ما هو جيست بوست انواع جيست بوست

دانيال

المدير العام للموقع
طاقم الإدارة
إليكم أكثر الأسئلة شيوعاً وإجابة كل منهم بشكل سهل ومبسط لأبسط العقول.
يعني ايه باك لينك؟ وبيفيد في ايه في السيو؟
واي هي أفضل أنواع الباك لينك؟ وايه أفضل الأنواع من ناحية التأثير؟
ويعني ايه دومين وبيدج أوثرتي؟ وايه هو أفضل مقياس لقوة الباك لينك؟
ويعني ايه دوفولو ونوفولو؟ وتأثير كل منهم ايه؟
ويعني ايه white hat و Gray hat و Black hat؟
ويعني ايه on-page و off-page؟
وازاي ابني باك لينك بشكل سليم وبدون سبام ومجاناً كمان.
* قهوتك معاك .. واقفل بابك عليك .. وركز معايا* ?
((يعني ايه باك لينك وبيفيد في ايه؟))
الباك لينك في أبسط صورة ممكنة هو ان موقع غريب يحط رابط موقعك عنده في بوست أو مقال سواء رابط عادي أو رابط نصي ( رابط نصي يعني كلمة مفتاحية قابلة للنقر) أو على صورة مثلا.
والباك لينك كان ولا يزال أهم معيار (بعد المحتوى طبعاً) جوجل بتقيس بيه قوة الموقع ومعدل ثقة مجتمع الأنترنت في موقعك وبالتالي بناءاً عليه بتديك Boost عالي يرفع ترتيبك من غياهب وظلمات صفحات محركات البحث لغاية ما توصل الصفحة الأولى.
لما موقع ما يكتب مقال وينشره ويشير لموقعك بالباك لينك على انك المصدر أو انك صاحب الفضل في كذا أو انك صاحب تريند كذا أو انك عندك منتج كذا أو خدمة كذا أو خبير في مجال كذا أو كاتب مقال عالمي ووافي وشامل ويستحق يكون مصدر لغيره. الخ.
عناكب الفهرسة لما تدخل تأرشف المقال ده بيلاقي رابط موقعك، فبيروح "العنكبوت" ?? ده يقول لجوجل "لقيت لينك الموقع ده هنا" . فجوجل تاخد اللينك ده على انه إشارة ثقة وأن الموقع بتاعك مقدم حاجة كويسة بدليل انه كسب باك لينك على الكلمة دي (الكلمة المفتاحية).
باك لينك ورا باك لينك (وخلي بالك العدد هنا مش هو العامل المهم) تبدأ جوجل تدي لموقعك أهمية وتظهره أكثر في محركات البحث وتحطك في الصفحات الأمامية وتشوف آداء موقعك ايه. والزوار مهتمين بيه ولا لا وهكذا زي ما تكلمت عن الكلام ده في البوست اللي فات الخاص بالرانك برين وتصدر نتائج البحث.
أنواع الباك لينك:
في أنواع كتيرة للباك لينك، مش هكتب كل حاجة طبعاً ... بس لو هنرتبهم حسب القوة والتأثير
١ - جيست بوست من Real money sites
٢ - جيست بوست من Private blog network - PBN
٣ - جيست بوست من مواقع بتقبل محتوى من الزوار زي Ezin articles.
٤ - جيست بوست من مدونات web.2
٥ - باك لينك من المنتديات وArticle directories
٦ - باك لينكات من تعليقات المنتديات
٧ - باك لينك من تعليقات المدونات
٨ - باك لينك من سوشيال بروفايلز.
رقم ١ و رقم ٢ .. أقوى باك لينك ممكن تحصل عليها لأن جوجل متقدرش تعرف اذا كنت طلبت أو اشتريت الباك لينك ده ولا حصلت عليه بدون تدخل منك. بالتالي الباك لينكات هنا بتتعامل ع انك كسبتها بدون تدخل منك. وجوجل بتحب أكثر النوع ده من الباك لينكات. وبتديله ثقة أكبر.
