بتركب توك توك .. طيب اسمه إيه؟

mizo.henry

كاتب جيد


  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5


toktok6.jpg


يبدو أن الكلام عن التوك توك لن ينتهي، فبعد أن توغل في شوارعنا أصبح أيضا مجالا للتنافس بين سائقيه- ليس في القيادة والتسابق- بل فيمن يرفع اسما أو شعارا جديدا على ظهر التوك توك لكي يميزه عن غيره!.

(ولاد البلد) تجولت في مناطق كثيرة يسير التوك توك في شوارعها مثل شبرا الخيمة والعمرانية وإمبابة، ورصدت تعليقات وأسماء التوك توك، والتي تتنوع بين الدينية والعاطفية والاجتماعية والعامية
.
تعليقات التوك توك

من هذه التعليقات ما يعكس الثقافة الدينية لأصحاب التوك توك مثل: بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة إلا بالله، وأية الكرسي والمعوذتين وسورة الصمد، ولا إله إلا الله محمد رسول الله، والرزق من عند ربنا، وأنا بحب الرسول، وفداك نفسي وأهلي يا رسول الله، وأسد الله حمزة بن عبد المطلب، ويا عبد قول يا رب، و لو كان الرزق بالجري مكنش حد حصلني، ربك الرزاق مش أنت يا إنسان.

وأخرى تتعلق بالحسد مثل: أوعى تبصلي يا أبو عين وحشة، ما تبصليش يا عبيط ده أنا جايبها بالتقسيط، وما تبصليش بإشمناط الحلوة عليها أقساط، وما تبصليش بعين رضية بص في اللي اندفع فيّ، والحلوة مش ورث دي جاية بطلوع الضرس، وخليها على الله، والطمع له ناسه والحسد برضه له ناسه.

أما أكثر الشعارات فتعكس خفة دم المصريين، مثل: دلوقتي مفيش صاحب بيتصاحب بس أنا لقيت لي صاحب، أنا مش طماع جرب واركب معايا، مهما زاد ثمن البنزين أنا أجرتي زي ما هي، ويا جبل ما يهزك ريح، أنا ما بحبش الدلع، ماليش في السياسة، توك توك العاصمة، القمر السعودي، غزال 2008، احجز مكانك قبل فوات الأوان، بحبك يا سمسم، وبحبك يا هدهد، انتي اللي في القلب يا نوجا، حبيبتي سلمى، أبو ندى وبس، والعقرب المميت، المهراجا، الأسطورة، غيبوبة المدلع، أنتكة، القبطان، كيمو الصغير، أحمد السريع.


و
هناك من يختار بعض أسماء الأفلام، مثل: سهر الليالي، كلاشينكوف، الإمبراطور.. أو ما يسخر من أعمال فنية مثل: أنا حسن عبده أنت مين؟، شكمان العاطفي، خالد طيارة
.
لزوم الروشنة

بسؤال أحمد عبده سائق توك توك، 24 سنة، عن سبب لجوء أصحاب التكاتك لمثل هذه الشعارات، أجاب: "هي لزوم الروشنة ولفت الانتباه، وكل واحد من أصحاب التوك التوك يختار التعليق الذي يحبه ويطلب من مكتب الدعاية والإعلانات وضعه على ظهر التوك توك".

وعن تكلفة كتابة أي عبارة على التوك توك أوضح أن اللقب المكون من اسم واحد يتكلف 20 جنيها، وأما التعليقات الطويلة يتراوح ثمنها بين 50 : 100 جنيها.

"المهراجا" فهو الاسم الذي اختاره أحمد عبده ليرفعه على ظهر التوك توك الخاص به، وُيرجع سبب التسمية إلى حبه لمغامرات الهنود وما يسمعه عنهم
.
احترس من طيارة

أما "خالد" فهو أسرع سائق يقود توك توك في شبرا الخيمة، لذا أطلق لقب "خالد طيارة" على التوك توك الخاص به، ورغم تحذير رجال المرور على كوبري عرابي له بسبب سرعته الجنونية وسحبوا منه تصريح السير الذي حصل عليه من الوحدة المحلية بحى غرب شبرا الخيمة، إلا أنه يرفض إلا أن يكون اسعلى مسمى!.

أما أشرف مصطفى فكتب عبارة "أسد الله حمزة بن عبد المطلب"، لأنه يحبه جداً ولذلك قام بتسمية أول مولود له حمزة، كما تمنى أشرف أن يقوم كل سائقي التوك توك بوضع أيات قرآنية وأسماء الشخصيات الإسلامية على التوك توك بدلاً من الكلمات العاطفية والكلمات التي تشير إلى أسماء بنات معينة، لأن هذا غير مقبول.


...

وأنت.. بتركب توك توك .. طيب اسمه إيه؟
لو الاخوة السوريين او اخواننا من كل البلدان العربية مش عارفين يعني اية توك توك يقولو :grin:
منقول للامانة العلمية

http://www.sonaahayat.com/forum/showthread.php?p=78942
 

mizo.henry

كاتب جيد
رد: بتركب توك توك .. طيب اسمه إيه؟

شوية تعليقات برضو ..


ماتبحلقش كده ياعبيط دي جت بالتقسيط ..










.. سوقوا بالراحه يابهايم سواق العربيه نايم ..









.. الحلوة فى مشوار وصاحبها على نار ..









.. ماتبصليش بعين راضييا شوف ايه اللي اندفع فيا ..









.. روتانا توك توك مش هتقدر تمشي على رجليك ..









.. صبح تاتا 2 × 3 ياتهدي ياتعدي دانا محدش قدي ..









.. ترجع بالسلامه ياابو نورا وخلي بالك من الغندورة ..









.. طالعه مستورة وراجعه مجبورة ..









.. ريحها فى الغيارات ودلعها في المطبات وخد بالك من الملفات ..









.. ماشي على رجليك ليه ده التوك توك بقى بجنيه ..









.. الحلوة تفاحه للسفر والسياحه ..









.. 1 + 1 = 2 احميني يارب من العين ..









.. تروح شمال تيجي يمين دا احنا برده سواقين ..









.. قول ياباسط هتلاقيها هاصت ..









.. اديني تحيه واعديك بالعربيه ..









.. نضف الطاسه وخلي العربيه رقاصه ..









.. أكل فول وأخرج بعرض وطول ولا اكل كباب وتجيلي الديانه على الباب ..









.. اللي عايزه يتحير شغل له النور الصغير ..









.. اللى ربنا يحبه ويختاره يجيبله رزقه لحد داره ..









.. خلي بالك من الطاره دى العجله دواره ..









.. اللى له عنين وراس يعمل زى الناس ..









.. متبصليش كده يادكر دي العين فلقت الحجر ..









.. شغل المساحات وعاكس البنات ..









.. بص في المرايا وصحصح معايا ..









.. الحــــــلوة كيـــــــــداهــم
 
أعلى