لا تعيش دور الضحية

قيثارة

كاتب جيد جدا
في ناس كثير بتحس انها اتظلمت او انها كان المفروض تتعامل بشكل احسن من كدا .
وفي ناس حاسه بالقهر بسبب انها دخلت في علاقة عملت كثير علشان تحافظ عليها
ودا بيخليهم يحسوا انهم ضحية الآخرين ، ونتيجة كدا بيدخلوا في حاله من الضيق والحزن،، وكل دا بسبب انهم مش عايزين او مش عارفين انهم كان لهم دور في اللي حصلهم
فتعامل الآخرين لنا ما هو إلا مرآه لنظرتنا لنفسنا
يعني لو معندناش ثقه في نفسنا وعندنا احساس بالنقص بسبب شيئا ما بداخلنا طبيعي دا هيخلي الآخرين يعاملونا بقلة قيمه
ودا زي الزوج اللي بيهين مراته او بيضربها كمان ، او الحما اللي بتهين زوجة ابنها ودور شخصية الزوجة في انها تتعامل بالشكل دا .
ولا الزوج اللي بيروح يتجوز على مراته رغم ان زوجته الأولى كانت بتعامله كويس وبما يرضي ربنا ، لكن بسبب نقاط ضعفها اللي وصلتها للزوج زي مثلا انها بتخاف من الطلاق ومهما حصل هي معاه .. بيجعل موضوع انه يتجوز عليها شيء سهل لانه مش خسران حاجه وعارف ان مراته عمرها ما هتقدر تسيبه .
او ان البنت تدخل في علاقة فاشله وهي عارفه كدا وتحزن لما حبيبها يبعد عنها بعد كدا وهي كان لها دور في دا بسبب انها كانت محرومه عاطفيا ومحاولتش تغير من نفسها بدل العلاقة الغلط دي من بدايتها.
او بسبب اننا جعانين تقدير وعندنا احساس بالنقص نستمر في العطاء والعطاء للآخرين وكأننا شمعه تحترق من اجل الآخرين وبعد ما شريكنا بيتعود على كدا بيعتبره حق مكتسب له وطبيعي انه يلومنا لو جه يوم وقصرنا .. بس احنا كان لنا دور بأننا بدل ما ننتبه لنفسنا ونغيرها استسهلنا العطاء والتضحية للآخرين علشان مجرد نسمع كلمه حلوه منهم !!
والنماذج كثير على كدا
#الخلاصة
لوم الآخرين عن كل شيء بيحصل لنا مافيش اسهل منه ، بس نتيجة دا احنا مش بنرتاح، لان دور الضحية اللي وضعنا نفسنا فيه شيء مؤذي جدا للنفس ، بل هو اشد مما تتخيلون لو ركزتم في الألم اللي بيحصلكم بسببه.
والأفضل اننا نتحمل مسئولية حياتنا، وكل اللي بيحصلنا ونسأل نفسنا لما يحصل لنا مشكلة مع الآخرين
#كان_ايه_دورنا_في_اللي_حصلنا؟
#طيب_هتعلم_ايه_من_اللي_حصل_لبكره؟
#وهغير_نفسي_ازاي_علشان_اتعامل_بعد_كدا_بشكل_كريم_من_الآخرين؟
وبكدا حياتنا بتتحسن وبنطور وبنكون انضج والحياة بتمتنع انها تبعت لنا نفس الرسائل من الدخول في علاقة بعد اخري فاشله علشان عايزانا نفهم ونتغير.
وساعتها هييجي اليوم اللي هنقول اننا اختارنا الحياة اللي احنا عايزينها، وبتليق بكرامتنا، مش اللي احنا اجبرنا عليها !!
ولو مش عارف ازاي تتغير وتتخلص من دور الضحية المؤذي لك راسلني على الخاص وهساعدك من خلال تطبيق بعض التقنيات الحديثة اللي هتخاطب العقل الباطن عندك علشان توصل لدا بمنتهى السهوله والسرعة
#رشا_حمودة
المستشارة الأسرية وممارس الدعم النفسي وتطوير الذات

72544527_1382958221881029_3193736697758089216_n.jpg






 
أعلى