بينما هو وضع قبله خفيفه علي خصلات شعرها وغاصت فى ثبات عمييق بينما هو مسك هاتفه وكلم صديقه المُقرب ……………………

~ ~ ~ ~

_ تجلس والغضب يأكلها لا لانها تحبه بل انه لم يأتي لها كيف يرفض كارما الهواري واقسمت علي دفعه التمن غالي جدا … قالت بحنق :-

_ ماشي يا جاسر صبرك عليا بس …

انار هاتفها يُعلن عن اتصال احدهم بها ذهبت ناحيته بعصبيه شديده نظرت للشاشه بتردد ماذا ستقول له ان سألها عن طلبه للزواج منها ولكنها بأشد الحاجه للحديث معه هي ترتاح معه كثيرا وبالاخير حسمت امرها علي ان تُجيب عليه قائله :-

_ الو يا رامى …

رامى بهدوء :-
كارما محتاج اقابلك ضروري …

اجابت بتستغراب :-
دلوقتى ..؟

تحدث هو قائلا :-
اه ياريت يا كارما تقابلني في كافيه " …………… " وبسرعه …

_ وسط كل هذه التوسلات قبلت واغلقت معه وهي مُتأكده مليون بالمائه انه سيتكلم معها بموضوع الزواج … بدلت ملابسها علي عجل وارتدت تنوره قصيره يعلوها كنزها بحمالات رفيعه وعليها جاكت قصير … وصففت خصلات شعرها ومسكت حقيبتها ونزلت ل اسفل ……

~ ~ ~ ~

_ نزلت وجدته يجلس لها وسألها بنبره لم تنوي علي الخير :-

_ رايحه فين …

كارما بهدوء :-
خارجه يا جدي …

سليم :-
ايوه رايحه فين يعني … وجاسر فين

كارما بسخريه :-
جاسر مجاش اصلا مكنتش اعرف انه بيحترمك اوي كده يا جدي …

- نظر لها شرزا وقال بحده :-
احترمي نفسك …

- كارما بعدم اهتمام :-
والله احترمها او محترمهاش مبقتش فارقه سلام يا جد …

_ خرجت من المنزل بينما هو يستشاط غضبا من ذلك الجاسر الذي لا احد يعرف يروضه او يتحدث معه انتشله من افكاره صوت فارس قائلا بدهشه :-

_ هو حضرتك غصبت علي جاسر ينام مع كارما …

سليم بصرامه :-
عَدل ربنا يا بني …

فارس بدهشه :-
عَدل ايه يا جدي بس وازاي اصلا مُتخيل ان جاسر هيوافق ..

سليم بحده :-
مهو وافق بس البيه كسر كلامه زي العيال …

فارس بهدوء :-
لا البيه مراته كانت مُنهاره تماما وعندها هستريه عياط لما عرفت ان حضرتك عايز جوزها ينام في حضن واحده تانيه غيرها …

_ دب القلق بداخل سليم واجاب قائلا :-
وهي عامله ايه دلوقتي …

فارس :-
قالي انها نامت بعد وقت طويل وكمان ياريت حضرتك تشيل الفكره دي من دماغك …

- تركه فارس وجلس سليم لا يعلم هو صح ام غلط كيف له ان يرمي كارما بالشارع هي واخيها مهما فعلت هي حفيدته كيف يرميها كيف لم ينفذ وصيه ابنه له …………

~ ~ ~ ~

_ دخلت وزعت نظرها علي المكان وقفت عيناها عليه جالس ويبدو انه شارد بشئ ما تقدمت نحوه … بخوات رقيقه وجلست امامه قائله :-

_ ازيك يا رامي ……

رامى بتساؤل :-
كارما انتى مش موافقه تتجوزيني وقولت اوك انما اهلي بقا مش موافقين ليه ……

كارما :-
وانت قولت ل اهلك …

اومأ لها رامي بالموافقه اجابتها بحده قائله :-
يا بني مينفعش اتجوزك مينفعش …

رامي بضيق :-
انتي تقولي مينفعش واهلي كمان مينفعش وكل واحد مبيقولش مينفعش ليه …

كارما بهدوء :-
عشان انا مرات جاسر الهواري …

~ ~ ~ ~

يتبع ………………
 
أعلى