سمية الخشاب تحذر من التسرع في الزواج: العروس حترجع بيت أبوها مطلقة بعد 3 شهور

[ad_1]

لليوم الثاني على التوالي واصلت النجمة سمية الخشاب انتقاد الأعراف الشعبية حول الزواج، وبعد تحذيرها من “زواج الصالونات”، أطلقت تحذيرا مشددا من إتمام إجراءات الزواج سريعا دون حصول العروس على فرصة كافية للتعرف على عريسها، وطالبت أن تكون الخطوبة لمدة عام على الأقل لتلافي ظاهرة الطلاق السريع لعدم التفاهم بين العروسين.

سمية الخشاب – الصورة من حسابها على انستغرام

سمية قدمت خلاصة تجاربها مع الزواج، عبر حسابها بموقع تويتر وغردت قائلة: المفروض فترة الخطوبة متقلش عن سنة ونص على الأقل وارحمونا بقي من الخطوبة وكتب الكتاب مع بعض بالمرة عشان «عايزين نفرح» بالبت وعايزين نتطمن عالبت ونسترها، قوم إيه بقي ترجع البنت بعد شهرين تلاتة متطلقة وتقعد في أرابيزكم، ولو عمّرت معاه هتتحمل الهم عشان خايفة من كلام الناس أو عشان العيال.

 

 

وانتقدت سمية بالأمس زواج الصالونات ووصفته بأفشل طريقة للزواج وقالت عبر حسابها بتويتر: جواز الصالونات يعد أفشل نوع جواز.. مش عارفة ازاي ممكن واحدة تتجوز واحد مشافتهوش إلا كذا مرة؟.

 

 

وردا على تعليق من أحد متابعيها على أهمية فترة الخطوبة لضمان نجاح زواج الصالونات قالت الخشاب: ‏ليه هو كل الناس بتعمل فترة خطوبة؟.. انزل ادخل أي بيت تقليدي هتلاقي كتب كتاب وجواز على طول.. مش كل الناس بتعمل خطوبة أنا بتكلم على الأغلبية للأسف.

يذكر ان سمية الخشاب كشفت مؤخرا عن عدد زيجاتها مؤكدة أنها تزوجت خمس مرات فقط، وقالت إنها لا تجد مشكلة في الذهاب للمأذون سواء للزواج أو الطلاق لأنه كله “بالحلال”.

سمية قالت خلال استضافتها ببرنامج «أبلة فاهيتا»، المذاع عبر شاشة ON، في لقاء مع الدمية كارو: تزوجت خمس مرات “في عين العدو”، وبعدها قالت للدمية فاهيتا لا توجد مشكلة في الذهاب للمأذون سواء للزواج أو الطلاق لأنه كله “بالحلال”.

وكشفت سمية عن مواصفات فتى أحلامها مؤكدة أنها تفضل الارتباط برجل طيب ودمه خفيف ولذيذ وكريم وابن ناس ومحترم، وميرغيش كتير ينجز ويلخص.

لمشاهدة أجمل صور المشاهير زوروا «إنستغرام سيدتي»

ويمكنكم متابعة آخر أخبار النجوم عبر «تويتر» «سيدتي فن»

 



[ad_2]