اما رقم ٣ و ٤ و ٥ و ٦ و ٧ و ٨ ... جوجل عارفة كويس جداً انك تقدر تبني الباك لينك فيهم بنفسك بالتالي مش بتديهم نفس الثقة والأوثرتي اللي بتديهم لرقم ١ و رقم ٢.
بس طبعا مش معنى الكلام ده ان ده غلط. بالعكس ليهم تأثير. لكن مش نفس التأثير القوي في رقم ١ ورقم ٢.
وكثرة الباك لينكات اللي بتشير لموقعك في وقلت قليل جداً وخاصة من من النوع رقم ٣ وحتى رقم ٨. ده مؤشر قوي جداً انك بتشتغل بشكل Spammy ووقتها بيجيلك ايميل من جوجل بتحذرك فيه ??وبتقولك انك شكلك كدة بتعك الدنيا ☠️☠️... ويا ريت توقف بدل ما تزعل. ?
وشغل السبام ده عبارة عن انك تعمل عدد كبير من الباك لينكات في وقت قليل جداً وعلى عدد كلمات قليل جداً ومحدود جدااا. وفي مواقع مش متعلقة في مجالك ومن مواقع low quality. كل دي بتعتبر triggers لجوجل بنجوين Google Penguin. ولو استمريت بعد الأيميل ده، هيجيلك Penguin hit .. يعني هتتعاقب وجوجل هتقولك "امشششطططلللللعبررااااااااااا" ?? ودول ٣ كلمات باللهجة المصرية "امشي اطلع برة" بس هي جوجل مؤدبة ? وهتقولها بشكل شيك ?? والشكل الشيك بتاع جوجل هو انك موقع يتعاقب فعلاً.??
كدة عرفنا ايه هو الباك لينك؟ وبتستفيد منه ازاي في الـ SEO وأنواعه حسب التأثير .. تعالوا بقى نتكلم عن "أهم" (أهمها وليست كلها بالطبع) العوامل اللي بتخلي الباك لينك مؤثر أكثر من غيره.
١- يكون من موقع متعلق بمجالك:
يعني عيب جداً ان موقعك يكون في مجال السيارات مثلا .. وتروح تعمل باك لينك في موقع بيتكلم عن الأمومة والطفولة .. الا اذا كنت بتتكلم عن سيارات بتخلف وتولد عربيات بيبي صغيرة! ?
يبقى من أهم عوامل الباك لينك القوي انه يكون من موقع متعلق بمجالك، ومفيش مشكلة طبعا لو موقع عام بس القسم اللي فيه المقال يكون متعلق بمجالك زي مثلا المواقع العامة والأخبارية. ونفس الأمر ينطبق على المقال نفسه.ومش محتاج أقول طبعا لازم يكون المقال نفسه متعلق بمجالك.
٢- يكون الباك لينك من مواقع ذات أوثرتي:
كلمة أوثرتي هنا مش قصدي اشير بيها لمقياس Moz. وإن كان أغلب الناس في عالم السيو والباك لينك بتقيس قوة الباك لينك بمقياس Moz (الدومين أوثرتي والبيدج أوثرتي) بس مش ده قصدي هنا. هتكلم عن المقاييس وأفضلهم وما الى ذلك في الجزء التاني باذن الله.
اللي اقصده هنا ان كون الموقع كبير ومشهور وجوجل بتثق فيه ومتصدر بكلمات مفتاحية كتير ومصدر ثقة وبيدخله زوار كتير. ده بيخلي الباك لينك أقوى بكثير جداً.
بس طبعا النوع ده من الباك لينك بيكون غالي جداً .. الباك لينك عموما سعره بيتحدد بناءاً على عوامل كتير وبيوصل في بعض الأحيان ل ٤ الاف دولار للينك الواحد.
٣- ان يكون الباك لينك فريد:
يعني أفضل باك لينك هو أول باك لينك في الموقع ده بمعنى ان يكون الموقع ده مخدتش منه باك لينك قبل كدة. ده بيتحسب عندك في الـ Referring domains لأن كم المواقع المختلفة اللي بتاخد منها الباك لينك أهم حتى من كم الباك لينكات اللي حصلت عليها.
وأول باك لينك دايما بتاخده من الموقع ده هو أفضل باك لينك هتاخده منه. وبردو كلامي مش معناه انك لو خدت تاني باك لينك من نفس الموقع في صفحة تانية وبـ Anchor Text مختلف انه كدة وحش أو غلط أو ملوش تأثير. لا عادي.
٤- أن يكون الباك لينك DO FOLLOW
خلينا بس متفقين ان مفيش وسم أو كود بيخلي اللينك دوفولو. بس في كود بيخلي اللينك نوفولو no-follow. وعشان نفهم الفرق بين الأثنين خليني استخدم تشبيه حلو شوية
لنتخيل ان المقال بتاعك عبارة عن بيت بداخله ٤ غرف وانت جاي تعرضه للبيع .. وGoogle bot أو عناكب الفهرسة داخلة تتفرج عالبيت ده عشان تشتريه ... في غرفة من الغرف دي بابها مفتوح بالتالي جوجل بوت هيدخل يتفرج عليها ويخرج تاني .. وغرفة بابها مقفول بمفتاح .. بالتالي جوجل بوت مش هيعرف يدخل الغرفة دي .. بس هو كدة عارف ان في هنا غرفة.
الغرفة اللي بابها مفتوح دي تعتبر لينك لا يحمل اي وسم بالتالي يعتبر لينك دوفولو بالتالي فهو باب مفتوح تدخل منه عناكب الفهرسة لموقعك عشان تأرشف موقعك تاني وثالث وتمررلك الأوثرتي من الموقع اللي جايه منه، والباب المقفول ده هو يعتبر الباك لينك اللي بيحمل وسم nofollow
rel=nofolow ...
الباك لينك اللي بيدخل عناكب الفهرسة عندك ده تأثيره أقوى بكتير جداً من الباك لينك اللي مقفول ومش بيدخلك عناكب الفهرسة. وبردو مش معنى كلامي ان الباك لينك النوفولو ملوش تأثير. بالعكس جوجل بردو بتعتبره باك لينك وبتشوفه على انه اشارة ثقة.
٥- أن يكون الباك لينك على رابط نصي ANCHOR TEXT
يعني الكلمة المفتاحية تكون قابلة للنقر، يعني اللينك يكون على الكلمة المفتاحية. لأن الإشارة برابط نصي فيما معناها بتقول لجوجل الموقع ده جامد جدا فيما يتعلق بالكلمة دي.
وطبعا مش محتاج أقول ان الكلمة اللي في الرابط النصي تكون متعلقة بالمحتوى اللي بتشير ليه بالباك لينك. يعني مثلا متعملش باك لينك بكلمة مفتاحية مش موجودة اصلا في الصفحة اللي بتعملها باك لينك.
وبكدة نكون اتكلمنا عن الباك لينك والفائدة منه، و أنواعه وأفضل أنواعه وعرفنا ايه العوامل اللي بتخلي الباك لينك قوي وتأثيره أقوى. وايه هو النوفولو والدوفولو.
وباذن الله بكرة هتكلم عن مقياس قوة الموقع من الشركات المختلفة زي الدومين أوثرتي والبيدج أوثرتي والدومين ريتنج والـ URL ريتنج والتراست فلو وخلافه .. وهنتكلم بردو عن ازاي افحص الباك لينك وأقول ده كويس أو وحش ... واذاي اشتغل شغل وايت وجراي هات سيو وابعد عن البلاك هات وايه الفرق بينهم.
ملحوظة: هكتب لكم بوست خاص عن انشاء وادارة شبكات الـ PBN. ومخاطرها وفوايدها. بس واحدة واحدة عشان الـ PBN دي تعتبر حاجة Advanced شوية ومحتاجة شوية خبرة
 

مواضيع مماثلة

أعلى